Home  Regio  oostende  oostende blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Oostende?
Laat het weten aan:
Dominique Jauquet
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Gezonde vis ongezond vervoerd?

Verse vis wordt niet langer enkel maar vanop het water aangebracht. Sinds kort komt er ook verse vis vanuit de lucht. Meer bepaald wordt op de Oostendse luchthaven vis uit IJsland per vliegtuig aangevoerd.

-

De aanvoer gebeurt via zogenaamde AN-12-vliegtuigen, en dat zint de Werkgroep Impact van de Luchthaven Oostende op de Omgeving (Wiloo) niet, omdat deze toestellen – volgens Wiloo - 'onveilige stokoude roetuitbrakende vliegtuigen' zijn.

-

Dinsdagmorgen werden volgende foto’s genomen op de Oostendse luchthaven:

-

An12_un_11012_14aug07_ebos_dep0811An12_un_11012_14aug07_ebos_dep08_3

Wordt er in Oostende 'gezonde' vis 'ongezond' vervoerd?

Reacties

wel als er iemand met z'n vette bmw hard optrekt ziet het er niet fraaier uit.

bjorn op 15 augustus 2007 om 09:05

Ik zie daar niet één vette BMW die hard optrekt maar zeker 1000 !
En wat een redenering !
Omdat de ene vervuilt mag de ander het ook.
Triestig wereldje....

 Daivier op 15 augustus 2007 om 10:00

Die motoren van die oude bakken moeten zeker 15 minuten opwarmen eer ze kunnen opstijgen.Je moet dat hels lawaai maar beleven s' nachts .Je kan het horen zeker tot aan de Konterdam !

 Guy op 16 augustus 2007 om 12:41

En als die vis per boot komt, is dat dan natuurvriendelijker? Of veronderstellen jullie gewoon dat een vliegtuig vervuilender is.
Het lawaai is een ander paar mouwen...

 julien op 16 augustus 2007 om 15:54

Foei, foei. Als ik jullie hier bezig hoor is onze industrie en onze welvaart weeral de grote schuldige. Misschien een voorstel voor alle linksen en anti-globalisten: - schrijf een briefje naar Steve Stevaert, en misschien krijgen we binnenkort allemaal een bon in onze bus voor een gratis hengel of visnet, naar keuze.
Diegene die zin heeft naar vis, moet die dan zelf maar vangen. Opgelet! Alleen maar met de fiets of te voet naar zee om te vissen, en onderweg niet teveel drinken, want de drank komt uit een vervuilende fabriek. De gevangen vis in kwestie mag je niet koken of braden of bakken of nog slechter, roken. Véél te vervuilend. Achteraf ook niet naar het toilet gaan, want niemand kan wat met je mest...
Enfin, dit om te zeggen dat ik zo nog even door kan bomen over milieu, vervuiling en welvaart.

 didier25570 op 16 augustus 2007 om 16:07

Hahaha. BMW-fans zijn per definitie oerdom.
Anders waren het geen BMW-fans....

zjab op 16 augustus 2007 om 16:25

Ik ben niet links en al zeker geen anti-globalist maar als buur van de luchthaven stel ik mij toch ook wel vragen als ik zie welke vliegende wrakken Oostende aandoen. Als de luchtvaartinspectie hier even goed en efficiënt haar werk doet als de scheepvaartinspectie - waar ik beroepshalve toch af en toe mee te maken heb - zullen hier wel vliegtuigen landen en terug vertrekken die in veel andere landen meteen aan de grond worden gehouden. Oostende staat in luchtvaartmiddens sowieso te boek als paradijs voor al wat vliegt. Hoe ze vliegen is een andere vraag. En wat de vervuiling zelf betreft. Veel kleintjes maken een grote en iedereen mag ter zake wel een inspanning doen, zowel die luchtvaartmaatschappij, die bestuurder met z'n BMW als wij allemaal. Daar is hoegenaamd niks mis mee en heeft ook niks te maken met politieke of andere voorkeuren. Gezond verstand is voldoende. Tot slot ben ik een voorstander van onze luchthaven maar de exploitatie moet gestoeld zijn op duidelijke (inter)nationale wetten en regels. Dat het nu soms wat naar Afrikaanse toestanden neigt zal voor niemand die er met z'n neus bovenop zit een verassing zijn.

Sven op 16 augustus 2007 om 16:38

mag ik even vermelden dat schepen zeker niet properder zijn dan vliegtuigen. Al eens rondgelopen in Zeebrugge of de haven van Oostende, Vismijn Nieuwpoort, ... en de uitlaten van de boten bekeken?

 Doeternietoe op 16 augustus 2007 om 16:39

relativeren jullie hier niet iets te veel wat zo'n vliegtuig kan aanrichten?
'tzijn de vervuilste vliegtuigen, 'tis toch maar een kleintje om dan wat mileiuvriendeiljker vliegtuigen int te zetten, toch? ipv te gaan vergelijken met bmw's en fietsen en dergelijke?
doe niet langer je ogen dicht en help een beetje de wereld... 'tis voor onze kleinkinderen dat we het doen... als die dit tenminste nog mogen meemaken...

 Elluna op 16 augustus 2007 om 16:44

ja vgl met bmw is of eender welke sportwagen is wel belachelijk, maar vergelijk eens de vervuiling van zo'n vliegtuig ivm met de vervuiling van een schip dat al 10 jaar dienst doet ?

Doeternietoe op 16 augustus 2007 om 17:41

Awel brave mensen. Elk vervoermiddel met brandstof laat vervuiling achter. Dus simpelweg je steentje bijdragen en zoveel mogelijk te poot of met de fiets gaan. Niet meer naar het buitenland op reis gaan en lekker genieten van ons landje België. Wat denk je?

 heymans op 16 augustus 2007 om 17:45

Laat die vliegtuigen landen en opstijgen in Zaventem en over een of ander ministeriele villa vliegen en het zou rap gedaan zijn .Er landen hier in Oostende die je amper hoort maar die oude roestbakken tarten elke norm.

 Guy op 16 augustus 2007 om 18:09

Alles en iedereen vervuilt wel een beetje.
Maar al eens goed gezien wat voor stinkerij er uit die vier motoren van een Antonov 12 komen ?
Die tuigen zijn 40 jaar oud en vliegen nog steeds terwijl Jan met de Pet gevraagd wordt om bij ongunstige weersomstandigheden zijn auto aan de kant te laten staan. Dat die tuigen dan nog eens naar Oostende komen omdat een zekere schepen voor Leefmilieu zijn tanende vismijnweegschaal op kunstmatige wijze wat wil opkrikken is toch een schande !
Als een zot beschermt hij wel de kikkers en de vogeltjes. Als gek organiseert hij boomplantacties in onze badstad en laat hij de hoeren inenten maar voor de rest mag zijn volkje stikken in de roetwalmen van de zeer onveilige Antonov's 12 en die tot in de binnenstad trekken. Het deert hem niet.
En de mensen dan maar klagen en zich afvragen waarom en waardoor ze kanker krijgen.
En in Oostende zijn dat er heel wat !
Een regelrechte schande voor wat vorte vis uit Ijsland!

 daftje op 16 augustus 2007 om 18:21

Wanneer je een huisje rond de luchthaven koopt weet je toch dat er vliegertjes landen? maar ja das allemaal zo mooi in het begin en jaren later ben je het beu. Dan moet je maar meer betalen voor de grond en in een rustiger omgeving gaan wonen.
En die straffe voorzitter van WILOO, die zo tegen de luchthaven is, die zit wel op de eerste rij om een zitje te bemachtigen naar de zon vanuit Oostende, maar daar zwijgt ie als vermoord over.
Simplistische mensen die zich rond WILOO bewegen, of rijden ze allen met de fiets?

joh op 16 augustus 2007 om 19:57

Jawadde, overtrokken reacties zeg hier en daar...
Luister, akkoord, wie recent onder de aanvliegroute van de luchthaven gebouwd heeft, wist waar hij aan toe was. En de rook en roet die door sommige van de schepen die onze havens aandoen, geproduceerd wordt, is ook niet niks (die Eurovoyager en Primrose van TSL zijn op dat vlak nog niks verbeterd tov de tijd dat ze onder RMT vlag vaarden).
Maar als zo'n oud bakske zijn vis komt aanleveren, stinkt het kilometers in de omtrek naar kerosine, van aan de zeedijk op Raversijde, de paardekoers en 't bosje tot aan Leffinge, te zien van welke richting de wind blaast. En dat is er over!!!

 Roedie op 16 augustus 2007 om 20:39

Ik ben indertijd nietsvermoedend in de Duinhelmstraat in Oostende gaan wonen - goedkoop? nee hoor, toeristisch gebied, van de luchthaven merkte je niets in de prijs, maar wel in andere zaken - ik ben daar na 4 jaar vertrokken: open ramen konden vaak niet wegens de niet te harden kerosinestank en 's nachts hoorde je urenlang motoren proefdraaien.
Ik heb wel gezworen van mijn leven niet meer in een vliegtuig te stappen en de boontjes enz. komen niet uit Kenia of ergens anders ver hiervandaan.
Maar je moet als overheid mensen beschermen tegen zulke gezondheidsrisico's. De kosten die die met zich meebrengen (en de subsidies voor de luchthaven ja enz.) liggen veel en veel hoger dan het beetje winst dat de luchthaven voortbrengt.

 Brjng op 16 augustus 2007 om 21:08

DE WERELD IS NAAR DE KL... ZAL IK HET ZEGGEN.

 SAS op 16 augustus 2007 om 22:52

met het vliegtuig word de vis sneller gelevert dus kan hij langer in de diepvries blijven liggen voor dat je de vis op eet dat is wel gemakelijker

 saïdja op 17 augustus 2007 om 01:40

Wat men allemaal niet doet om de kranten te vullen. Natuurlijk zijn die vliegtuigen sterk vervuilend. Maar zijn zij het enige? Nee toch! Even opsommen (althans gedeeltelijk): auto's (en niet alleen bmw's), schepen, vliegtuigen, industrie, huishoudelijk afval, enz. Jaren en jaren lang werd niet gekeken naar onze planeet. Het is steeds makkelijk negatieve kritiek te geven. Ben er zeker van dat velen zelf een auto hebben, op reis gaan met het vliegtuig, bij koude s'winters de thermostaat een graadje hoger zetten, enz. Luxe kost niet alleen geld maar gaat deels ten koste van onze planeet.

 gerardo op 17 augustus 2007 om 08:01

Mooi allemaal die meningen over vervuiling door motoren. Practisch alle week-ends is er hier ergens ten lande een of andere cross of Rally met motoren die vervuilend zijn. Zou men dat ook niet aan banden moeten leggen.
Zelfs op het water is men er mee bezig. Daarbij denkt men niet eens aan het lawaai.

 Margev op 17 augustus 2007 om 10:06

Als het transport van deze vis economisch/mileu gezien verantwoord is WHO THE HELL CARES.

Als je ziet wat voor dezelfde vracht de uitstoot en geluidsoverlast is met camignons over de weg (nog meet trucks op de weg), of een zeeschip.
(Vliegtuig vervuild 2x minder dan Schip, maar schip zijn tonnage is meer dan 2x zo groot dan dat van een vliegtuig wat is dan het beste?)

Je moet ook niet uit het oog verliezen dat hoe meer tonnage er vervoerd wordt hoe hoger de uitstoot zal zijn.

 Peter op 17 augustus 2007 om 11:30

het is ook altijd iets e ... als de vis via boot komt zal ze te oud zijn , komt ze vroeger, is ze verser maar teveel vervuiling...
steek desnoods ne vijver en kweek zelf ...
waarom de industrie aanvallen? en niet de passagiersvliegtuigen?

 jos op 17 augustus 2007 om 13:29

De groenen hadden de luchthaven van Oostende maar deftig moeten laten ontwikkelen, dan hadden we er nu deftige moderne bedrijven met moderne geluidsarme en cleane vliegtuigen, en dan hoefden we nu niet de stokoude roetbrakende vehikels met open armen te ontvangen.

 Koen op 17 augustus 2007 om 13:46

Koen heeft gelijk !
De Oostendse luchthaven ontvangt enkel roetbrakende en onveilige vrachtmaatschappijen !
Zelfs een dode mus is er welkom en dat voor 350 miljoen bfr per jaar aan overlevingsdotaties.
Weg met die vracht ! Enkel passagiers, that's it !

 sanda op 17 augustus 2007 om 20:35

awel wat voor sever allemaal als ze de luchthaven zouden sluiten, dan gaan ze bleten bij de RVA maar daar vragen ze niet of de vliegtuigen stinken he en willo maar severen ja die nemen toch ook het vliegtuig om op reis te gaan of zal de voorziter met de fiets in verlof gaan in de vere landen,? wel een ding is wel waar; als men ter keuring gaat met de auto voor co uitstoot, dan woord men voor 6°% afgekeurd en een auto is maar het DUIZENDSTE aan uitstoot dan een vliegtuig he warom deze vervuilende vliegtuigen niet aan de grond houden tot zij voldoen so als de autos aan de keuring? dat zou dan weer te veel geld kosten he in wat voor een wereld leven wij?? het gaat maar altijd ten kosten van de "kleine"