Home  Regio  gent  gent blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's uit Gent?
Laat het weten aan:
Redactie Gentenaar
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Deze blog verhuist!

Vanaf nu verschijnen de artikels van deze blog op de gemeentesite op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Deze artikels blijven bewaard als archief, maar er zulllen geen nieuwe berichten meer verschijnen. Daarvoor kunt u terecht op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Hetzelfde nieuws, gebracht door uw vertrouwde correspondent(en). Maar vanaf nu op een andere plaats, in een nieuw kleedje. Laat ons gerust weten hoe u er over denkt.

REAGEER: Gent krijgt goed rapport: wat zijn de plus- en minpunten?

Sint-michielsbrug gent

In de driejaarlijkse stadsmonitor heeft Gent een behoorlijk goed rapport gekregen. Gentenaars zijn fier op hun stad, vioelen zich behoorlijk veilig, hebben vertrouwen in het stadsbestuur,... Dat kan u vandaag lezen in De Gentenaar.

Toch zijn er ook minpunten: de Gentenaars klagen over te veel vuil en rommel in de stad, over een gebrek aan groen en - zelfs al zijn er objectief gezien zeer veel culturele organisaties actief - ze zijn niet helemaal tevreden over het culturele aanbod in hun stad.

Maar wat vindt u? Welke zijn de grote plus- en minpunten van Gent? Waarom bent u fier om een Gentenaar te zijn en waar schaamt u zich over als er vrienden uit pakweg Antwerpen op bezoek komen? Laat het ons weten...

Reacties

OT hier, maar ik weet niet waar ik dit anders kan plaatsen. De verhuis naar http://www.nieuwsblad.be/Gent lijkt me toch geen verbetering. Er kan niet langer op artikels gereageerd worden en ik vindt geen RSS feed van de artikels daar.

Jan op 3 maart 2009 om 22:47

Mijn 3 grootste ergernissen:
1. hondenstront
2. hondenstront
3. hondenstront

 bram op 4 maart 2009 om 09:35

Beste,

Als ik door gent wandel ruik ik hier en daar een ongewassen stinkende kut en dat ergert me serieus

 steven op 25 mei 2009 om 22:20

wat ik mij erger is de laksheid van de politie tegenover de fietsers hier op de heuvelpoort en de zwijnaardse steenweg.
Deze fietsers denken dat ze alles mogen en u als automobilist mag deze fietsers er niet mondeling attent op maken aan hun agressief rijgedrag,want dan gaan ze klacht gaan neerleggen bij de politie voor verkeersagressie.Daarna mag u dan eens een verklaring gaan afleggen bij de politie waarom u verkeersagressie pleegde bij die fietsers.
Waar gaan we naartoe?????
Zou het niet tijd worden dat de politie daar iets aan doet of is dit te lastig???? Want ze hebben het heel erg druk hoor bij de politie.

 jean paul op 27 mei 2009 om 09:53

gent veilig? proper? is er iets viezer als de gezelligste plaats van Gent de Graslei, blik, glas papier en een vies volk op de grond zodat je als wandelaar niet voorbij kunt zonder lompe opmerkingen! Zonder te spreken over de moorden en de vele zwerfvuil overal in onze wijk . Toen wij winkel hielden kuistten wij het voetpad elke dag. Vandaag komt de stad dat doen en een uur later ziet ge het niet meer. Als ik een belg wil zien doe ik dat s'morgens vroeg als de eersten naar de weinige overgebleven winkels gaan, voor het overige zal ik mij wel uit de voeten maken voor d "heren" die voot uw voeten op de grond spuwen om hun misprijzen te uiten. En wie betaalt er op de tram? onlangs had ik een jonge snotter die mij wou doen rechtstaan voor hem! Dat zijn de vriendjes van de gezelligste stad van het land!!!

 pierre strobbe op 22 juni 2009 om 23:35

mijn grootste ergernis is dat er overal tegelijkertijd straatwerken en dergelijke zijn!
ik begrijp dat er regelmatig gewerkt moet worden aan de infrastructuur van de stad om zo verbeteringen aan te brengen, maar moet dit allemaal op dezelfde moment ?! ik heb zelf bv geen wagen omdat ik vind dat je in gent centrum niet echt een wagen nodig hebt maar als ik dan eens een wagen van iemand leen (1x in de maand) om mijn maandelijkse inkopen te doen dan ben ik een ganse dag onderweg om in 3 winkels te geraken omdat er overal omleidingen zijn en er GEEN rekening is gehouden met de eventuele éénrichtingsstraten.

 Bart Oris op 3 oktober 2009 om 00:07

Mijn grote ergernis is dat men, ondanks de belofte om eerst werk te maken van sommige verkeersknelpunten zoals de dampoort, men (opnieuw) eerst het centrum aanpakt.
Ik wil er hier op wijzen dat dit tegen de belofte van voor de (reeds vorige) verkiezingen in is.
Beste beleidsmakers ... Gent is groter dan enkel het centrum hoor.

 Erik Vanderstraeten op 15 oktober 2009 om 19:23

Aan de M. Gandhistraat, de leiearm naar de watermolen: het riet groeit daar 1,5 m. hoog, zodat we het water niet meer zien en het troittoirdat enkele jaren geleden zeer veel werkuren gekost heeft is helemaan begroeid met gras en onkruiden. Dit is een residiëntiele wijk en wij hebben meer dan genoeg betaald om hier een woonst te verwerven. Ik vind het zeer spijtig dat we op een wildernis moeten kijken. Dit mag wel in de Bourgoyen maar niet in onze wijk.

Rita Majelijne  op 6 maart 2010 om 13:15

ik heb problemen met het sluikstorten,en het vuil die overal in gent rondslingerd
vraag me soms af of het niet beter is dat ze het weer in de belastingen steken zodat ivago het ophaalt zonder dat ze kosten hebben ,want nu zijn de zakken miss.te duur voor sommige mensen

 de waele rita op 25 augustus 2010 om 08:29


Gelieve even parking VANDENBORRE /JBC/ TOM &CO
Martelaarslaan te bezoeken, het vuil groeit er weelderig en hoog in overvloed , het is werkelijk een stort geworden eens iets anders op open monumentendag !!! en dat midden Gent

 jacky op 11 september 2010 om 17:59

Ik ben het meest teleurgesteld in de slechte fietspaden.

1. Het centrum: Gent wil een autovrij centrum, maar ik persoonlijk en allicht vele anderen wagen dagelijks hun leven door met de fiets de binnenstad te doorkruisen. klinkers, geen aparte fietspaden, tramsporen,...

2. Buiten het centrum: fietsen in pakweg Zwijnaarde of Ledeberg is niet veel beter. Behalve waar het levensgevaarlijk is (vb. N60/klosse) lijkt de burgemeester weinig oog te hebben voor deze stukken van Gent.

 David op 23 september 2010 om 19:58

Ik erger me aan:
-het ontbreken van een groot park op de muide,hier is echter niks om naartoe te gaan met kindjes(nochtans braakliggend veld genoeg,en dit al jaaaaarrrrrrrennnnn)
-het foutparkeren vooral tss. de muide en centrum gent met nadruk op de sleepstraat,st.-salvatorstraat,als fietser levensgevaarlijk.De fietspaden veranderen hier in parkeerplaatsen...
-algemeen onverzorgde gevels en voetpaden(vooral schuld van bewoners)op de muide,ivago doet hier nochtans zijn best tevergeefs

 delphine verschraegen op 19 oktober 2010 om 16:11

Gent is een mooie gezellige stad. Er is nog veel ruimte voor verbetering echter. Grootste ergernis is het gebrek aan onderhoud van toeristisch populaire plaatsen zoals de graslei, koornmarkt. Onkruid, hondedrol, poreuse stenen met vetvlekken van bakken friet, papier etc ... zo simpel op te lossen en positieve gevolgen zouden bijzonder zijn... ik begrijp niet waarom dat na al die jaren nog steeds een 'issue' moet zijn.

 rik tremerie op 29 oktober 2010 om 13:36

het sluikstorten op kleine plaatse ,zoals londenstraat ,aan de oude dokken de achterkant van de swaef ,waarom geen containers op deze plaatsen ,we weten wie het zijn maar we kunnen er niks aan doen ,ook het stistaan van vele autos in de sleepstraat is een meldpunt ,graag daar meer interventie en boetes ,kan wel voor iets simpel ,ook waarom geen gratis zakken om sluikstorten tege te gaan of een gewoon bedrag om het vuil zoals bij groene bakke als ze geledigd worden regregristreet en te betalen ,beter oplossing zoeken ,de muide is mooie buurt maar vele plaatsen sluikstorten ,ook aan de winkeliers vrage om vuilnisbak te zetten ,veel vuiligheid van de winkelliers ook in de straat ,bv hun karton blijft ligge op straat ,meer controle

 martine charlier op 12 januari 2011 om 08:53

Ja,es stimmt! Gent ist eine sehr schoene und was die Sicherheit der Bewohner anbelangt, eine sehr sichere Stadt. Dieses ist den unermuetlichen Einsatz Ihres Buergermeisters Daniel Termont zu Danken fuer den die Genter Buerger und die Stadt
eine unermuetliche Herzensangelegenheit ist.
Haetten wir in der belgischen Politik ein paar mehr solcher Charaktermenschen, gebe es das heutige politische Drama in Bruessel nicht.
Der Zustand der Strassen, ich nenne es eine Schlaglochpiste, bedarf dringend der Reparatur und somit Verbesserung. Auch bei IVAGO und der Muellbeseitigung sind Verbesserungen angezeigt,
was die Muellabholung anbelangt.
Ich nenne hier nur die Mitnahme der gelben Muellsaecke, welche auf einem Teil des Antwerpsesteenweg von IVAGO mitgenommen werden auf einem anderen Teil des Antwerpsesteenweg aber stehen gelassen werden, weil die Benutzung ,
somit auch die Mitnahme dort verboten ist.

 alfons van compernolle op 26 januari 2011 om 06:19

Ik geloof dit echt niet vele mensen die ik ken voelen zichal jaren niet meer veilig , (klanten, buren enz )durven s avonds zelfs niet meer buiten ! veel overlast op pleinen s nachts .iedereen weet waarom . Meer nachtcontrole zou al veel doen !
Ikzelf durf ook niet meer! Gent is een vuile stad geworden .
Brugse Poort is daar een voorbeeld van; sluikstorten en het zijn altijd dezelfde die het doen !
Hondenpoep , spuch op de grond vies echt vies !
Nee , hoe vlugger ik hier weg kan naar een veiligere plaats, hoe liever !! culturen en mentaliteiten zijn te verschillend sorry , andere gewoontes breng problemen met zich mee !

 leona op 31 januari 2011 om 21:29

Inderdaad Ivago doet zijn best om alles steeds op te ruimen !
Maar voor deze mensen moet dat ergelijk zijn steeds weer en weer !
Meer boetes zou ook al veel helpen !
Vuilniszakken stuk goedkoper ,er moet meer gepraat worden met de allochtonen over de regels die gelden hier !
Wat kan en niet enz , zou misschien ook beetje helpen ??????
Vele belgen vertrekken uit de wijken , verkopen hun huizen . Dus nee ik geloof dit niet, met wat ik hoor vertellen op de straat dat is heel andere praat zeker weten ! nee veiligheid is hier al lang niet meer aan de orde !

 leona op 31 januari 2011 om 21:40

Mijn ergernissen:

1. Wildplassers
2. Geluidsoverlast
3. Politie

Eigenlijk komt het gewoon op politie neer.
3 keer al zelfde persoon zien wildplassen, heb de persoon daarover aangesproken en ik kwam in kliniek terecht.
Geluidsoverlast, bel de politie om te komen, 35 min later zijn ze er, 15 minuten later is het weer even luid.

Aja, en foutgeparkeerde auto's die nooit een boete krijgen.

 Aldo op 1 maart 2011 om 09:30

De Gentse stadskern is een voorbeeld van onze tegenwoordige maatschapy,een vuilbak met de nodige ingridienten heeft meer te bieden dan deze stad. Verloedering is het juiste woord op alle gebied. Een schande dat de eens zo fiere Gentenaar dit alles met lede ogen aanziet. Verklaar anders eens waarom de autochtone bewoners verhuizen naar de buiten wijken omdat het gewoon onleefbaar is in deze stad.Nog een hint absurdistan is een betere naam dan Gent. Een verbolgen uitgeweken Gentenaar die deze schrijnende toestanden ontvlucht is,maar er spijtig genoeg elke dag heen moet voor zijn werk.

 De Wilde op 5 maart 2011 om 13:36

gent is een formidabele stad om te leven....maar onze straten zijn een ramp het wegdek ligt erbij met putten en bulten kasseien idem maar als er een aantal doping-gedrogeerden met de ronde van frankrijk eraankomen wordt een groot deel van de binnenring volledig geasfalteerd en de straat van de gewone gentenaar blijft onaangeroerd

moesten we nu eens met het ocmw geld van de bulgaren onze straten repareren

karel nog-niet verzuurde gentenaar

 polet op 29 maart 2011 om 16:49

..........en dan zwijgen we nog over de werken in het centrum..........waar de lonely planet en andere dat halen om ons in 2010 de top 10 in te schrijven weet ik niet we stonden juist voor delhi en das ook een smerige stad met massas werken ............

karel nog niet verzuurde gentenaar

 polet op 29 maart 2011 om 16:51

ik heb reeds 2 maanden geleden gesignaleerd dat er veel vuil ligt te dobberen op het water aan het vleeshuis evenals op het water richting bijloke en wat denk je dat het gevolg was: niets....ik vraag mij soms af waar als ons stadspersoneel zit

verder: slechte fietspaden en -voorzieningen: gent fietsstad laat me lachen er wordt wel veel gefietst maar tegen welke prijs.......bvb natuursteen in de hoogpoort levensgevaarlijk

verder: de allochtonen die gewoon alle regels negeren parkeren in dubbele file bvb wondelgemstraat snelheidsraces in de stad en nooit zie je eens blauw op straat.....

karel nog niet verzuurde gentenaar

 polet op 29 maart 2011 om 17:00

Geduld beste kritikasters; weldra zijn er gemeenteraadsverkiezingen en dan zal alles wel opgelost worden ...

 Jempi de Gentenaar op 17 mei 2011 om 10:02

Beste beleids mensen.

Ik kan hier beginnen wat mij ergerd, zoals het masterdont tussen ons mooie torens ?????
Boven Gent reist eenzaam en grijs een masterdont van heden en steekt weg ons fiere verleden.
De zon zal nooit meer ondergaan achter het belfort zoals vooreen. Dat hebben wij aan mensen te danken die ons van alles wijs maken.
Dat was het begin.
Politie kontrole waar zie je dat, jaja rond de kerktoren er zijn nog andere bidhuizen maar ja.
Ik ga geen kretiek geven want mijn ..... was ook iemand van een ander land maar mijn opvoeding was nog uit de goede vlaamse doos.
Zij die het voor te zeggen hebben kijk naar uw stad en doe er iets aan op alle gebied of wij zitten binnen enkele jaren met het zelfde probleem als in de belkan.

 P Haudenhuyse op 21 november 2011 om 16:19

Ik zou het containerpark gratis maken ,zoals in Brussel.Mensen gaan minder geneigd zijn containerafval in de restafvalzak te steken.
Misschien ook een speciale ophaaldienst organiseren voor containerparkafval,want niet iedereen heeft een auto.

 Lut Verschueren op 31 december 2011 om 15:49