Bieke Vandenabeele

Olympische droom, over en uit.

Bieke Vandenabeele | 26 januari 2010 om 12:41

Dat het Belgisch bobsleevrouwenteam een fantastisch project is, weet ondertussen iedereen. Dat we erin geslaagd zijn om een Olympische selectie af te dwingen, toont aan dat het goed gelopen is. En dat dit alles op zo’n korte tijd kon, betekent ook dat het beste nog kan (moet?) komen. Eigenlijk zou men het piekmoment pas op de volgende Olympische Spelen mogen verwachten. Dit op voorwaarde dat het initiatief op één of andere manier of iemand wordt verder gezet. Het zou te jammer zijn dat al de inspanningen die we allen geleverd hebben, verloren zouden gaan.
Aan de andere kant moet ik toch de kanttekening maken dat niet alles altijd even professioneel verliep. Ik heb de voorbije maanden dikwijls op mijn tanden moeten bijten om geen opmerkingen te geven over dingen die fout liepen tijdens het bobsleeproject. Ik hoop dan ook dat als het project verder gezet wordt, er een open gesprek komt om alles te optimaliseren.

Zo is het heel raar dat er nooit een selectieregel of procedure vooraf was vastgelegd voor de remmers. Het BOIC heeft nooit selectienormen voor remmers opgesteld, en ook uit de omkadering van het bobsleeproject of de bobsleefederatie heeft ooit een woord daarover gerept.
Het is bijna ondenkbaar in andere landen of andere sporten dat sporters op enkel weken van de Spelen geen flauw idee hebben waaraan ze moeten voldoen. Zo werden Kim en ik vorig jaar al eens naar het B-team gedegradeerd zonder enige test.

Ook in de aanloop naar de Spelen wisten we niet waar we aan toe waren. Ik kon alleen maar hopen dat er zo snel mogelijk duidelijkheid zou komen, want plezierig is het niet om in het duister te tasten. Per slot van rekening, heb ik mijn job opgegeven en drie jaar van mijn leven geïnvesteerd in het bobsleeën.

Toen na Winterberg de zekerheid van een Belgisch bobsleeteam op de Olympische spelen vrij groot geworden was, moest op enkele weken van de Spelen de knoop nog doorgehakt worden wie de Olympische remmer en reserve-remster zouden worden voor stuurvrouw Elfje.

De volgende World Cup in Köningssee  kregen we van Sigi te horen dat er een Olympische remmers-selectie gepland stond op de ijsstartbaan. Indien het onderling verschil tussen de remmers meer dan 0,05sec zou de laatste remmer afvallen uit het Olympisch team. Je raadt het al, op dit niveau zijn de verschillen bijna altijd kleiner, en ook bij ons was het zo, zodat we de test twee dagen later opnieuw moesten doen.
Eva was iedere keer iets sneller, maar ik was opgelucht dat ik iedere keer Evi voor was,want de slechtste tijd zou uit het Olympisch team gezet zou worden, maar coach Sigi vond het verschil niet groot genoeg en wou nog geen beslissing nemen. Voor mij onbegrijpelijk want op dit niveau kan je moeilijk reuzenverschillen verwachten en een verschil bij de start maakt ook een groter verschil beneden. Als je naar push-offs in andere landen kijkt is het verschil ook altijd zo klein. Bv In september hebben de Hollandse dames de push-off voor de spelen gedaan en dat verschil was ook heel miniem...

Na de twee pushtesten in Köningssee kregen we van Sigi de opdracht om van elke trainingsdag in Sankt Moritz een push-off te maken. Als je het mij vraagt, een heel onprofessionele aanpak om tussen de remsters een constante wedstrijd te creëren in plaats een beslissing te nemen en te focussen op de voorbereiding van een sterke prestatie op de Spelen zelf...
Keuze hadden we niet, dus we gingen allen weer voluit en nadat ik opnieuw sneller was dan Evi, ging ik ervan uit dat ik toch alleszins reserve-remster zou worden op de spelen.

Niets is minder waar. Gisteren kreeg ik te horen dat Eva de remster wordt (wat na haar beste starttijd op de selectietest ook logisch is) maar dat Evi de reserve remster wordt, kwam als een donderslag voor me.
Na het missen van een selectie voor de Spelen is elke atleet zwaar ontgoocheld, maar het is des te moeilijker te aanvaarden wanneer er geen rekening gehouden wordt met de selectietesten en tijden.

Begrijp me niet verkeerd, ik wens Evi en het team het allerbeste, maar de manier waarop de selectie verlopen is stelt me diep teleur.
Ik heb er alles aan gedaan om goed te presteren, heb dat ook gedaan, maar het is niet voldoende geweest.
Ik hoop op een verklaring van Sigi (de baancoach), want ik zou graag weten waarom het zo gelopen is. Het is heel moeilijk om iets te laten schieten waarin je zoveel geïnvesteerd hebt, en zeker zonder een deftige uitleg.

Bye  bye, Olympische droom...


TrackBack

TrackBack URL van dit bericht:
https://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c782453ef0120a810afb5970b Listed below are links to weblogs that reference Olympische droom, over en uit.:

Reacties

tja, Bieke, wat is daarop aan te vullen? De bazen (Sigi en co) hebben nogmaals hun ONprofessionaliteit en complete willekeur ten toon gespreid. Mensen met schijnbare 'macht' worden alweer niet graag tegengesproken, dulden immers alleen jaknikkers. Deze farce vormt een zoveelste bewijs. Schandalig, afgang voor elkeen die topsport hoog in zijn/haar vaandel draagt, maar helaas onomkeerbaar!

ze kunnen maar laatste eindigen, me dunkt!

kop op meid! Je hebt al ander watertjes doorzwommen ;-)

isolabella op 26 januari 2010 om 15:12

Wel bieke zoveel steun heeft het mannen bob team in 1995 niet gekregen en toch hebben zij ook gepresteerd alles uit eigen zak betaald en ook den bob gekocht bob gekocht ples nog een 4 man gehuurd,en dan zijn wij ook nog bedrogen geweest met valse beloftes .maar niet getreud er komt nog een tijd dat het zal nog wel es lukken hooooooooop ik en nog het beste voor de andere meisjes. HENNY

hennyfreeling op 27 januari 2010 om 07:46

sorry engkele foutjes geschreven

hennyfreeling op 27 januari 2010 om 07:51

Doodjammer Bieke. Zo is het al altijd geweest en zal het altijd blijven in België.
Misschien is naturalisatie een oplossing?

lieve op 27 januari 2010 om 14:13

allemaal emotionele rezcties.
dan een bak drek uitgieten over de kop van den bazen is zeer gemakkelijk en zeer goedkoop

jules op 29 januari 2010 om 07:41

Lieve meid,
Na zoveel inzet en enthousisame én er zo dichtbij te zijn, kan ik geloven dat je zwaar teleurgesteld bent met je niet-selectie.
Je wist op voor hand dat er kans bestond van winnen en verliezen, maar ik hoop van harte voor jou dat je nog een duidelijker uitleg krijgt van je niet selectie.
Dikke kus en voor ons blijf je altijd ons Bikie, met of zonder Olympische deelname !!!!!!
Tine en de drie andere tsjoepkes

Tine op 29 januari 2010 om 11:41

Bieke, het ergste voor een sporter zoals jij die er 100% voor gaat is te moeten ervaren dat uiteindelijk het bolslee niet als topsport kan beschouwd worden. Het was blijkbaar een project, een stunt van een bedrijfsleider, met als enig moto ‘deelnemen aan de olympische spelen’. Niet het resultaat op de spelen telt, maar deelnemen is hier zoveel belangrijker dan winnen.
Om het project gesponsord te krijgen werd de sportwetenschap en de TV ingeschakeld.
Achteraf beschouwd heeft men met die testen zo te zien niet veel gedaan om de specifieke bobtraining op te drijven. Men heeft jullie blijkbaar doen trainen op spurt maar die nooit gecombineerd met kracht. Het resultaat was het duidelijkst te zien in St Moritz; wie start er nog trager dan de Belgen? En we kunnen alvast reeds beginnen gokken wie er in Vancouver nog trager zal starten dan de Belgen. De start, een combinatie van kracht en snelheid, zou toch perfect trainbaar moeten zijn. Alleszins voor betaalde topsporters.
Alhoewel, als wij de Belgische pilote gezien hebben bij Phara, dan kunnen wij ons niet van de indruk ontdoen dat de Belgen bij de start én de bob en de pilote moeten voortduwen. Herinneren wij ons niet dat de sportwetenschap bij het begin van het project de vetgehaltes van de atletes gemeten heeft? En daarbij advies gegeven heeft? Wat werd daarmee gedaan? Durft men deze testen nu nog eens herhalen (en publiceren) zo vlak voor de olympische spelen?
Blijkbaar heeft men die testen alleen uitgevoerd voor de (dik betaalde) show, want achteraf houdt men daar blijkbaar geen rekening mee. Eva bleef op het einde van vorig seizoen bij het team omdat zij volgens al die testen de meeste progressiemarge had; tot dan had men deze echter nog nooit gezien, tenzij crashes als pilote. En bij Phara beweert zij nu dat ze volgend seizoen opnieuw pilote wil worden! Wie maakt de keuzes bij de bobslee? De trainers, de wetenschappers, de sponsor, de sporters? Wie? Of voornamelijk Elfje, de pilote, die er blijkbaar voor gelobbied heeft dat de Canadese trainer voor de 3 atletiekers gekozen heeft?
Nederland is wat bolslee betreft te vergelijken met een land als België. Na Vancouver kan het interessant zijn de prestatie van beide damesteams te vergelijken: de startijden, het resultaat, het verschil in aanpak, de trainingsschema’s en begeleiding. En daarna kan het verschil in topbeleid geëvalueerd worden. Hopelijk bestaat er nog een sportjournalist die hierover durft schrijven.
Na de laatste plaats van het geselecteerde topteam in op de wereldbeker in St-Moritz kan ik alleen maar veronderstellen dat jullie pilote een blessure geveinsd heeft om de week nadien niet nogmaals laatste te moeten eindigen in Igls; dit zou voor diegenen die de selectie gemaakt hebben inderdaad een afgang geweest zo vlak voor de spelen. Als coach mogen we dus jullie Canadese trainster niet onderschatten; dat had ze goed gezien!
Misschien kunnen ze nu al de selectie doorgeven voor de winterspelen van 2014.
Ik hoop alvast dat Canvas bij elke uitzending duidelijk zal maken waarom jij niet geselecteerd werd en Evi wel. Of ben je geflikt door 3 atletiekers in samenspraak met een Canadese Coach?

Jaco

Jaco op 1 februari 2010 om 15:18

Jaco,wie denk je wel te zijn,dat je zo'n grove beschuldigingen aan t adres van Elfje en Eva mag uiten?
Als je goed gelezen hebt wat Bieke schreef worden de beslissingen gemaakt door de coaches en t teammanagement en hebben de meisjes zich daaraan te houden.
Uiteindelijk zijn er bepaalde dingen gebeurd waar over gepraat moet worden,maar waar wij,supporters,fans,wel een mening kunnen over hebben, maar ons niet mee te moeien hebben.
Teamzaken zijn teamzaken en dat is zo voor elke sport.
Bieke,je bent teleurgesteld en dat is begrijpelijk,maar ik hoop dat je toch ergens een beetje mentale rust kan vinden en t eventueel ten gepaste tijde met de juiste mensen kan bespreken.

peace,

sporty

sporty op 3 februari 2010 om 12:49

Dank u Sporty, Het is echt gemeen en wilt in het rond stampen van sommige mensen. Supporters weten niet eens het waarom en lullen maar wat. De emotionele teleurstelling van Bieke is best te begrijpen, maar daarom moet je niet iedereen beginnen zwart maken. Als je je enkel op het verhaal van 1 persoon bazeert als journalist ben je slecht bezig

willy op 3 februari 2010 om 16:21

Wat een treurige noot op al die jaren trainen. Het is verschrikkelijk als er keuzes gemaakt worden terwijl ze zitten te hameren dat de testresultaten de doorslag zouden geven. Zoals in de meeste sporten is er op het hoogste niveau niets nog 'eerlijk' . Ken het...

Start op jezelf een team...zoek wat sponsors....
Ik heb geen officiele wedstrijd 'kufen' , maar heb wel nog een bob staan in mijn garage . Ik zal wel komen sleutelen....

joey v. op 14 februari 2010 om 16:00

blablabla.Al dat geleuter.
arne

arne op 15 februari 2010 om 09:25

Geen discussie mogelijk daar waar de politiek de scepter zwaait

BLOKKER op 17 februari 2010 om 12:30

Bieke,
Sport is soms hard en onrechtvaardig !
Je hebt je 100% ingezet en dat is schitterend !

Selectie of niet: ik hoop dat je daar een eerlijke uitleg over zult krijgen.

Ook nog proficiat voor je werklust en je welverdiende comeback nadien !

brt op 17 februari 2010 om 12:32

wat een geleuter allemaal, ik zou graag weten hoeveel duizenden euro's het boic in dit project gepompt heeft, wat een verspilling! er zijn in belgie zoveel atleten die een centje steun goed zouden kunnen gebruiken.

eli op 17 februari 2010 om 12:54

Jaco,
zeg nog eens iets nu deze dames zo geweldig hebben gepresteerd op de spelen?
Het verhaal slechts langs 1 kant horen, geeft steeds een vertekend beeld...
Maar dat zal elke intelligente mens onder ons wel weten

Lieve Jaco... op 14 maart 2010 om 14:25