Home  Regio  deinze  deinze blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Deinze?
Laat het weten aan:
Stefaan, Eddy, Willy of Kurt
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Deze blog verhuist!

Vanaf nu verschijnen de artikels van deze blog op de gemeentesite op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Deze artikels blijven bewaard als archief, maar er zullen geen nieuwe berichten meer verschijnen. Daarvoor kunt u terecht op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Hetzelfde nieuws, gebracht door uw vertrouwde correspondent(en). Maar vanaf nu op een andere plaats, in een nieuw kleedje. Laat ons gerust weten hoe u er over denkt.

Amerikaanse president George W Bush heeft Deinse roots

Baudartius_guiliemus_small_2George Bush heeft Vlaamse roots. Sterker nog, één van zijn voorvaders is geboren in Deinze.


Het schijnt dat George Bush afstamt van een zeker Willem Baudaert, die zich ook Baudartius noemde, zoals dat betaamde in de tijd van het humanisme. Baudaert werd op 13 februari 1565 in Deinze geboren in een protestantse familie. Bij de komst van Alva vluchtte het gezin Baedaert naar Sandwich in Engeland. Willem Baudaert studeerde in Canterbury, Gent, Leiden, Franeker en Heidelberg en werd een strenge contra-remonstrantenpredikant in Holland, eerst in Kampen, dan in Lisse en vervolgens in Zutphen. Hij sprak vloeiend Hebreeuws en werd daarom gevraagd mee te werken aan de eerste vertaling van de bijbel uit de oorspronkelijke talen in het Nederlands, de Statenbijbel (1637).


Zijn dochter Maria Baudartius werd geboren in 1600 en trouwde met Hendrik Beekman, een Hollander. Zij kregen in 1623 een zoon, Willem. Willem Beekman (1623 – 1707) trok samen met Peter Stuyvesant in 1647 naar Amerika en vestigde zich in de kolonie Nieuw Amsterdam, die later New York zou worden. Zijn dochter Maria huwde Nicholas, zoon van Peter Stuyvesant, die ondertussen gouverneur van Nieuw Nederland geworden was.


Willem Beekman was één van de eerste schepenen van Nieuw Amsterdam en werd later tot 9 keer toe burgemeester van de nieuwe kolonie. Hij behoorde tot de welvarendste burgers van Manhattan. Zijn bezittingen strekten zich uit van wat vandaag Nassau Street is tot aan de East River. Vandaag is er trouwens nog een Beekman Street, enkele blokken verwijderd van Brooklyn Bridge, die naar de Hollandse immigrant is genoemd.


Zijn zoon Hendrick had een dochter, Cornelia Beekman, die huwde met Gilbert Livingstone, de zoon van een Schotse predikant. De achterkleindochter van Cornelia, Judith Livingstone, trouwde met een zekere Samuel Herrick Butler. Hun kleindochter Mary Elizabeth Butler trad in het huwelijk met Robert Emmet Sheldon, een rijke wapenhandelaar.


Dat is een lange voorgeschiedenis maar nu zijn we bij de generatie gekomen waar het op aan komt. De dochter van Robert Emmet Sheldon en zijn vrouw Mary Elizabeth huwde met Presscott Bush. Deze Bush is de grootvader van president George Bush Sr en bijgevolg de overgrootvader van George Bush Jr, voorlopig nog even de machtigste man van deze wereldbol.

Reacties

ik weet ni of dat dat iets is om fier op te zijn

 els op 7 februari 2008 om 10:28

Hopelijk gebruiken ze dit gegeven niet om Belgie te promoten in het buitenland.

 eugene op 7 februari 2008 om 11:01

Dat is 11 generaties ver? Ofwel iets van een 2048 voorouders die meedoen? Ja dat er daarvan eentje in Vlaanderen heeft gewoond lijkt me nu zo speciaal niet :P Zeker niet omdat heel blank Amerika uiteindelijk uit Europa komt.

dries op 7 februari 2008 om 11:34

Zoals Els al zei, 't is idd niks om trots op te zijn.

Zweethoofd op 7 februari 2008 om 11:50

Dat verklaard alles

 Boulanger op 7 februari 2008 om 12:28

Alé, dat kan toch niet waar zijn he

 vlaamsblokbelg op 7 februari 2008 om 12:36

straks gaan ze nog suggereren dat Urbanus russische roots heeft, dat moet toch niet erger worden zeg!

patatbelg op 7 februari 2008 om 12:40

Booooeeee....s, te verlegen om te zeggen dat hij ook Nederlands bloed in de aderen heeft stromen, daarom het kopje Bush is Belg.

 Grace op 7 februari 2008 om 12:47

Da's ook geen compliment voor Deinze...

Barack op 7 februari 2008 om 12:50

@dries,

Hier een Hollander die het weer beter weet.
De 11e generatie bestaan uit 2096 personen.

Voor de rest klopt jouw verhaal wel, waarschijnlijk stamt hij ook nog van Karel de Grote af.
Maar u en ik ook.

Dick op 7 februari 2008 om 13:06

2^11 is nog steeds 2048 hoor.

Baudartius op 7 februari 2008 om 13:35

Dit verhaal is geheel anders dan ik heb vernomen. Voor zover ik weet is zijn verre voorvaderen afkomstig uit Engeland en zijn wegens geloofsvervolging (Pilgrim Fathers) naar Nederland gekomen, waar zijn familie zich vestigde in Leiden. Zijn voorouders trouwde in een kerk, waar nu nog slechts een muur van overeind is, nabij de Boerhave Museum! Dit onderzoek is verricht toen de vader van de Amerikanse President Nederland bezocht vele jaren geleden. Het is maar dat u het weet!

Edwin  op 7 februari 2008 om 13:36

> De 11e generatie bestaan uit 2096 personen.

Binaire tellen is niet voor iedereen weggelegd.

op 7 februari 2008 om 13:41

't Is zoals je zegt: binair tellen is niet voor iedereen. 2^11 is 2048, zoals iedere PC-neut weet.

En voor de rest: weinig redenen om mee naar buiten te komen, dienen Bush

 André op 7 februari 2008 om 13:57

Bush is verwant aan Peter Stuyvestant dus? Ha dan is hij ook nog verre familie van Rufus Wainwright en zijn vader Loudon Wainwright III.

 Marcel op 7 februari 2008 om 14:47

Bush verwant aan Peter Stuyvesant? Da's toevallig want ik heb nog voor Philip Morris gewerkt en woon nu in Australie.

 Peter op 7 februari 2008 om 14:56

Schitterend nieuws voor de Geschiedkundige Kring van Deinze, toch iets minder goed nieuws - me dunkt - voor Deinze zelf. Beste groet trouwens vanuit Waregem, waar ooit - als ik me niet vergis - voorouders van John F. Kennedy hebben geleefd !

 Edwin De Borggraeve op 7 februari 2008 om 16:22

Dit verhaal zou kunnen kloppen. Het boek 'Presidents of the United States' van David Williamson, Webb & Bower - London 1989 (ISBN 0-86350-190-7) geeft alle stambomen van de Amerikaanse presidenten, van Washington tot en met vader Bush. Op bladzijde 200 staat in de familiegeschiedenis van de Bushes inderdaad een Flora Sheldon (1872-1920) als grootmoeder van George H.W. Bush langs vaderskant. Het boek geeft vooral de Bush-voorvaders, terwijl de krant meer gegevens verzamelde over de afkomst van Flora Sheldon. En als de president afstamt van Peter Stuyvesant, dan is hij inderdaad een ver familielid van Rufus Wainwright. Maar ik vermoed dat heel veel Amerikanen op die manier met een bekende langenoot van gisteren of vandaag verwant zijn. In hun land worden de Kennedys berschouwd als Royals, maar de familie Bush bereikte meer (hoge) openbare functies, tot spijt van wie het benijdt.

Walter Kleutghen op 7 februari 2008 om 16:34

Dat verklaard zijn domheid!

 Jeroen de Nederlander op 7 februari 2008 om 16:39

Beste Jeroen,

Hoe schrijf je de derde persoon enkelvoud van het werkwoord 'verklaren' ook al weer ? Sjonge, sjonge, Jeroen nog an toe !

 Edwin De Borggraeve op 7 februari 2008 om 16:51

@dries. Ik tel 13 generaties in dit artikel, niet 11.

(13) Willem Baudaert “Baudartius”, geboren in Deinze in 1565;
(12) dochter Maria, geboren in 1600;
(11) zoon Willem, geboren in 1623;
(10) zoon Hendrick;
(9) dochter Cornelia;
(8) en (7) worden overgelaten;
(6) achterkleindochter Judith;
(5) wordt overgelaten;
(4) kleindochter Mary;
(3) niet-genoemde dochter die trouwde met Prescott Bush;
(2) wordt overgelaten;
(1) kleinzoon president George Herbert Walker Bush sr.;
(0) zoon president George Walker Bush jr.

We spreken hier dus over één van de 2^13 = 8192 voorvaderen.

Adhemar op 7 februari 2008 om 19:00

Allez, allez,

Onze appreciatie van monsieur president van de Etats Unis was niet zo bijster... Bon, nu verklaard! Laat die domme Ollander z'n tête houden, dan zijn wij content! Et alors, mathematiek en relaties gaan niet samen, l'amour plant zaadjes op onverwachte plekken op de route! Moi, ik tel 17 generaties, met een liason dangereuse met de familie B.Laden!

Loerende Waal op 8 februari 2008 om 00:33

Ik kom aan 14 generaties: 1 willem, 2 marie, 3 willem, 4 hendrik, 5 Cornelia, 6, zoon van Cornelia en Gilbert Livingstone, 7 kleinzoon van datzelfde koppel, 8 achterkleindochter Judith Livingstone, 9 zoon van Judith en Samuel Butler, 10 kleindochter Mary Butler, 11 Flora Sheldon, 12 zoon van Flora Sheldon, 13 George Bush Sr, 14 George W. Bush.
En deze zijn allemaal geen nakomeling van Peter Stuyvesant, die enkel een nonkel was van Cornelia Beekman.
Toch als ik het allemaal goed lees...

 maarten op 8 februari 2008 om 04:11

Ik ben geboren in Lisse (ZH) maar tijdens de 80-jarige oorlog was de enigste kerk in brand door de Geuzen in brand gestoken. In Leiden was De St. Pieterskerk in die tijd omgedoopt tot Waalse kerk, dus was Deinzel hier predikant. Later zijn de Walen vanuit Delfshaven (Rotterdam) naar Engeland gevaren en samen met Engelse protesten met het schip Mayflower naar Amerika gevaren. En voor de kust van Amerika hebben zij de Amerikaans grondwet vastgelegd.

Chris Zoet
Paragnost/amatuerhistoricus

 Chris Zoet op 8 februari 2008 om 09:10

Dat verklaart alles, beste vriend, met een T dus.

Tien voor taal in Holland!

 Domme Belg op 8 februari 2008 om 11:53