Home  Regio  gent  gent blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's uit Gent?
Laat het weten aan:
Redactie Gentenaar
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Deze blog verhuist!

Vanaf nu verschijnen de artikels van deze blog op de gemeentesite op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Deze artikels blijven bewaard als archief, maar er zulllen geen nieuwe berichten meer verschijnen. Daarvoor kunt u terecht op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Hetzelfde nieuws, gebracht door uw vertrouwde correspondent(en). Maar vanaf nu op een andere plaats, in een nieuw kleedje. Laat ons gerust weten hoe u er over denkt.

Reageer: Nieuwe winkelcentra, vloek of zegen?

Ikea 70.000 vierkante meter aan Flanders Expo - met onder meer een nieuwe Ikea -, 20.000 aan het Arteveldestadion, 13.000 aan de Oude Dokken en nog duizenden vierkante meters op de de parkings van de Carrefours in Oostakker en Sint-Denijs-Westrem. Als alle plannen gerealiseerd worden, krijgt Gent er de komende jaren een pak winkelcentra bij.

Ongehoord, vinden ze bij de Unie voor Zelfstandige Ondernemers (Unizo). 'Op korte termijn komt er in deze stad een winkeloppervlakte bij die even groot is als wat er vandaag al is in de Kuip van Gent.' Unizo vreest dat het volk massaal zal wegblijven uit het stadscentrum.

Bent u het daar mee eens? Of gaan de nieuwe winkelcentra net extra volk naar het centrum lokken? Laat het ons weten.

Reacties

Het is hoogtijd dat de mensen van Unizo begrijpen dat een shoppingcenter buiten Gent een noodzaak wordt. Gent staat op dat vlak jaren achter !

G. De Rudder

 Guy De Rudder op 25 maart 2008 om 14:47

ik denk eerlijk gezegd niet dat de mensen, omdat ze in gent naar de ikea kunnen niet meer naar het centrum van gent zullen afzakken,het één heeft volgens mij niet veel met het andere te maken, ik vind het een beetje een krampachtige houding van unizo .

 coelho op 25 maart 2008 om 19:20

Als de winkelcentra geen extravagante maten krijgen kan het niet zoveel kwaad. Het probleem kan komen van de vermenigvuldiging van kleinere winkelcentra.

Jean Marie de Wulf op 26 maart 2008 om 11:13

Als de winkelcentra geen extravagante maten krijgen kan het niet zoveel kwaad. Het probleem kan komen van de vermenigvuldiging van kleinere winkelcentra.

Jean Marie de Wulf op 26 maart 2008 om 11:13

laat de grote ketens naar de winkelcentra gaan aan de stadsrand, en laat Unizo zijn leden aansporen om met kwalitatieve winkels in het centrum de klant naar daar te lokken, zodat bvb de Veldstraat en andere winkelstraten weer als echte winkelstraten kunnen worden bezocht en iedereen zal tevreden zijn.

 josephus gandavensis op 26 maart 2008 om 17:15

Shoppingcentra creeëren koude, harteloze mensen in een maatschappij waarin zelfs alle vorm van vrijetijdsbeleving geld kost (daar zijn studies over). Véél winkels in Gent zijn in de laatste 15 jaar dichtgegaan of veranderd in pitta/pizza- en nachtwinkels. En echt winkelen in Gent deed je toch al niet meer want je kan met het mobiliteitsplan nergens meer parkeren om grote aankopen te doen. De Ikea brengt ook geen extra banen voor ons Gentenaars, want het personeel uit de winkel in Ternat wordt overgeplaatst naar Gent. De enige die er beter van wordt is de kliek rond die dikke mijnheer die zichzelf vroeger de "feestenburgemeester" noemde.

Frank op 27 maart 2008 om 09:19

Ik ben 100% tégen een shoppingcentrum, omdat consumeren niet de reden is waarom God aan ons het leven gaf. In een shoppingcenter wordt iedereen als een individu benaderd en dit verbreekt de verbintenis die Gentenaars onder elkaar hebben. Ik had liever gehad dat men al die miljoenen investeerde in ontmoetingsplaatsen waar mensen elkaar gratis kunnen leren kennen. Kortom, de centra zullen een nieuwe grote opdoffer betekenen voor de Gentse samenleving, na de Afrika-invasie van de laatste 8 jaar.

Raymaekers op 27 maart 2008 om 09:34

Als we leren uit het verleden.... kijk maar naar Sint Niklaas. Waasland shopping center is er gekomen, en de winkelstraat in het centrum is leeggelopen. Het is een dooie stad geworden, de horeca gaat er stilletjes aan ten onder, geen passage meer, lege winkels, graffitti...

nic789 op 27 maart 2008 om 12:05

Als rasechte Gentenaar vind ik het niks erg als de (grote) winkels uit het centrum verdwijnen. De bewoners en bewuste toeristen weten dan tenminste dat ze voor de 'schuunste stad fan vloanderen koomen' en niet om naar blokker, den inno enz.. te gaan. Daarvoor is het shoppingcenter aan 't Zuid beter geschikt. En de grote ketens: liefst naar de rand van Gent, dicht bij een autostrade: minder overlast, minder parkeerproblemen... Gent aan de gentenaars zou ik zeggen! A propos: 'k vind het wel jammer dat winkels zoals Peeters, Bloch e.d. er de brui aan geven, maar dat kan toch de schuld niet zijn van megacomplexen. Wie kwaliteit wil, weet die wel te vinden!

 Maksime op 27 maart 2008 om 15:50

Vorige week ging de laatste slager in mijn wijk in de Gentse binnenstad dicht. Voor vlees moet ik nu al naar het grootwarenhuis aan de ring. Bijna alle kleine (unieke) winkels zijn hier op korte tijd al verdwenen. Dat is een evolutie waar geen enkele Gentenaar mee akkoord gaat, wat het stadsbestuur ook beweert.

Gentenaars Boven op 27 maart 2008 om 17:47

Winkelcentrum in Kuip...weer een stukje authentiek Gent naar de kloten dank zij de Hollanders (weeral).

 filip op 28 maart 2008 om 08:42

beste Frank,

mooie reactie, maar is je familienaam niet "Beke"?

josephus gandavensis  op 28 maart 2008 om 11:10

beste Frank,

mooie reactie, maar is je familienaam niet "Beke"?

josephus gandavensis  op 28 maart 2008 om 11:10

Het zijn vooral autogerichte lokaties.
Niet echt slim, zal zorgen voor extra verkeersproblemen in de toekomst.

DriesO op 28 maart 2008 om 18:32