Home  Life  TV & Radio  annelies_rutten
  
Bijgeloof

Terwijl het land op zijn kop staat door de politieke situatie staat mijn wereld ook behoorlijk op zijn kop. Die tiende heeft toch wat teweeg gebracht. Meer, in elk geval, dan ik vooraf had durven denken. De boekskes, de kranten, de radiozenders... Ik zie en hoor mezelf overal en geloof me, het blijft een zeer fijne belevenis. Een mooi getal is het natuurlijk en nu al is zeker dat er nog eentje bijkomt. Na die van Greet Op de Beeck is het de naam van Bert Kruismans die nu voortdurend wordt genoemd. Maar, ook al ben ik ver geraakt, zijn prestatie evenaren wordt nog een héle zware klus. Hij heeft immers niet alleen elf deelnames, maar ook de globale eindoverwinning op zijn naam staan en dát... Neen, daar denken we nog niet aan.

Het is eigenlijk altijd mijn strategie geweest: één aflevering per keer en nooit denken aan wat daarna misschien nog komt. Een ingesteldheid die niet was ingegeven door valse bescheidenheid, maar door een soort van bijgeloof.

Vooruit lopen op de feiten zou ongeluk brengen. Op de duur noteerde ik zelfs niet meer de volgende opnamedata in mijn agenda (met dank aan alle flexibele babysits die we last minute mochten bellen!). In de loop van de reeks heb ik trouwens nog meer gewoontes gekweekt waar ik niet meer van af wilde wijken. Zo mochten de sms’jes met felicitaties, nadat er weer eentje goed was gegaan, niet gewist worden voor de volgende opname achter de rug was.

En –een klassiek verschijnsel?– bij aankomst aan de studio moest steevast hetzelfde nummer loeihard door mijn auto knallen. Welk nummer? Oei, nu val ik door de mand. Gimme gimme gimme van Abba, een cd die in de auto ligt omdat we die liedjes graag samen met de kindjes meebrullen. Op weg naar mijn eerste opname leek het me de juiste muziek om de zenuwen uit mijn hoofd te jagen. En het werkte nog ook. Helemaal wapenen doet het niet. Ik overleef wel, maar intussen heb ik toch al drie keer het eindspel gespeeld. Eva Brems wordt de te kloppen vrouw. Al was de aflevering van gisteren voor ons allen geen echte hoogvlieger. Vrij veel vragen waarop we met z’n drieën moesten passen. Dat is niet goed voor de schwung van het programma, maar soms gaat het gewoon zo. Jean-Pierre Van Rossem, de Zwalmstreek, de gevangenissen... We hadden het beter moeten doen.

Ik hoop dat u nog wat gelachen heeft toen ik in mijn fotoronde compleet de mist in ging. Het herkennen van mensen op basis van kinderfoto’s is nooit mijn sterkste kant geweest. En zo maak ik Siegfried Bracke van Bart De Pauw en bombardeer ik Peter Van den Begin tot Koen Wauters. Ze zullen het zelf misschien nog grappig vinden.

Gelukkig laten de anderen af en toe ook kansen liggen en kom ik met een comfortabele voorsprong in de finale tegen Ronny Mosuse. Een spánnende finale –mijn voorsprong smelt weg na de eerste vraag– die ik dankzij strategisch spelen en een gunstige slotvraag (‘welke inentingen heb je nodig voor Tanzania?’) tot een goed einde breng. Goed dat ik al eens in Afrika ben geweest, want Ronny had het zeker ook geweten. Een beetje spanning is leuker voor de kijkers, denk ik dan. We doen ons best om er vanavond weer zo eentje van te maken.

TrackBack

TrackBack URL van dit bericht:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c782453ef00e54f909e1a8834 Listed below are links to weblogs that reference Bijgeloof:

Reacties

Proficiat Annelies

 Karel op 7 november 2007 om 22:49

Je bent geweldig, Annelies.

Toen ik op een ochtend alvorens naar school te gaan zoals iedere dag 'De Gentenaar' las, viel mijn oog op het artikel waarin men je deelname aan 'De Slimste Mens Ter Wereld' aankondigde.

Ik vond het wel iets hebben, een reporter van 'onze' krant die deelneemt aan m'n favoriete televisieprogramma dat ook nog eens in heel Vlaanderen erg gewaardeerd wordt.

Ik ben je alsmaar meer gaan appreciëren en bewonderen.
Voor mij ben je in je evolutie van onbekende medeGentenaar naar - ik zou bijna zeggen - idool écht geslaagd.

En als ik eens brutaal mag zijn: ik hoop dat je Eva Brems morgen een pak slaag geeft dat ze terug vliegt naar haar suffig auditorium ;-)

Veel succes, Annelies!

Sarah

 Sarah De Backer op 7 november 2007 om 23:00

Annelies van harte dat je ook nu weer door bent, en suc6 voor de volgende ronde.

Groeten van een Nederlandse fan.

 Bart op 7 november 2007 om 23:15

Van harte proficiat, Annelies.
Hopelijk ben je er na morgen ook nog bij.
Je doet het fantastisch in "de slimste mens ter wereld". Maar de titel van "tofste mens ter wereld" heb je voor mijn part al binnen.
Zelden kon ik een aflevering volledig uitkijken wegens in slaap vallen. Wel, de laatste 10 afleveringen van de slimste mens heb ik dat probleem alvast niet meer gehad.
Ik duim alvast voor morgen.

 Fabian Lanneer op 7 november 2007 om 23:35

in het voorfimpje mochten we je horen dichten, hopelijk heb je de text bijgehouden, want het was echt grappig!
nog eens die hoge stoel !!!
maar de 10/10 heb je nu al binnen !!!
fantastisch !

 isabelle op 7 november 2007 om 23:42

annelies,
vandaag tien,morgen elf en daarna TWAALF.
En in de finale de SLIMSTE VROUW waarom niet.

 boma op 8 november 2007 om 00:03

Met een ingehouden zelfzeker lachje deed ze het weer... onwaarschijnlijk, maar deze keer wel met wat extra geluk. Een vraagje voor voor de ervaringsdeskundige bij uitstek: waarom wordt er bij de slimste mens door Erik Van Looy zo onstuimig geprofessord? Iedereen heeft toch een beroep?

Luk op 8 november 2007 om 00:22

Hartelijk gefeliciteerd, Annelies. Ik geniet van het programma. Wil je eens tegen Eric zeggen dat de kooi van Faraday geen chemisch maar een natuurkundig verschijnsel is? Hij is de geestigste quizmaster die ik ooit gezien heb.En jij zult het ooit nog ver brengen: je schrijft ook knap en zonder schrijf- noch taalfouten. Alleen 'er voor gaan' zou je uit je woordenboek moeten schrappen: ons Nederlands is rijk aan uitdrukkingen die veel mooier zijn dan deze dooddoener. Ik wens je nog veel succes.

Lorenzo

 Lorenzo op 8 november 2007 om 00:30

Schitterend !!!!!!!!!

She did it again.

En die zelfverzekerde prof kun je ook wel aan!!!!!

 cisse op 8 november 2007 om 00:42

Annelies,

GO GO GO, fantastisch gedaan meisje! op naar een volgende overwinning hoop ik. wanneer je op die finalestoel zit hou ik bang mijn hart vast. zeker toen Ronny je ineens 100 punten afsnoepte. hopelijk vanavond nog eens glansrijk winnen zodat die finale niet hoeft!

 joke op 8 november 2007 om 07:57

Annelies,

Even leek je van je stuk gisterenavond maar je ervaring van de laatste dagen heeft je er dan in de finale doorgeholpen. Gisteren verdacht ik de programmamakers er van dat ze jou uiteindelijk uit het programma wouden laten spelen. Een simpele fotovraag als 'bijtjes en muggen' herkennen tegenover een fotovraag met 'kinderfoto's' die niemand zonder gokken kan oplossen. Het leek er bijna om gedaan.
Je hebt dat in het eindspel met tactiek opgelost.
En laat Eric nu stoppen met zijn professor ! Alleen tegen neutrale Rik Torfs mag hij dat zeggen. De kandidaten zelf zijn allen gelijk en dienen allen met voornaam aangesproken te worden !

Laat je vanavond nog eens goed gaan en het komt wel weer slim. Alles wat daarna komt is gewoon genieten en laten gebeuren.
Je bent vanaf nu een 'BV-light' !
( Dat Abba-auto-gedoe ken ik; dergelijke muziek doet het wel in die omstandigheden )

Dirk

 Dirk op 8 november 2007 om 09:03

Beste Annelies,

U moest naar de finale gisteren om het te halen, maar eerlijk wie herkende nu al die jeugdfoto's, maar je maakte er nog iets grappigs van.Alvast proficiat voor alle afleveringen tot hier toe, en nu op naar de top,the number one.Veel succes, en good luck vanavond

Groetjes

 william op 8 november 2007 om 09:35

Annelies,
En het treintje "tjokt" maar verder hé.....Het is al geen gewoon "boemeltreintje" meer bij u, maar het gaat meer de kant van de TGV op! Vanavond nog eentje en den Bert zijn record is ook naar de "kl..."
Alhoewel wees toch maar voorzichtig in die hoge stoel hoor! Je bent dan wel 5 min langer in beeld, mar ik zie toch liever zitten op dat kleine stoeltje.
Veel succes vanavond en vergeetniet tijdig te stoppen hé, anders word je record onbreekbaar......
Hahahahahahaha.
Doe zo verder!
Groetejes.

 Bart op 8 november 2007 om 10:12

We duimen voor jou.
Veel liefs,
U metekind Driesje.
Groetjes van mijn zus Kaatje,Warre,Marjan en Fredje

 Fredje op 8 november 2007 om 10:16

Fantastisch Annelies,

Ik begin er steeds meer en meer van te houden
om jouw te zien schitteren in de kwis.
Jouw fijn glimlachje na een reeks waarin je puntjes of seconden van jouw tegenspelers kunt afsnoepen ... prachtig ... je had gisteren wel eventjes pech met jouw fotoronde - maar 't is nu éénmaal het spel ... hoe zijn ze die toffe meid uit Gent tegen het lijf gelopen ... ik wens je nu al de eindzege van dit jaar toe .. dan kunnen we allemaal meezingen met Abba ..

 Bart op 8 november 2007 om 10:17

Geachte mevrouw,
Blijft in Uw zelf vertrouwen, dan komt U zeker waar U wilt, die Bens is een licht gevaarlijk maar ook niet meer, gelooft er nooit in dat zij kan winnen van U. Als U begint met 'geloven' dan houdt Uw verstand op met werken, want geloven en verstand,gaan niet samen. Dat is zo voor iedereen. Tot van avond 22 uur.
Groetjes, Godfried STRUYVE I P C Nr. 11076

 Godfried STRUYVE op 8 november 2007 om 10:24

Annelies,

zou je zo spoedig mogelijk iets degoutant willen doen tijdens de Slimste Mens??

Op de grond rochelen, een natte scheet laten, plat Antwerps spreken, Rik Torfs een tong draaien, enfin als het maar weerzinwekkend is, want zo kan het niet langer....

Elke aflevering word ik immers meer en meer bekoord door je glimlach, je kennis, je knappe snoetje, ... dus doe snel iets 'vies' vooraleer je charmes me elke voeling met de realiteit doen verliezen!

 Tom op 8 november 2007 om 10:48

Dag Annelies,

Nog nooit zat ik zo gekluisterd aan een programma als nu. En telkens zit ik zo voor je te duimen en ben ik net als jij zo content als je de eindmeet haalt. Deze avond zal je dat ook zeker goed doen. In ieder geval ik zal ook deze avond duimen hoor.
Dat de slimste nu eens een vrouw is vind ik super.
Daaag,
Lief

 lief op 8 november 2007 om 11:07

Proficiat !

Dit is echt klasse !

Het bewijst nog maar eens dat eigenlijk vrouwen het "sterke" geslacht zijn ....

Nog heel veel succes de komende dagen en weken in het programma, maar ook uiteraard daarbuiten !

Vriendelijke groeten,

Lieve Deckers

 Lieve Deckers op 8 november 2007 om 11:41

Annelies, zou je alsjeblieft Eva Brems er uit willen spelen? Ze is mij iets te zelfverzekerd, tegen het arrogante aan. Dat ik als Nederlander dat zeg, betekent toch wel iets!

 John op 8 november 2007 om 12:33

Beste Annelies,
Ik geniet reeds jaren van de slimste mens, maar dit seizoen is het een "surplus".
Proficiat.

 Lieven van den Abeele op 8 november 2007 om 13:20

Dat ik de 1ste keer naar "De slimste mens" keek, enkel uit nieuwsgierigheid wie die kennis van Ram en vrouw van Sven wel mocht zijn. En sindsdien heb ik zelfs de tiende niet gemist. Ik ben er ook achter gekomen dat ik het niet zo heb op zogezegde intelligente vouwelijke profs, maar voor écht-vrouwelijke slimme gentse meiskes, met sexy tics, zoals wippen met de voeten.
Leen.

 leen op 8 november 2007 om 13:40

Beste Annelies,
op naar het record en dan op naar de finale
Ge kunt dat

 jeroom op 8 november 2007 om 14:20

Wat een prachtige vrouw is dat, ik beleef de mooiste avonden sinds het ontstaan van de T.V
Die glimlach AMAAI GEWELDIG IN DE YOUNATESSTEETSVANAMERICA hebben ze er zo geen

Eric

 Eric Kellens op 8 november 2007 om 14:31

Annelies Rutten,

Ik wil je beschutten, je dagboeken stutten.
Ons uitputten in hutten met waterputten
Je afschutten van trutten en van pietlutten

Samen strandjutten en niksnutten opjutten
In vergeetputten dutten, je kennis benutten

Je hoeft je niet op te tutten
Niks te onderstutten
Wees gewoon...

Annelies Rutten

Tom op 8 november 2007 om 15:04