Home  Regio  brugge  brugge blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Brugge?
Laat het hen weten:
Ilse of Tom
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Deze blog verhuist!

Vanaf nu verschijnen de artikels van deze blog op de gemeentesite op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Deze artikels blijven bewaard als archief, maar er zulllen geen nieuwe berichten meer verschijnen. Daarvoor kunt u terecht op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Hetzelfde nieuws, gebracht door uw vertrouwde correspondent(en). Maar vanaf nu op een andere plaats, in een nieuw kleedje. Laat ons gerust weten hoe u er over denkt.

Reageer: Nieuwe Scheepsdalebrug kost 7 miljoen

Na het bouwverlof beginnen de werkzaamheden aan de nieuwe Scheepsdalebrug in Brugge. Aan de opmerkelijke kantelbrug zal iets meer dan een jaar gewerkt worden. Het totale project kost 7miljoen euro.

Scheepsdale De Vlaamse Afdeling Waterwegen en Zeekanaal wil zo snel mogelijk na het bouwverlof beginnen met de werkzaamheden aan de nieuwe Scheepsdalebrug in Brugge. De oude brug is te smal en onveilig voor fietsers en ze stremt het verkeer op de drukke verkeersas richting Brugge centrum.

'Er zal iets meer dan een jaar gebouwd worden aan de nieuwe brug', zegt ingenieur Luc Verhaest, afdelingsverantwoordelijke bij Waterwegen en Zeekanaal. 'Het hele project zal zo'n zeven miljoen euro kosten.'

Dat is een flink stuk boven de aanvankelijke raming: vorig jaar werd nog gezegd dat het om 3,5miljoen ging. 'Maar dat was een zeer rudimentaire raming. Nu hebben we een beter zicht op de plannen, en het wordt wel degelijk 7miljoen euro.'

De nieuwe Scheepsdalebrug wordt een zeer opvallend bouwwerk. 'Het gaat om een rolbasculebrug', zegtScheepsdaal2 Verhaest. 'Via hoge, schuin oplopende armen zal de brug zijdelings naar boven kunnen worden getild.'

De nieuwe brug zal veel breder zijn dan de vorige en zal een afzonderlijke busstrook en afzonderlijke fiets- en wandelpaden hebben.

Samen met de bouw van de nieuwe brug wordt ook de volledige omgeving van de Scheepsdalelaan heraangelegd. 'Ook die werkzaamheden beginnen na het bouwverlof', zegt de Brugse schepen van Openbare Werken Jean-Pierre Vanden Berghe (CD&V). 'Vanaf april zal er wel al gewerkt worden aan de nutsleidingen, maar die zullen geen of zeer beperkte verkeershinder met zich meebrengen.'

De grootschalige werkzaamheden na het bouwverlof zullen uiteraard wel flinke verkeershinder met zich meebrengen. 'We hopen dat we de eerste fase van de wegwerkzaamheden, het stuk van de Scheepsdalelaan vanaf de Scheepsdalebrug tot aan de Dirk Boutsstraat, tegen januari 2010 kunnen afronden', zegt Vanden Berghe. 'Daarna beginnen we aan de tweede fase met het volgende stuk van de Scheepsdalelaan.'

Reacties

Veel geld voor een al bij al voor dit kruispunt niet zo brede brug.
Nu maar hopen dat het een snelle en betrouwbare brug zal zijn, geen spitstechnologie die ten laste van de Bruggelingen uitgetest worden. Er zijn in Brugge en omgeving al enkele voorbeelden van extravagante bruggen die behoorlijk was miserie (en kosten) opgeleverd hebben.

Roland Rotsaert op 14 februari 2009 om 16:22

Toch telkens verrassend dat quasi bij elk werk dat door een of andere overheid wordt uitgevoerd de initiele kostprijsschatting en de uiteindelijke kost altijd mijlenver uiteen liggen. Ik kan best begrijpen dat dat er een verschil kan zijn maar een verdubbeling is toch wat veel van het goede. Ik vrees dat het met andere projecten waar de laatste veel over te doen is geweest (zoals het verbreden van het Schipdonkkanaal, nieuw rangeerstation te Zwankekndamme, de nieuwe AX, .....)niet anders zal zijn. Of is dit misschien een sluwe manier van sommige politici om de goedkeuring te verkrijgen goed wetende dat indien ze het werkelijke kostenplaatje onmiddellijk zouden tonen van hun project niet veel in huis zou komen wegens volkomen onrendabel?

 Philippe Angely op 16 februari 2009 om 08:57

Philippe, je moet weten hoe de zaken ineenzitten voor je zo'n commentaar geeft. Een raming is, zoals het zelf zegt, een ruwe schatting van wat het op papier (!) zou moeten kosten, in de werkelijkheid kunnen er altijd onvoorziene omstandigheden opduiken die ontwerpers niet altijd in de hand hebben bv. fluctuaties in de markt..

niemand op 16 februari 2009 om 10:52

Beste niemand,

ik weet precies hoe dergelijke zaken ineenzitten, het is namelijk hetgeen ik dagelijks doe. Zaken die jij opnoemt zijn in zekere mate te voorspellen en er kan rekeining mee worden gehouden. Verder zou men bij het opstellen van een raming ook een "worst case scenario" voor ogen moeten hebben om daaraan het budget te toetsen. Verdubbeling van de prijs sedert de raming is schromelijke overdreven (en duidt volgens mij op een gerek aan diepgaander onderzoek en nauwkeurigheid). Daarenboven kunnen fluctuaties in de markt ook positief (dus prijsverlagend)werken (denk maar aan de huidige gezakte energiekosten), dat zie ik toch bij ons in de prive, maar zelden bij de overheid.

 Philippe Angely op 16 februari 2009 om 12:50

Ik heb niks tegen het privé initiatief hoor, integendeel..

Ma bon, ik zie het als een goeie investering, als het daarmee het verkeer een stukje veiliger maakt en daarmee ongevallen of zelfs mensenlevens kan sparen is het zeker de moeite waard, 7M is een lachertje voor de overheid, geloof me maar als ik zie hoeveel miljarden ze in de banken stoppen...

 niemand op 16 februari 2009 om 18:45

Niemand heeft zich natuurlijk gerealiseerd dat dit de oudste resterende Vierendeelbrug in België is, en waarschijnlijk de enige Vierendeel-draaibrug ter wereld. A. Vierendeel was een Belgische ingenieur die met zijn berekeningen de principes van brug- en liggerconstructies revolutionariseerde.
Zie daarover onze website www.vvia.be

 VVIA op 19 mei 2009 om 21:07

Het SAK (Studie- en actiecomité) Sint-Pieters wil ook dat de oude brug niet zo maar verdwijnt en heeft in dit verband al lang geleden een brief geschreven naar respectievelijk het college van burgemeester en schepenen van de stad Brugge en naar minister Hilde Crevits om, gezien de rotonde aan begin Blankenbergsesteenweg te klein is er de volledige brug op te plaatsen en om de kosten te beperken, op deze rotonde een deel van de brug te plaatsen:

Op 9 november 2006 deed het SAK(Studie- en actiecomité) Sint-Pieters in een brief aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Brugge het voorstel om een deel van de huidige Scheepsdalebrug te laten opstellen op de rotonde, aan begin van Blankenbergse Steenweg en Oostendse Steenweg.

Op 5 juli 2007 richtte het SAK Sint-Pieters, omwille van negatief antwoord bekomen van de stad Brugge, een brief aan minister Hilde Crevits met vraag om een stukje van de brug op de rotonde te plaatsen

Vanwege de minister kwam er ook geen positief antwoord.

Gezien het unieke karakter van deze brug, die ontworpen werd door de beroemde ingenieur Vierendeel, meent het SAK Sint-Pieters nog steeds dat het plaatsen van een deeltje van één boogvormige brughelft, bestaande uit het middendeel en aan elke zijde één boog op de rotonde een must is

Bovendien zal, gezien het maar een klein deel van de brug betreft dat dient opgesteld op de rotonde, de kostprijs voor het ontroesten, herschilderen en op de rotonde plaatsen, in verhouding tot de totale kostprijs van de nieuwe brug, verwaarloosbaar zijn.

Het SAK Sint-Pieters blijft dus, samen met wellicht veel anderen, hopen dat er dus toch zal beslist worden om op dit voorstel van het SAK in te gaan zodat, bij de opening van de nieuwe Scheepsdalebrug ook deze rotonde, zoals andere rotondes in groot Brugge en omgeving die voorzien zijn van een kunstwerk, een veel mooier uitzicht zal bieden.

Frank Verheye

voorzitter SAK Sint-Pieters

 frank Verheye op 24 mei 2009 om 22:27

Net als de Sint Pieterskaai, waar dus NIET is over nagedacht, en veel te veel geld heeft gekost voor een zeer slecht uitgevoerde verkeers-ader, is dit en prestige-project die simpelweg teveel centen kost... Achter het station gaan ze gegarandeerd ook weer iets nieuws uitvinden die VEEEEL geld gaat kosten. Ze proberen het verkeer uit de stad weg tz houden, maar ze vergeten dat er in een stad met veel toerisme en veel economie die daarop is gebaseerd, ook verkeer moet kunnen komen !! Leveranciers, vakmensen, werkmensen, enz... En je moet overal honderden meters of zelfs kilometers omrijden om bvb. één straat verder uit te kunnen komen... Men kan niet eens rond het zand rijden ?!! Alles moet (nodeloos) over rond punt station...
Een zootje is het, dat brugse verkeersbeleid...
EEN ZOOTJE !!