Home  Life  TV & Radio  annelies_rutten
  
Blackout

’t Is gebeurd. Of liever: ’t is gekomen. Het grote gevreesde moment waarop ik met een leeg hoofd en een mond vol tanden de flaters aan elkaar rijg. Ik moet het eerlijk zeggen: de uitzending van gisteren wil ik liefst nooit meer zien. Mijn eerste finalespel en dat is niet méér dan terecht. Het is een beetje kinderachtig om er achteraf een uitleg aan te geven, maar het moet me van het hart. Het fenomeen blackout was me tot dusver vreemd.

Mondelinge examens genoten altijd mijn voorkeur, al was het maar omdat ze doorgaans niet langer dan een kwartiertje duurden. Het uitleggen, dat deed ik graag. En zenuwen had ik zelden.

Het was gisteren anders. Een opname waar ik, aan het eind van een loodzware werk- én opnameweek, doodmoe aan begonnen was. De tweede van die avond ook en als je al niet erg fris meer bent, dan kruipt dat in de kleren. En zo komt het dat ik schilders zie en er geen één meer ken. Van Gogh nog wel maar dan, zó raar, dan gaat het licht uit. Ik zat fout, dacht dat we schilderijen zochten, en Picasso bracht me in de war. Wat volgde, is niet iets om trots op te zijn en het ligt, geloof me, behoorlijk op mijn maag. Dat ik de kinderrages van Helmut nadien dan wél weer weet, maakt het eigenlijk nog erger.

Dat de anderen in de filmpjesronde punten laten liggen met de Koningskwestie is ook een schrale troost. Ik vul wel aan, maar laat zelf ook nog enkele evidente trefwoorden –‘aftreden’– liggen. En dan heb je het verdiend dat je voor ’t eerst die hoge stoel eens mag beklimmen. ‘Ge zijt nu tien minuten langer op tv’, grapt Helmut. Fijne grap, maar intussen staan we wel voor het moment dat een van ons eindelijk toch zal sneuvelen.

Voor het eindspel was ik, gek genoeg, niet meer nerveus. Ik had er al een beetje vrede mee genomen dat dit het eind was van een spannend avontuur.

Maar als me dan cadeautjes in de schoot geworpen worden zoals de prinsenkinderen –klassieke quizvraag dus ja, ik had ze nog eens opgezocht– ga ik er natuurlijk weer volop voor. Over Halle Berry weet ik weinig, maar wél dat ze ooit Bondgirl was. Het kost Helmut zijn kop en het maakt meteen een eind aan het prettige parcours dat we hier samen hebben afgelegd. ’t Was mij een eer en een genoegen, mijnheer Lotti. Ge zijt een straffe gast, rad van tong en met het hart op de juiste plaats. Een mening die veel tv-kijkers zonder twijfel zullen delen.

Maandag ben ik er weer. Met de zeer te duchten –maar even charmante– Luc Janssen en onze bekendste televisiekok Piet Huysentruyt. Ik heb zo het gevoel dat het weer eens plezant zou kunnen worden. Lieve supporters, ik zal er weer proberen staan, zodat ik die zevende met recht en reden snel achter me kan laten. Geniet van ’t weekend, ik ga dat ook proberen, al is er natuurlijk wel héél veel tijd om mijn fiasco te herkauwen.

TrackBack

TrackBack URL van dit bericht:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c782453ef00e54f8bc44e8834 Listed below are links to weblogs that reference Blackout:

Reacties

Ppfffttt, spannend ! ook al zijn die schilders herkennen meer mijn ding, het is je vergeven ! Want heb je ondertussen al eens gezien wat voor een prachtige score je nu reeds hebt, amai Annelies je zit stevig aan de top!
ik denk dat het ook moeilijk moet geweest zijn om tegen je langstspelende medespeler, te moeten strijden, maar 't was wel weer spannend !

 isabelle op 2 november 2007 om 07:45

Ik ben niet zo'n mediafreak en had eerlijk gezegd nog nooit van Annelies Rutten gehoord .
Wel , het was een aangename kennismaking .
8 deelnames , dat zullen er u niet veel nadoen .
Van mij mag je gerust tot het einde blijven zitten .

 Olivier op 2 november 2007 om 08:39

Annelies,
"De slimste mens" is altijd al één van mijn favoriete programma's geweest. En door de verschillende seizoenen heen zijn er wel enkele deelnemers geweest die het programma dat extra tintje gaven. Greet Opdebeeck was er zo eentje, Wouter Deprez ook. En nu zit jij daar dus ...
De combinatie van kennis en zelfrelativering, samen met dat bescheiden glimlachje van je, daar blijft een mens voor thuis ! En daar haal je 's ochtends de krant voor uit je bus. Want je tekstjes zijn al even leuk dan je verschijning !
Ik zal maar stoppen voor dit écht op fanmail gaat lijken ... Veel succes in de volgende afleveringen en nog dat ietsje méér in de finale !

 Johan op 2 november 2007 om 09:23

Een dipje? Of neen een beetje minder geluk.het was ook moeilijk al die schilders.Nu heb je het ook eens vanuit de finaleronde kunnen meemaken en dat is ook niet slecht.En nu weer op naar de top.Het is al een dikke proficiat waard dat je zo ver bent gekomen.Ik kijk al uit naar maandagavond

 Tante Lies op 2 november 2007 om 09:25

Jouw deelname aan 'De Slimste Mens' zadelt mij (en ik vermoed elke man) op met een dubbel gevoel:
Je hebt je achtste deelname zonder twijfel verdiend. Iedereen kan zien dat je er stilletjes van geniet, maar je blijft bescheiden. En ondertussen genieten wij ook van jouw aanwezigheid in 'De Slimste Mens'.
Maar...besef je wat je doet met het ego van een man? Je speelt alle venten los naar huis en er valt niets tegen te beginnen. Ik zou je zelf graag het vuur aan de schenen leggen, spijtig genoeg is mij dat niet gegund.
In ieder geval Annelies...nog heel veel succes!

 maarten op 2 november 2007 om 11:17

Hey Annelies,
Voor het eerst heb ik enige vorm van onzekerheid bij je waargenomen.......genen paniek hé meid, alle goede "coureurs" krijgen halfweg de wedstrijd wel eens een dipje om daarna grandioos te zegevieren!!!!
Alvast een prettig weekend en niet teveel feesten hé, want rusten is nu de boodschap..............hahaha,grapje!
Groeten en tot maandag!
Bart.

Bart op 2 november 2007 om 11:21

proficiat ik zie u vree graag spelen en hoop da je nog zeer ver zal geraken.

 vanluchene kevin op 2 november 2007 om 11:54

Er was eens een "griet" van het nieuwsblad
Geen vrouw die er ooit zo mooi bij zat
Ze stelden een vraag
Zij antwoordt gestaag
Kbeken dak haar graag aan mijn zij had!

Frederik op 2 november 2007 om 12:17

Annelies, je hoeft je helemaal voor niets te schamen of te verontschuldigen. Mijn man en ikzelf volgen elke avond, doen ook intensief mee en het was ons ook helemaal niet duidelijk wat het antwoord nu moest zijn. Je hebt gewoon pech gehad met de reeks foto's. Soms zijn ze zo gemakkelijk dat het kinderspel lijkt, toch voor ons in onze fauteuil. Waar jullie zitten moet het veel moeilijker zijn, alleen al door de zenuwen. We wensen je nog veel succes en gunnen het je van harte! Cécile Verellen-De Pape

 cécile verellen op 2 november 2007 om 13:08

Niet zo bescheiden meiske. Je bent keigoed en daar mee basta!

 Willy op 2 november 2007 om 13:24

hey annelies,
je hebt het er toch maar opnieuw gedaan, een ronde verder in de slimste mens ter wereld.
Je speelt met een zekere flair, welke vrouwen these days niet al te veel hebben, nen dikken proficiat en in elk geval een zeer sympathieke en met gevoelens spelende lady

Groetjes

Marc

 Marc op 2 november 2007 om 14:29

Beste Annelies, blijf spelen, blijf winnen danhoor ik nog ons naam op TV elke dag opnieuw !!!

 Christophe Rutten op 2 november 2007 om 14:40

Beste Annelies,

Een dikke proficiat voor je straffe deelname aan de slimste...! Ik speel elke keer mee en moet toegeven dat ik niet zoveel antwoorden ken als jij. Win, win, win, dat is de boodschap!!!
grtjs., Frie.

 frie op 2 november 2007 om 15:59

Tja, ik ken Annelies Rutten niet (al lijkt ze mij volgens het fotootje hierboven een mooie en frisse verschijning), en ik heb nog geen enkele aflevering van De slimste gezien dit seizoen, maar haar stukjes heb ik wel gelezen. Ik zou zo zeggen: doorgaan, al is dat ongetwijfeld veel simpeler gezegd dan gedaan. Maar, ... je mag mij altijd uitnodigen op de overwinnings-party :-).

 Hans op 2 november 2007 om 16:20

ik heb gisteren niet kunnen kijken:(

maar ik zag wel het einde

IK ZAG JOU EN HELMUT ZITTN IN DE FINALE ofja je weet wel wat ik bedoel..

DE TWEE BESTEN !! ééN MOEST ERUIT!

en dan OEF.. het was Helmut!!

thaha!

aléé nog veel succes!

en maak dat je wint é!

x

 laurenttt op 2 november 2007 om 16:25

Annelies,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik, wellicht zoals velen, in de finale na je minder dagje, even de adem heb ingehouden toen Helmut Lotti in extremis nog sterk kwam opzetten. Het leek even alsof je in je lot berustte vooraleer je genadeloos toesloeg. Jouw bescheiden intellecte verschijning op het scherm begint een dagelijkse verslaving te worden die we niet graag abrupt willen zien eindigen. De aflevering met de 'drei Geinteniers' was top; beste stukje tv uit het kwisgebeuren van 2007. Blijf winnen aub, je schare genietende fans groeit volgens mij gestadig van dag tot dag.

 Jan op 2 november 2007 om 16:50

Annelies,
proficiat en doe zo verder de slimste mens mag wel eens een vrouw worden.
Wel opletten voor vld poletiekers

 jeroom op 2 november 2007 om 17:53

Annelies
Ik denk dat je helemaal niet beschaamd moet zijn over je deelname gisteren.
Iedereen kan wel eens een dipje hebben.
Ik heb wel genoten van de sympatieke strijd tussen Helmut en u.
Ik kijk in ieder geval maandag opnieuw. En wens je veel succes toe.

 proost op 2 november 2007 om 19:15

Beste Annelies,
Wees niet bang dat we je gaan afrekenen op “fiasco’s” en “black-outs”. We hebben je onlangs beter leren kennen door je bijdrage in de krant over het proces Van Themsche. Zowel als journaliste als moeder heb je ons verwonderd door je diepmenselijkheid. En dat is meer waard dan dat Picasso je in de war brengt.
Wat niet wil zeggen dat je het de volgende maal kalm aan moet doen hé. DOORGAAN.
En geniet ervan wij doen het ook.

 Marc op 2 november 2007 om 22:30

Dag Annelies,
ik had nooit gedacht dat je daar zo zou mee inzitten. Het was nu een blackout, maar je kan toch ook eens een onderwerp hebben, waar je minder van af weet. Niets van aantrekken.
Je deed het zeer goed.
Het is maar de einduitslag die telt.
Ik ben ongelooflijk trots op jou.
Ik zou het prachtig vinden moest er eens een vrouw 'de slimste mens ter wereld' worden!

 mieke gheysen op 3 november 2007 om 09:12

Wat een luxe.Drie Gentenaars naast mekaar in dezelfde quiz.Nooit gezien.En wat een gezellig spectakel.En Annelies die voor de achtste keer terug komt en zeker zal verdergaan.Bedankt Annelies.
Cecile en Georges

 Thijsbaert-Van Oost op 3 november 2007 om 09:58

Beste Annelies,

Je overtreft de stoutste verwachtingen van menig kijkend Vlaanderen!!
je bent geweldig slim, snel,(rap)en een heel aangename verschijning..
En ik zou niet zo zwaar tillen aan die laatste aflevering hoor.. ik denk niet dat iemand het gevoel had dat je afging.. integendeel!
je hebt je enorme kennis al genoeg bewezen !!
Go till the end.. je verdient het ! toi toi toi ..
babs

 babs op 3 november 2007 om 14:26

Komaan, Annelies ! We supporteren voor U. Echt knap en we hopen nog heel veel afleveringen.

 Bruno Van Baelen op 3 november 2007 om 19:53

HEEL sjiek van wat je al gepresteerd hebt de voorbije dagen ! ! !
Was spannende eindronde, en wat we hoopten is gebeurd, je blijft in het spel !
Nog veel succes !
grtz.

 stijn op 3 november 2007 om 21:00

Annelies,
Ik had eerder ook nog nooit van je gehoord, maar ben toch een hevige supporter van je geworden! Ik hoop dat je nog lang zal blijven meespelen. Die beproeving in het finalespel vorige donderdag zal je alleen maar gesterkt hebben. En vergeet die schilders maar, er zijn zoveel andere vragen waarop je prompt een antwoord formuleert. Ik sta er elke keer opnieuw versteld van. Nog veel doorzettingsvermogen; dat je "de slimste mens" mag blijven!
Met vriendelijke groet,
Els

 Els op 3 november 2007 om 22:40