Home  Regio  roeselare  roeselare blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Roeselare?
Laat het weten aan:
Martin of Arne
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Deze blog verhuist!

Vanaf nu verschijnen de artikels van deze blog op de gemeentesite op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Deze artikels blijven bewaard als archief, maar er zullen geen nieuwe berichten meer verschijnen. Daarvoor kunt u terecht op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Hetzelfde nieuws, gebracht door uw vertrouwde correspondent(en). Maar vanaf nu op een andere plaats, in een nieuw kleedje. Laat ons gerust weten hoe u er over denkt.

Dief op internet

Angelino Vandamme, uitbater van Friethuis 't Zuid in Roeselare plaatste de beelden van zijn bewakingscamera op het internet om de dader van de diefstal van zijn gsm te ontmaskeren.

Vindt u dat dat kan? Of is dit een inbreuk op de wet op de privacy?

Reacties

Die mijnheer die daar schreef " dit kan niet "is duidelijk zelf nog nooit bestolen geweest.
Wanneer iemand bang is te worden bekeken als dief, wel die moet dan ook van een ander zijn bezittingen afblijven.
Waarom dan investeren in camera's plaatsen wanneer die niet mogen gebruikt worden ?
Wel, moest Angelino een boete krijgen, dat zou pas een schande zijn.
Want zoals men heden ten dage maar gestraft wordt dat is een lachertje,zo kweekt met dieven !...
Wanneer je zelf bestolen wordt dan weet men pas wat het is.
Ik prijs de handeling van Angelino.
Yvette

 yvette vermaut op 19 juli 2008 om 10:23

ik vind het zeer goed van Angelino dat hij zelf de beelden op het internet heeft gezet waardoor hij zelf de diefstal kon oplossen. zonder geweld en andere betrokken partijen. moest hij dat proberen op te lossen via dee politie lukt dat nooit. de politie zal dat waarschijnlijk nutteloos vinden. voor een gsm... en eigenlijk zou Angelino geen boete mogen krijgen want hij heeft de diefstal zelf opgelost en er kwam geen politie bij te pas dus moest de overheid de politie niet betalen om de diefstal op te lossen.
maar je kent wel de overheid... als het kan willen ze langs alle kanten geld. een boete,belastingen,btw,... ze weten altijd wel iets die smeerigaards. een dikke proficiat voor Angelino en hopelijk voor hem gebeuren er minder diefstallen en zal hij GEEN boete krijgen. moest je er één krijgen verwittig dan de VTM via 4040 zo weet heel belgië dat de overheid enkel op geld uit is en dan zullen de mensen misschien wel in opstand komen!!

 Eloy Libeer op 19 juli 2008 om 11:50

Ik vind het persoonlijk ook moeten kunnen.
Ze moeten maar geen zo'n dingen stelen, jammer dat de dief er met de schrik vanaf komt. Mijn vraag is wel waarom de politie er niets aan deed als er beelden van waren? Angelino heeft blijkbaar redelijk moeten investeren in de beveiliging van zijn frituur en als hij dan iemand betrapt op diefstal en er beelden van heeft moet hij het dan nog zelf oplossen ook.... Zo zie je maar dat de politie altijd je vriend is, of toch zolang er niets aan de hand is.....

 nico fermyn op 19 juli 2008 om 13:07

Jullie positieve reacties geven me de moed om verder te doen. Op de den duur vraag ik me af waarom ik nog blijf zelfstandig werken.
Bedankt aan allen.
We hebben allemaal dezelfde mening !
DIT MOET KUNNEN !

 Angelino Vandamme op 19 juli 2008 om 21:24

Ik moet zeggen
wat die mr. vincart zegt!
ik vindt dat dit ZEKER moet kunnen!
zo geraakt de hele zaak rapper opgelost,
terwijl dit in meeste gevallen nie gebeurd!
het volgende is: de camera beelden mogen niet worden gebruikt.
Waarvoor hangen ze er dan???
Is het niet beter het roer in eigen handen te nemen?
Bij onze buren kan dit blijkbaar wel!!! een filmke op internet plaatsen!! En resultaat ermee bereiken!
HIER MOET OOK ZO'N SITE KOMEN!
Ik denk dat alle kleine zelfstandigen dit goed zouden vinden daar ben ik zeker van overtuigd!
Ik las laatst in de krant dat ze in de vs zelf rond rijden men een wagen
met camera's in gemonteerd zodat ze binnen kunnen kijken in de burger zijn woning !

Dat vindt ik pas niet kunnen!! dat is pas schending van de privacy!!
het komt er op neer dat de privacy commissie de daders zwaar willen beschermen!
Aldus beste heer Vincart:
Ik blijf bij mijn standpunt! Dit moet kunnen!Waarom boetes geven?
Terwijl de zaken opgelost geraken! Uw mening begrijp ik niet hoor!!
mvg Angelo

 Angelo op 20 juli 2008 om 04:01

Ik vind dat die frituuruitbater gelijk heeft dat hij zoiets doet. Dan doet hij eigenlijk al iets om de kleine criminaliteit helpen op te lossen, wordt hij er ook nog voor gestraft.

 John Schrooten op 20 juli 2008 om 08:58

Door het stelen van je persoonmlijke spullen mag de dief zomar in je prive leven zitten, dan moet de dief er ook maar tegen kunnen om op deze manier op het scherm te komen en iedere diefstal zou op deze manier in het nieuws moeten komen op hoop van direct positief einde.

Ik zou het ook onmiddelijk doen, de beelden via deze wegverspreiden, we kunnen toch geen respect hebben voor een dief zijn prive leven, hij heeft ook geen respect voor ons. want die steelt vandaag bij Dhr. Vandamme en morgen steelt hij de gsm of portefieulle van jou of mij.

MVG TOM

 Tom Deconinck op 20 juli 2008 om 09:10

ja inderdaad van een werkende burger mogen ze stelen en mag men het initiatief niet in eigen handen nemen om je materiaal terug te krijgen (heb het zelf meegemaakt met een gestolen bromfiets dat ik zelf terug gevonden heb)
Zou zeggen je hebt gelijk dat je de beelden op internet hebt gezet en inderdaad blijven doen als het nodig is !!!!!!!!!!!!! want als je slachtoffer bent moet je maar geduld hebben en daders worden altijd beschermd waar gaat ons belgie land naartoe ????????????????,,

 michelle op 20 juli 2008 om 10:23

Je persoonlijke spullen gestolen raken zonder dat de politie of onderzoeksrechter er ECHT iets aan doet, is oorzaak dat je het recht in eigen handen neemt. Ik meen te weten dat dhr Vandamme eerder al naar de politie trok met een filmpje van een vorige diefstal. Zonder gevolg uiteraard, ik maakte ongeveer hetzelfde mee.

Nu op het slachtoffer mikken, met het argument dat het plaatsen van het filmpje een inbreuk zou zijn op de privacy van de DADER, is belachelijk. Iemands eigendom pikken mag dus ongestraft, daar het rechterlijk apparaat deerlijk faalt.

Ik overweeg zelf om bewakingscamera's in mijn woning op te hangen. Dan kan ik mij tenminste ook zelf verweren, mocht een poetsvrouw opnieuw een gouden ring van mij pikken, gedurende haar werk.

 José Arteel op 20 juli 2008 om 11:15

IK vind dat iedereen die een zaak heeft dit zou moeten doen..niemand is graag bestolen ook al zijn het maar kleinigheden,kleinigheden kosten de tijd van nu ook veel geld en als de dieven dit weten dat alles gefilmd word en op internet word geplaatst zullen ze wel hun handjes thuishouden

 breine maddy op 20 juli 2008 om 11:38

Ik raad iedereen aan om een camerabewaking systeem te installeren in zijn privé woning of bedrijf. Wacht vooral niet tot het te laat is! Maar ik vind ook dat men dat men het recht moet hebben om de camerabewakingsbeelden op het internet te plaatsen. De dief of overvaller heeft na zijn daad geen recht op de privacy totdat hij het gestolen goed heeft teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar! Voor meer info aangaande camerabewaking en wat je mag en niet mag doen kan u terecht op http://www.camerabewaking.be

Kristof op 20 juli 2008 om 12:53

Groot gelijk Angelino!
Moet kunnen!

belle op 21 juli 2008 om 09:06

Zeer goed initiatief want iedereen betaalt belastingen waardoor de politie ook wordt gefinancierd.
Als de burger niet kan rekenen op deze instantie (WAARVOOR HIJ BELASTING BETAALT!!)qua bijstand of oplossing van de zaak, is het beter zelf op te lossen met de nodige creativiteit...
Prioriteit of niet, de politie dient de burger te beschermen. PUNT UIT... met die nonsens. Dat is luiheid van hunentwege!

 Kris op 21 juli 2008 om 11:07

Ik vind als iemand een gsm steelt in een zaak waar die zelf veel komt geen besef heeft van normen en waarden. Ik wil geen advocaat van de duivel spelen maar zo'n mensen zijn gekweekt uit onze maatschappij en daarom ook weer recht te trekken door onze maatschappij, en aan de tendens te zien zijn het dus geen individuen. Maar, dat wil niet zeggen dat alles toegelaten is maar een steek onder de gordel naar ons gerechtsysteem die liever straffen uitdeelt dan te rehabiliteren. dus een site zoals in holland voor misdaad bestrijding lijkt me dus wel een goed idee, om die mensen op te sporen en ze dan het gepaste programma te bedelen. dus Angelino, doe zo voort en help ons land een stap dichter bij een veilige en vertrouwelijke maatschappij, zoals in de tijd dat je nog op reis kon gaan en je deur niet hoefde te sluiten.

jo de ridder  op 21 juli 2008 om 13:09

Proficiat Angelino,
Gelukkig zijn er toch nog mensen met gezond verstand zoals jij. Als men iets wil dan moet men er maar voor werken. Want er is meer dan werk genoeg voor iedereen. En als je moet wachten tot de ambtenarij de handen uit de mouwen steekt, dan zal nog lang moeten wachten. Wel verslagen maken, maar allen zonder gevolg. Onze maatschappij evolueert in de verkeerde richting. De "rechten" van de daders worden beschermd (al vraag je je af of hier van rechten gesproken kan worden) en het slachtoffer laat men in de kou staan. Zonderlinge redeneringen bij onze overheid. Wellicht wordt het tijd dat de werkende rechtschapen burger zijn ogen opent en zijn stem laat horen, want zo kan het niet langer.

Filip  op 21 juli 2008 om 15:30

Ik zou in ieder geval net hetzelfde doen!!! Boete of nie,de staatskas wordt toch gevuld, en meestal door de hardwerkende burger!!!!!!!!!!!!!!! Angelino, je hebt alvast mijn sympathie!

 Patje op 21 juli 2008 om 22:14

als ik zelfstandig zou zijn zou ik het zelfde doen!Angelino is als voor de derde keer bestolen
en het mag eens stoppen en hij weet wie hem bestolen heeft dankzij de beelden dat hij op you tube heeft gezet en wat de privacy betreft van de daders moeten ze maar de gevolgen van dragen als ze iemand bestelen!!!!!!! zo iets doe je niet!!!!!! niemand word graag bestolen en wat de commissie betreft zij hebben gemakkelijk zeggen ze zouden beter staan aan de kant van de mensen die bestolen zijn maar ze beschermen nog de daders het word eens tijd in Belgie dat er eens mensen met verstand de wetten beginnen bepalen en eens gaan staan voor de slachtoffers in de plaats voor de daders wat zij doen iets verkeert en ze hebben dan nog meer rechten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 nadeshda op 22 juli 2008 om 15:38

moet vast en zeker kunnen
het stelen moet de dief maar eens eindelijk laten
ook moet moedwillig beschadigen van andermans goed kunnen op utube of internet gegooid worden
graffitie of carrosseriebeschadigers zouden 2x nadenken alvorens te handelen
als je eerlijk bent of doet wat je moet doen in een omgeving moet je schrik hebben van camera's
camera's LIEGEN NOOIT !!!
zij REGISTREREN ALLEEN MAAR !!

maselis hendrik op 24 juli 2008 om 09:11

Bij mezelf is er al 4 keer ingebroken in het broodautomaat op 5 jaar tijd.

Politie komt langs, maakt verslag op en dat is het. Vingerafdrukken zijn niet nodig zeggen ze dan, terwijl iemand die inbreekt in het automaat niet op dezelfde plaatsen vingerafdrukken nalaat als een gewone klant van het broodautomaat.

Kortom gewoon klasseren doen ze dus.

Groot gelijk dus; privacy?? Als je zoiets doet heb je daar absoluut geen recht op volgens mij; je schendt niet alleen andermans materiaal maar ook zijn privacy.

Doe zo voort Angelino; btw lekkere frietjes

 Degezelle Stefaan op 24 juli 2008 om 11:38

Hallo iedereen,

Ik zelf ben bewakingsagent en het is niet te geloven hoeveel regeltjes wij in acht dienen te nemen. De lijn tussen inbreuk en recht is heel erg dun! Persoonlijk ben ik van mening dat, wanneer er een inbreuk wordt vastgesteld, je rechten dienen te vervallen behalve die op gerechtelijk niveau en de mensenrechten natuurlijk. Indien je een inbreuk gepleegd hebt zou dit met alle middelen kunnen gestaafd worden, dus ook met terecht of onterecht verkregen beelden. Een feit is en blijft een feit. Als dit onweerlegbaar kan vastgesteld worden kan ik dit alleen maar toejuichen. Maar helaas zijn er meer uitzonderingen dan regels hier in België (en daarbuiten). Voor 1 wet (en dus regel) zijn er minstens 10 afwijkingen of uitzonderingen?! Daar zit het probleem. Ik zou zo zeggen dat het Belgisch recht voor zo'n 85% uit grijze "uitzonderingen" bestaan en de rest is wit of zwart!

Tegenwoordig moeten alle diensten die instaan voor de openbare orde op voorhand waarschuwen wat ze gaan doen?! Kijk maar naar alcohol -en snelheidscontroles, de gerechtsdeurwaarders en ministerieële inspecties laten je goed op voohand weten wanneer ze je komen controleren zodoende je genoeg tijd hebt om alle gegevens te laten verdwijnen en de rest te regulariseren?! Waar gaat dit toch overal heen? Geen wonder dat er veel geld te verdienen valt met diefstal en fraude. Ik hou mijn hart vast voor onze generatie na ons...wat gaat er van hen worden. De tijd van fictie op tv is voorbij, nu spreken we waar gebeurde verhalen!

Nog even iets buiten dit onderwerp. Dagelijks staan wij machteloos tegenover personen die het kwaad bedoelen (agressie, inbraak, vandalisme, ...). Danzij onze leuvense vriend Louis Tobback dragen wij vandaag de dag alleen onze "kleren" geen defensieve middelen om ons te verweren (handboeien, pepperspray, straps, wapen, kogelvrije vest,...)?! Ik ben geen cowboy hoor maar een aaltal dingetjes om ons te verweren zouden welkom zijn. Ik wou dat Dhr. Tobback eens oog in oog komt te staan met een vermoedelijke inbreker...hij zal dan wel beseffen hoe "naakt" hij daar staat! En al deze risico's voor een schamele € 12,00/uur?!

Ik dank de ministers die dit land naar de verdoemenis helpen!

 Vanhellemont Jürgen op 27 juli 2008 om 01:30

moet zeker kunnen