Home  Regio  kortrijk  kortrijk blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Kortrijk?
Laat het weten aan:
Kris of Freddy
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Deze blog verhuist!

Vanaf nu verschijnen de artikels van deze blog op de gemeentesite op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Deze artikels blijven bewaard als archief, maar er zullen geen nieuwe berichten meer verschijnen. Daarvoor kunt u terecht op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Hetzelfde nieuws, gebracht door uw vertrouwde correspondent(en). Maar vanaf nu op een andere plaats, in een nieuw kleedje. Laat ons gerust weten hoe u er over denkt.

De vergeten werken van Kortrijk

De sp.a van Kortrijk gaat een website openen om de honderd vergeten werken van Kortrijk te bundelen. We gaan samen met je op zoek naar deze werken. Prestigewerken genoeg, zegt de oppositie. Maar voor andere dingen is er weinig aandacht. 

Help ons mee zoeken naar de vergeten werken in Kortrijk. We geven een aanzet: de Ijzerkaai wacht al tien jaar op heraanleg. Reageer hieronder met de reageerknop.  

Reacties

Op de Pottelberg ter hoogte het kruispunt Bruyningstraat-Aalbekesteenweg is dringend een heraanleg van dit kruispunt nodig. 's morgens en 's avonds kan loopt het verkeer hier helemaal vast. Er is via het Vlaamse Gewest beloofd hieraan iets te doen en ook op de website van Kortrijk staat het in het pdfbestand met alle werken die deze legislatuur worden gepland. Een rondpunt zou een ideale oplossing zijn; de plaats hiervoor is er. Alleen spreekt men er al jaren over...

Verder mag er dringend iets gedaan worden aan het wegdek van het Bruyningpad. Heel veel fietsers (recreatief, maar ook leerlingen van en naar school en mensen die gaan werken) maken hier dagelijks gebruikt van, maar de bomen hebben via hun wortels het wegdek kapot geduwd. Comfortabel fietsen is er gewoon onmogelijk, het lijkt eerder mountainbiken.

 x op 20 januari 2009 om 20:42

al 20 jaar ligt de kortrijkse ring er onafgewerkt bij,dagelijks files en miserie.
maar er is zogezegd geen geld?
terwijl er miljarden euros verkwist worden aan de leiewerken om er grotere en diepere schepen te laten doorgaan : tot waar?
tot komen 12 km verder want dan kunnen er zelfs schepen die nu door kortrijk kunnen er al bijna niet meer door ze slepen letterlijk over de bodem

 desmet jacques op 21 januari 2009 om 05:04

Veel beloven en weinig geven, doet niet enkel de zotten in vreugde leven...

Geachte heer Leleu,

In uw verkiezingsblaadje van 2006 las ik iets over 'veel straten' die zullen vernieuwd worden. Wanneer is bijvoorbeeld de Jan Persijnstraat aan de beurt ?
Mvg
Walter Maes

Geachte heer Maes,

Ook dit is voor mij een doorn in het oog. Ik had graag ook nog deze laatste straat willen vernieuwen zodat hiermee bijna het gehele centrum zou vernieuwd zijn maar ik ben daar niet in geslaagd.(financiële middelen en de nieuwbouw van hotel Damier hielden ons tegen) Maar ik zet alles op alles om die straat op korte termijn vernieuwd te krijgen.
Ik heb zopas aan de directie gevraagd om op te nemen in de begroting 2007.

Groeten,
Guy Leleu

Dit was september ‘06...
2012 is nog een eeuwigheid ver voor onze politieke mooipraters en veelbelovers. Sommige binnenstraatjes van het centrum liggen er middeleeuws bij, krijgen geen aandacht en de handelscomité's trekken er zich niks van aan, geen leden...geen vrienden, geen dienstverlening en buiten het 'Bid' gebied...Yvon Vandenabeele ligt er niet wakker van.
De nieuwe Mamon K in Kortrijk slorpt alle energie, aandacht en middelen op. De rest van Kortrijk een woestijn ?...

walter maes  op 21 januari 2009 om 10:32

dit bericht zal hier misschien niet onmiddelijk van toepassing zijn, maar wil het toch eens vermelden. sinds de werken voor het vernieuwen van de oudenaardsesteenweg is begonnen, liggen zowat alle geburen in ruzie. zo is er een groot ongenoegen ontstaat voor het verplicht ontkoppelen van het regenwater. Bij vele huizen loopt de afvoer voor regenwater immers via bepaalde bewoners en die kunnen opdraaien voor de kosten, terwijl de gebuur van wie zijn regenwater terecht komt bij een ander gebuur. Dan zijn er nog de vele nutsvoorzieningen die worden vernieuwd. Zo kwamen wij opeens zonder stroom te zitten. Resultaat bijna voor 2.000 € schade aan toestellen, maar Eandis zou ons vooraf verwittigd hebben met een kaart, maar geen kaart in de bus gekregen. Ze zijn in kortrijk goed bezig....en zeggen dat het nog tot september 2009 zal duren, maar de werken hebben nu al een vertraging opgelopen van minstens 4 weken. Ja kortrijk leeft, maar dan wel in de middeleeuwen.

 johan op 21 januari 2009 om 12:37

Op de hoorzitting n.a.v. de afkoppelingen in de Oudenaardsesteenweg heb ik voorspeld dat dit tot burenruzies ging leiden, maar het werd door het beleid weggelachen.

Bart  op 21 januari 2009 om 13:04

aan damkaai is alles peis en vree en de kluizenkelders zijn verbonden, niet met ontkoppelde hemelwaterpijpen, wel met de pecuniaire kanalen van hollandse koopmannen, ja kortrijk bruist !

walter maes  op 21 januari 2009 om 14:42

Deze brief hebben de bewoners van het appartementgebouw (St.Janslaan18) in december 2008 in de bus gekregen:

Beste
De wegeniswerken aan de St.Janslaan en de Spoorweglaan tussen de Sint Janslaan en de Zwevegemsestraat werden onlangs beëndigd.

De vernieuwing van deze wegen draagt ongetwijfeld bij tot een betere verkeersveiligheid en leefbaarheid van uw woonomgeving.
.........
.....bedanken voor uw geduld en begrip tijdens de afgelopen maanden. Verder wensen wij u en uw familie prettige feesten toe. Met hoogachting
Robert Stock Guy Leleu
DirecteurIngeneur Schepen van
Mobiliteit en Infrastructuur

Maar de werken zijn niet beëindigd!!

22 december was de brief van de bewoners op de tafel van Guy Leleu gelegd:

t.a.v. Schepen Guy Leleu

Beste
Volgens de nieuwsbrief 15/25 moesten de de Sint Janslaan en het aansluitende stuk van de Spoorweglaan tegen 17 november 2008 zijn afgewerkt.

Maar toch moeten wij als bewoners van het gebouw (StJanslaan 18) nog steeds wachten op een heraanleg van de ingang voor ons appartementsgebouw.

Wij hadden genoeg begrip en geduld toen we tijdens de werken letterlijk in een modderpoel zaten. Dagelijks konden we geen vensters open zetten door het stof en lawaai. Nu zijn al die werken in de StJanslaan en de Spoorweglaan gedaan. Wat krijgen we terug van de stad?

Naast tal van verloren parkeerplaatsen voor de bewoners is ook het zebrapad voor onze deur verdwenen. Hoe is dit mogelijk op zo een druk bereden kruispunt? Een plaats waar honderden treinreizigers te voet passeren?! Onze kinderen, bejaarde mensen steken nu zomaar, op goed geluk, de straat over.

En uiteindelijk hebben de bewoners van nr 18 hun normale, veilige ingang niet meer. In een straal van drie meter voor het appartementgebouw is de grond gewoon dicht gemaakt, zonder tegels en dergelijke.

Onze vraag aan "De winnende stad" Kortrijk is simpel:
Maak va, ons geen slachtoffer en breng alles in orde zoals het was. Dit wil zeggen een zebrapad om veilig te kunnen oversteken en een nette ingang zoals voorheen. Niet na één of twee jaar. maar nu.

Hopend op spoedig antwoord,
De bewoners van appartementgebouw StJanslaan 18

8 tekeningen


Nu is 21 januari 2009. Geen reactie.
Het kabinet van Guy Leleu blijft onverschillig.

 Lubov op 21 januari 2009 om 18:55

Vergeet de IJzerkaai niet! Al 12 jaar wonen wij in een werfzone tussen de Budabrug en de Dambrug ingevolge de Leiewerken die normaliter in 6 jaar zouden zijn voltooid.

 Bob Styns op 22 januari 2009 om 22:57

Dankzij de krankzinnige eisen van de hautaine ex-burgemeester Steffy en zijn meelopers is men erin geslaagd de Leiewerken 20 jaar te laten aanslepen. Zo gaat dat te Kortrijk waar de ijdelheid van de burgemeester voorrang heeft op het algemeen belang.

walter maes  op 23 januari 2009 om 10:35

Dankzij de krankzinnige eisen van de hautaine ex-burgemeester De Clerck en zijn meelopers is men erin geslaagd de Leiewerken 20 jaar te laten aanslepen. Zo gaat dat te Kortrijk waar de ijdelheid van de burgemeester in de weg staat van het algemeen belang.

walter maes  op 23 januari 2009 om 10:41

Ik weet dat het moeilijk is om iedereen tevreden te stellen, maar ik ben het eens met bepaalde mensen die zeggen dat er in Kortrijk teveel geld gaat naar werken die niet onmiddellijk iets opleveren voor de gewone Kortrijkzaan (Alle design, de leiewerken, de "K"...). Ik dacht nog te kunnen beleven dat Kortrijk er eens zeer proper en net en zonder grote werken zou uitzien, maar helaas dat lukt niet meer, want we ruilen Kortrijk voor Blankenberge eind dit jaar! Ik weet nog goed dat ik 8 jaar geleden vernam dat door de leiewerken de brug in de Buda- en Overleiestraat zou afgebroken worden. Mijn werkplaats verhuisde toen naar Gent en ik vreesde door de wegomleggingen mijn trein niet te kunnen halen als ik half Kortrijk zou moeten doorkruisen... Inmiddels is al veel veranderd, maar de brug ligt er nog altijd en zal er nog lang liggen, neem dat van mij aan. Voor de blijvers: het ga jullie goed en ik kom binnen enkele jaren eens shoppen in het mooie "K" en hoop een mooi Kortrijk aan te treffen.

 Ginette Huys op 25 januari 2009 om 16:39

wanneer zal kortrijk zijn stoepen herstelen nee
er is veel geld uitgeven voor nutlose werken: wat
is nog over van de winkel straaten gezellig wandelen? de k gaat alles oplossen voor hoelang? wat hebben ze in kuurne gedaan altijd verandering van winkels veel geld voor de werkende mens ja ik ben maar een mens wat kan ik er aan verandren nog veel plezier kortrijk rauwt

 ronny.ombecq op 10 februari 2009 om 16:20

De ene kant van Kortrijk opmaken en de andere kant laten verloederen,dat is de politiek hier.
zet eens een SOCIAAL strevende burgemeester aan het bewind.
Iemand met een houten been die fier kan zijn op zijn stad-bewoners en niet met een pluim rondloopt met een werk die afgekeken is van een andere stad.
Meer inspraak aan de bewoners !!!!

 delorge op 18 februari 2009 om 08:40

besste
astridpark ziet niet een deftig deze park is een slecht voorbeeld voor elke komende bezoeker .daar moet niewe planten en bloemen komen en alle oude planten met groene aanslag en shemel moet af gebroken worden en park moet proper zijn . astrid moet Astrid worden en daar moet een tijd en datum display zijn en deze park kun dienen voor vuurwerk bij speciaal feestdagen