Home  Regio  eeklo  eeklo blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Eeklo?
Laat het weten aan:
Marc Van Hulle
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Zeventienjarig meisje overleeft klap op Ringlaan niet

Deze morgen rond 8 uur vond op het kruispunt Ringlaan-Raverschootstraat een zwaar verkeersongeval plaats. De zeventienjarige Lien Van Tomme uit Adegem, leerlinge aan het College Onze Lieve Vrouw ten Doorn, werd bij het kruisen van de Ringlaan frontaal gegrepen door een vrachtwagen, die uit de richting van Nieuwendorpe kwam. Het meisje werd eerst naar het AZ Alma, maar later naar het AZ Sint-Lucas in Gent overgebracht. Daar overleed ze deze namiddag aan haar verwondingen. Het kruispunt waar het ongeval plaatsgreep, is een bijzonder gevaarlijk kruispunt waar de jongste maanden al ettelijke ongevallen (hoofdzakelijk met blikschade) gebeurden. Op de gemeenteraad werd al herhaaldelijk gevraagd voor verkeersveiliger ingrepen, maar die bleven uit ook al omdat de Ringlaan een gewestweg is. Deze namiddag waren er wel spoedbijeenkomsten met de technische dienst, het stadsbestuur, de politie en AWV om met enkele ingrepen het (vooral donkere) kruispunt veiliger te maken: meer verlichting, een betere aanduiding, duidelijker belijning en zelfs verhoogde snelheidscontroles. Al reed de chauffeur van de vrachtwagen, die bij het ongeval was betrokken, volgens de politie niet te snel.

Reacties

waarom moeten er altijd dodelijke ongelukken gebeuren vooraleer ze iets aan de situatie veranderen?
Net hetzelfde als het kruispunt van de brugsesteenweg, leopoldlaan, heilig grafstraat en molenstraat. Daar zijn ook al een paar zware ongelukken gebeurd, en 'ze zijn van plan' (verre toekomende tijd dus) om daar een ovonde aan te leggen. Benieuwd wanneer ze daar eens werk van gaan maken. Of gaan ze nog even wachten tot er weer een zwaar ongeluk gebeurt?
veel sterkte aan de familie en vrienden van lien.

 ... op 4 december 2008 om 19:39

We zullen u missen Lien van Tomme
Uit het zicht maar NIET UIT HET HART

X Birger X

 Birger Longueville op 4 december 2008 om 21:16

Omdat de politiekers schrik hebben (om eindelijk eens werk te maken van en veiliger Eeklo, moest er weeral een ZACHTE weggebruiker sterven.Nu zullen deze dames en heren weer veel tamtam maken en ronkende verklaringen afleggen. Zoals steeds, te laat en niet gemeend.
Waar geld regeert,zwijgt het verstand.

 Marnix op 4 december 2008 om 21:25

Veel sterkte aan familie en vrienden.

 Tessa op 4 december 2008 om 21:45

Wat een rotstad is Eeklo toch...

Oprechte deelneming en sterkte aan familie van Lien.

  op 4 december 2008 om 22:16

Dit door fietsers veel gebruikte kruispunt is absoluut zeer gevaarlijk. Vraag is hoeveel levens dit nog moet kosten voor men het veilig zal maken voor de zwakke weggebruiker, brugje of tunnel zijn zeker op hun plaats. Hopelijk zet het tragissche ongeval van Lien aan tot actie zodat er geen onnodige jonge levens meer worden geoffert aan koning auto.

 Marnix; R op 4 december 2008 om 22:19

waarom?

 dirk op 4 december 2008 om 23:06

eerst en vooral mijn oprecht medeleven met de familie van deze jongedame.Gebruik ook bijna dagelijks het kruispunt en dit is een gevaar voor alle weggebruikers .Wie zijn schuld is dit tragisch ongeval, een vraag zonder antwoord .Met de vinger wijzen naar de politiekers en andere bevoegden betreffende de aanleg van de openbare wegen ,is volgens mij nogal gemakkelijk.Het is gewoon zo als je je in het verkeer begeeft moet je heel allert zijn en een moment van onoplettendheid zorg voor tragedies.

 diver op 4 december 2008 om 23:14

Vooreerst mijn oprechte deelneming aan de familie van lien.Maar er moet toch iets van mijn hart,er spreek daar iemand over de rotstad eeklo, dat is zijn mening,niet moeilijk om iemand(stad) uit te schelden, dan spreek daar iemand over de ZACHTE weggebruiker(wie is dat??)ik nodig meneer eens uit om na de schooluren eens naar OLV ten doorn te komen om te zien dat die "zachte weggebruikers "alle verkeersregels aan hun laars lappen om zich naar huis begeven.Dit neemt niet weg dat ik het erg vind wat met lien gebeurt is.

 jules buyck op 4 december 2008 om 23:17

17 jaar, op weg naar school en nooit meer thuisgekomen... Het telefoontje dat ouders vrezen, maar hopen dat het er nooit komt. Mijn gevoelens van medeleven voor de getroffen familie.
Of de vrachtwagenchauffeur schuldig is of niet is hier niet aan de orde, maar wordt het niet tijd dat iedereen zich gaat bezinnen over zijn gedrag in het verkeer. Daarmee bedoel ik zowel de zwakke als de sterkere weggebruikers. En bovendien moet er infrastructuur zijn die is aangepast aan de huidige noden van het verkeer. Daarom nogmaals een oproep aan stadsbestuur en andere bevoegde diensten voor wegenaanleg : pak de zwarte punten aan. Het is niet meer vijf voor twaalf, we zijn al lang twaalf uur gepasseerd. Eeklo blijft schrikwekkend hoog staan in de statistieken van verkeersdoden in 2008. Het wordt tijd voor iedereen om goede voornemens te gaan maken, maak van 2009 een veilig jaar voor iedereen!

 Ronny op 4 december 2008 om 23:43

Dit is nu al het derde dodelijk slachtoffer op deze plaats, op enkele jaren tijd. De Raverschootstraat ligt veel lager dan de Ringlaan, en na de vernieuwingen van 3 jaar geleden is het nog slechter, die obstakels in het midden van de weg belemmeren nog meer het zicht, en bij donker is het fietspad langs de Ringlaan te fel verlicht ten opzichte van de Ringlaan zelf,wat ook verblindend of misleidend kan zijn voor fietsers die uit de richting van de brug komen. Waarom hier geen grote rotonde, het is er breed genoeg?
A.G.

 Aimé Geirland op 5 december 2008 om 00:04

Laten ze dat donker gat aan de industrielaan er meteen maar bijnemen!
Ik kruis die baan dagelijks en weet maar al te goed hoe gevaarlijk dat kruispunt is.
RIP Lien
A.R.

  op 5 december 2008 om 07:26

Ronny, u hebt volkomen gelijk ivm dat besef. Maar dat is er al. De meeste mensen zijn van goeie wil op een paar onruststokers na. Eenieder van ons weet dat mensen emotionele wezens zijn en dat velen onder druk staan en belast zijn met uiteenlopende emoties, verdriet, stress, angst, verstrooidheid, tijdsdruk. Dat neemt u nooit weg uit onze maatschappij. Ik ben van mening dat elk groot kruispunt in Belgie veilig kan gemaakt worden als men het treffen tussen de zwakke en de sterke weggebruiker 100 % vermijdt. Om maar een voorbeeld aan te halen van het verborgen sadisme van onze wegcode: deze laat namelijk toe dat de sterke en de zwakke weggebruiker zich kunnen kruisen op het zelfde ogenblik -zelfs als ze beide groen licht hebben. Deze wegcode heeft zichzelf dan wel 'waterdicht' gemaakt door regels te stellen waarbij er altijd wel één van de twee voorrang moet verlenen aan de andere.
Maar de wegcode kan niet op tegen de wet van Murphy. Het is heel eenvoudig om op elk groot kruispunt in ons land er voor te zorgen dat de zwakke en sterke weggebruikers op GESCHEIDEN tijdstippen het kruispunt gebruiken, zodat er NOOIT een moment komt waarop de twee opdezelfde plaats kunnen wezen.
Maar blijkbaar zijn er belangrijke redenen om dat niet doen....

 eddy van craen op 5 december 2008 om 07:44

Mijn medeleven aan familie en vrienden van Lien.
Het kruispunt is bekend als gevaarlijke oversteekplaats getuigen de verschillende tussenkomsten eerder dit jaar op de gemeenteraad. Dat het stad de schuld afschuift op AWV is ongehoord! Gaat men bij het eerste ongeval aan de busdoorsteek op het Astridplein ook de schuld afschuiven op AWV? Uit ervaring weet ik dat het écht mogelijk is om als Eekloos beleidsvoerder in goede vestandhouding snel iets te realiseren in samenwerking met de diensten van de administratie wegen en verkeer Oost-Vlaanderen. Het spijt me deze opmerking te moeten maken maar alle verantwoordelijkheid negeren of afschuiven is een slecht signaal. Snel actie dus!

Christophe De Waele op 5 december 2008 om 10:00

Nogmaals een zwaar ongeval in Eeklo. En meteen de reactie: wie draagt er schuld. Laten we allemaal de hand in eigen boezem steken en ons bezinnen over het eigen gedrag in het verkeer. Je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn op de weg, ongeacht of je ‘zachte’ of ‘harde’ weggebruiker bent (alleen al het woordgebruik waarmee we zoiets omschrijven). Want allemaal zijn we gehaast, in onze maatschappij kan het nooit snel genoeg gaan. Voor hoeveel seconden tijdswinst? Een kleine onoplettendheid, een minieme verstrooidheid of verkeerde inschatting kan in een fractie van een seconde vreselijke gevolgen hebben.

En dan, wanneer zoiets vreselijks gebeurt, staat de tijd heel even stil. En hebben we opeens wel tijd. Hoop je zelfs dat je de klok terug zou kunnen draaien om tijdig te waarschuwen voor nakend en dodelijk gevaar.

Het zal op een dag maar jouw kind zijn waarover zo'n vreselijk nieuws binnenkomt. We kunnen er allemaal samen iets aan doen, zodat er straks misschien toch een tikkeltje meer veiligheid is op de weg. Voor de mensen om je heen die je liefhebt. En van wie je hoopt dat ze elke dag weer veilig thuis zullen komen. Net zoals zij dat hopen van jou!

Ook mijn medeleven aan de getroffen families, zowel van het verkeerslachtoffer als van de vrachtwagenchauffeur en aan de chauffeur zelf. Zij worden geconfronteerd met een pijn die ze voor de rest van hun leven moeten dragen.

Paul   op 5 december 2008 om 10:59

Wat een larie en onzin lees ik hier allemaal. Hoeveel fietsers heb ik deze morgen gezien die onverlicht, in een lange rij zonder kijken ditzelfde kruispunt overstaken zonder voorrang te hebben noch te geven? Toegegeven dat dit kruispunt werd aangelegd met een aan het criminele grenzende onbekwaamheid en zelfs een bezopen architect kan dat inzien. Dat neemt niet weg dat er verkeersregels zijn en als je die niet wil volgen ben je een kalf. Het is nooit in mij opgekomen een vrachtwagen een kopstoot te willen geven, ik ben dan ook geen zwakzinnige weggebruiker, maar als je dan fietsende jeugd ziet spookkrijden op een rotonde en ook nog voorrang opeisen dan denk ik: politie ram ze de weg af. Meer controle maar daar gaan de politiek verantwoordelijken hun nek niet voor uitsteken want dat gaat stemmen kosten.

Wouter M op 5 december 2008 om 11:51

dat laatste bericht is pas onzin.
je moet de dingen die jij soms ziet niet veralgemenen.
niet alle fietsers rijden zonder licht of lappen de regels aan hun laars.
ik passeerde lien iedere dag, en altijd zag ik die licht branden.
nooit heb ik haar iets fout zien doen. ik vind het dan ook ronduit grof dat bepaalde mensen hun frustratie ten opzichte van andere (onoplettende) fietsers hier gaan uiten.
het is een gevaarlijk kruispunt inderdaad,er kan ook iets aan gedaan worden maar de schuld in iemand anders zijn schoenen schuiven is niet nodig. niemand heeft dit gewild.
Oprechte deelneming en sterkte aan de familie en vrienden van lien,de chauffeur en zijn familie.

 B. op 5 december 2008 om 13:06

zeer triest dat dit kan gebeuren... Veel sterkte aan de familie, vrienden, kenissen...
Waarom toch?
... we leven met jullie mee.

 davy op 5 december 2008 om 13:14

Beste,

ik ben een ex klasgenoot van lien en voel mij verschrikkelijk. Ik zou de school willen bedanken voor de gepaste reactie op haar spijtige overlijden. Het rouwlokaal is een mooi initiatief. Ik leef mee met de familie en betuig mijn spijt. Niemand heeft dit gewild, het is vreselijk. Ik hoop dat lien rust vindt, ze verdient het.

Ex-klasgenoot uit 1i

 S op 5 december 2008 om 13:38

De dood van Lien is uiteraard tragisch maar laten we aub de dingen wat in perspectief houden en niet zomaar met vinger naar het stadsbestuur wijzen. Als je je verstand gebruikt in het verkeer is dat kruispunt niet zo gevaarlijk; je ziet auto's immers al van ver komen. Het lijkt mij vrij waarschijnlijk dat Lien wegens onoplettendheid is aangereden.

Dit geld echter niet voor mistig weer; bij die momenten is dat kruispunt wèl heel gevaarlijk aangezien het quasi onmogelijk is om te zien of er een auto aankomt of niet.

  op 5 december 2008 om 14:07

lien ik zal je nooit vergeten! :(
<3 echt noooit!

 charlotte op 5 december 2008 om 14:27

Ik ben familie van Lien en ik vind dat hier heel ondoordachte dingen worden geschreven. En ook dat politici hier proberen te scoren vind ik grof.

Haar fiets was wél verlicht. Daar had ze speciaal op gelet want de dag voordien waren er controles.

Opzettelijk een vrachtwagen een kopstoot willen geven zoals ik hierboven ergens lees is een opmerking die nergens op slaat. Lien was niet roekeloos.

Onoplettendheid, te snel willen zijn, misschien met de gedachten al te veel bij het komende examen dat ze ging afleggen,... Hoe gebeurt zoiets? Het gaat allemaal in een oogpink.

Wat als? - vragen zijn speculatief en brengen haar niet terug. En daar gaat het om: dat er een lege plaats is en dat haar ouders, haar drie zussen, haar vriend, haar familie en een heleboel vrienden haar enorm missen.

Katleen

 Katleen op 5 december 2008 om 14:29


ik vind het super erg wat er gebeurd is. zelf kende ik lien niet zo persoonlijk alleen maar van zien maar ik ken wel veel mensen die veel verdriet hebben om haar. en dan durven er mensen schrijven zoals Wouter M. Dat mensen die omkomen in een verkeersongeval zoals Lien een kalf zijn. Dat vind ik nu eens totaal onrespectloos. Hoe zou jij je voelen moest dat jouw dochter zijn dan zou het wel aan het kruispunt liggen zeker en niet aan de persoon zelf. Mensen die zoiets durven schrijven gaan echt te ver...
Ik ben dus volledig akkord met alles wat kathleen zegt!

Sally

 sally op 5 december 2008 om 14:42

We zullen je nooit missen Lien !
<3

 A op 5 december 2008 om 14:43

We vergeten je nooit!
<3

 A op 5 december 2008 om 14:44