Home  Regio  gent  gent blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's uit Gent?
Laat het weten aan:
Redactie Gentenaar
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Deze blog verhuist!

Vanaf nu verschijnen de artikels van deze blog op de gemeentesite op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Deze artikels blijven bewaard als archief, maar er zulllen geen nieuwe berichten meer verschijnen. Daarvoor kunt u terecht op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Hetzelfde nieuws, gebracht door uw vertrouwde correspondent(en). Maar vanaf nu op een andere plaats, in een nieuw kleedje. Laat ons gerust weten hoe u er over denkt.

Gent vs. West-Vlaanderen: de strijd escaleert

Nga Het oorlogje tussen de Nieuwe Gentse Alliantie en de West-Vlamingen escaleert. Zoals bekend ijvert de N-GA voor de onafhankelijkheid van de Gentse stadsstaat en wil ze verplichte inburgering voor West-Vlamingen die in onze stad komen wonen. Op 30 maart roept de N-GA de Gentse onafhankelijkheid uit. Reactie kon natuurlijk niet uitblijven.

NGA Busters zijn een zelfhulpgroep voor bedreigde West-Vlamingen in Gent. Zij bundelen getuigenissen over pesterijen tegen West-Vlamingen. Het proces tegen Lernout en Hauspie; de komst van een Ikea-vestiging aan Flanders Expo: het zijn maar een paar voorbeelden.

Ook het West-Vlaams Democratisch Front komt in het verzet. Het WDF vindt dat de West-Vlamingen, waar ze ook wonen, recht hebben op hun eigen cultuur. Het WDF pleit ervoor om Gent om te vormen tot een interprovinciaal stadsgewest, dat zowel door Oost- als West-Vlamingen wordt bestuurd.

Intussen is duidelijk waar de N-GA de mosterd heeft gehaald: bij de N-VA. Bekijk hier hun site en vergelijk hun beginseverklaring met die van de Gentse separatisten.

In De Gentenaar van 25/01 leest u een interview met de N-GA en hun West-Vlaamse opponenten.

Reacties

amai wat hebben ze eigenlijk tegen de west vlamingen ,we zijn toch ook ma belgen

 Bram op 22 januari 2008 om 18:08

Bram,
zolang jullie daar blijven & enkel hier jullie geld komen opdoen hebben wij helemaal niets tegen jullie...

Jacob Von Arsevelde op 23 januari 2008 om 09:13

't Zijn echte sloebers, die West-Vlamingen, op DE politiekers na. En z' hebben er mooie meiden.
Tof volkje !

 Roger De Moor op 23 januari 2008 om 09:38

Ge hebt gulder gewoon een veel te groot bakkes vo bezoekers te zijn ;-)

 Loco op 23 januari 2008 om 10:20

Als West-Vlaamse gehuwd met een rasechte Gentenaar ben ik uit nieuwsgierigheid naar de site van NGA gesurfd en wat valt meteen op, het bestuur bestaat enkel uit mannen, mag ik me afvragen of het oeroude 'katertjesgedrag' van mijn terrein afbakenen, hier de kop opsteekt ?

sofie op 23 januari 2008 om 12:14

Wie niet snap dat dit ludiek is, heeft nog integratiewerk te verrichten in voor zijn eigen deur in zijn straat zonder haat.

 Bjorn op 23 januari 2008 om 12:40

Wij Gentenaars mogen niet vervallen in intolerante FDF-toestanden. We moeten de steun die we bieden aan West-Vlamingen zien in het kader van ontwikkelingshulp. Zelf heb ik een tijdje in Brugge mogen werken en ik vind dat die constructieve bijdrage aan achtergestelde gebieden van mij een beter mens heeft gemaakt. In heel West-Vlaanderen is er geen stad die naam waardig, normaal dus dat we die sukkels met open armen ontvangen.

 Max op 23 januari 2008 om 12:41

Valt 1 april dit jaar in januari?

matthi op 23 januari 2008 om 12:57

Best Max,
Terwijl je in Brugge was had je beter ook eens naar het voetbal gaan kijken. Daar kunnen die van Gent nog iets leren.

Bruhhe op 23 januari 2008 om 12:57

Westvlamingen zijn wel veel spontanere, goedlachse levensgenieters, en dat ambeteert die genteneirs nu! t'zijn toffe,aangename en héél vriendelijke gasten ,die het in oost-vlaanderen aangenamer om leven maken.
Veur zukke gasten "chapeau".

 vako op 23 januari 2008 om 12:59

Brugge heeft toch wat meer charmes dan gent..
@ Max: ontwikkelingshulp is voor het zuiden (lees: walonie)

 Steven op 23 januari 2008 om 13:02

Het is dankzij die West-Vlamingen dat Gent vorig jaar uitgeroepen werd tot gezelligste stad, pietjes.

KoenD op 23 januari 2008 om 13:03

Westvloamse broeders,

We moeten us nie langer ip uze kop loaten zitn! Neemt junder wapen ter 'and en lat deze neerdalen op den eersten den besten strop da je tegen komt.

We nemn Gent over en doa kunn de stropkes nietent mi an doen!

West-Vlaanderen DE LEEUW!

Mr M op 23 januari 2008 om 13:23

Prachtig initiatief van onze Gentse provinciegenoten. Een buffer opwerpen tegen de boerkes uit westen. Want wie weet, hoe lang zou het anders nog duren eer ze ook onze prachtige provinciestad Aalst komen bezoedelen met hun "zahte hee's en garde gaa's"?

Oilsjt Onafhankelijk! L'onion fait la farce!

Panneke Mis op 23 januari 2008 om 13:24

iedereen zou zich beter een beetje meer bezighouden met zijn werk of het leren kennen van de west-vlamingen. met al de tijd die jullie gestoken hebben in het maken van de site en het opstellen van jullie conservatieve ideëen, konden jullie al lang sympathie gekregen hebben voor west-fluiten. binnen dit en drie jaar worden jullie door iedereen (behalve de inwoners van muide) uitgelachen.

Bram op 23 januari 2008 om 13:27

Als alle West-Vlamingen uit Gent weg moeten blijven, dan gaan al die Gentse luie profiteurs en doppers moeten gaan werken!! Dat zal plezant worden!

Het voordeel zou natuurlijk zijn dat onze kust vrij zou zijn van Gentenaars, dan kunnen we in de zomer eindelijk weer eens genieten van ons eigen strand. ;-)

 Foeke op 23 januari 2008 om 13:29

Begin dan maar met een paar hogescholen te sluiten, sparen om de dop van de kotbazen te betalen etc...

Is dit serieus ???

terryx op 23 januari 2008 om 13:53

Dit is nou het meest achterlijke wat ik ooit gelezen heb. Het stikt er de moord van de Turken en dergelijke en dan gaat zo een bende onnozelaars het opnemen tegen de West Vlamingen. Vergeet niet dat de West Vlamingen nog steeds Vlamingen zijn en daar fier op zijn. Als een verbasterde Stadsstaat als Gent moet dan is Gentije een mooie naam.

 Nehalania op 23 januari 2008 om 14:03

HuNk? is dat een mopje :o)kvind het wel een beetje flauw. zolang de westvlamingen zichzelf ondertitelen is er toch niets aan de hand?

 scheetje op 23 januari 2008 om 14:09

Als ik de reacties van sommige West-Vlamingen hier lees dan ben ik er van overtuigd dat Gent beter af is zonder hen, wat een domme boeren, sjonge sjonge:-)

Den Draak op 23 januari 2008 om 14:35

Wie houdt zich daar nu in godsnaam mee bezig?

Vele de verdraagzaamheid...

Ik ben een West-Vlaming in hart en nieren en pendel dagelijks tussen WVL en Gent... nog nooit problemen ondervonden!

Als iedereen nu eens wat meer respect voor elkaar zou tonen...

 Sigmund De Sloovere op 23 januari 2008 om 14:44

flauw
er zijn ergere dingen in de wereld
als het zo verder moet in de maatschappij
is het echt zielig gesteld

 lies op 23 januari 2008 om 15:41

Prachtig initiatief.
Ze zal onze mooie stad van veel vuil ontlast worden!

rudy op 23 januari 2008 om 15:45

Wat voor een gezever is dat nu weer? Ik mag dan een echte Gentenaar zijn, ik hou al evenveel van de kust. Oost-Vlamingen, West-Vlamingen, groen, geel of oranje van kleur. Zijn we dan niet allemaal gewone mensen die van hun kinderen houden, eens graag de bloemetjes buitenzetten, en dromen van een goed leven? Met welke onzin vullen mensen toch hun kop tegenwoordig. Gewoon belachelijk. Bekijk mens per mens of hij of zij het waard is je vriend te zijn, in plaats van je blind te staren op woonplek of geboorteplaats. Wie zich druk moet maken over een regio van afkomst, moet wel een heel leeg hoofd hebben in plaats van hersens.

ingrid gunther op 23 januari 2008 om 15:46

Als ik de reacties van sommige Gentenaren hier lees dan schaam ik me kapot als Gentenaar, wat een domme boeren, sjonge sjonge:-)

Erwin op 23 januari 2008 om 16:03