Home  Regio  kortrijk  kortrijk blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Kortrijk?
Laat het weten aan:
Kris of Freddy
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Deze blog verhuist!

Vanaf nu verschijnen de artikels van deze blog op de gemeentesite op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Deze artikels blijven bewaard als archief, maar er zullen geen nieuwe berichten meer verschijnen. Daarvoor kunt u terecht op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Hetzelfde nieuws, gebracht door uw vertrouwde correspondent(en). Maar vanaf nu op een andere plaats, in een nieuw kleedje. Laat ons gerust weten hoe u er over denkt.

Hoe wordt Kortrijk een levendiger stad?

Kortrijk is dood tijdens de week. Het is een al vaker gehoorde klacht, maar nogal wat horeca-uitbaters vinden dat er meer aan de hand is en dat Kortrijk het vaak ook in de weekends moeilijk heeft om veel volk naar de Guldensporenstad te lokken.


De belangengroep HorecaSol en een aantal kernfiguren achter Fata Morgana in Kortrijk slaan de handen in mekaar met als doel meer volk naar Kortrijk te lokken.


Wat vindt u dat er moet gebeuren om van Kortrijk een levendiger stad te maken?

Reacties

Kortrijk zou al een hoop aantrekkelijker zijn moesten jonge ondernemers er zich meer komen vestigen. Kortrijk kan zeker wat meer frisse ideeën en originele winkels en horecazaken gebruiken. Alle 'hippere' steden hebben wel een wijk waar er een cluster jonge ondernemers zich gevestigd hebben (zie Vlasmarkt Gent, 't Zuid in Antwerpen, Dansaertstraat in Brussel). Nu lijkt alles eerder een soort eenheidsworst die op een ouder publiek mikt, met de Grote Markt voorop. Nu, zoiets kan je uiteraard niet volledig forceren.

Vooreerst zendt Kortrijk geen positieve boodschap uit met handelaars uit hun zaken te zetten voor massale bouwwoede (laat ons hopen dat dat winkelcentrum de moeite wordt - aan de boetiekjes en elitezaken (naast enkele grotere ketens, akkoord) die nu al een stekje gevonden hebben daarbinnen, lijkt Kortrijk echter terug in oude gewoontes te vervallen).

Goedkopere huurprijzen zouden al een stimulans zijn. Extra steunmaatregelen vanuit de stad zelf (er bestaat al iets, maar men loopt er niet meteen mee te koop) voor jonge ondernemers vanuit de stad kunnen ook geen kwaad. Meer aandacht naar jong talent kortom, dan komt de ommezwaai vanzelf.

  op 25 februari 2009 om 13:17

Moet me ergens aansluiten bij vorige schrijver.
Kortrijk moet in de eerste plaats de invalwegen naar kortrijk( en centrum)op zijn minst maken dat dit mooi oogt en om meer vraagt.
Niet zoals nu hernieuwen aan de ene kant en laten verloederen aan de andere kant van stad.
Wat moest er vroeger niet wijken voor het Overbekeplein?? en hoe ver staat het nu ??
Nochtans zijn de huurprijzen daar (normaal) te doen.Er zou eerder moeten gewerkt worden aan een betere opleiding voor zelfstandigen om hen in het verstand te printen dat ze moeten werken voor hun zaak te doen slagen!!!
En niet meteen personeel te aanvaarden en geld
uit te geven die ze in hun kassa hebben,meteen de( groooote )wagen te gaan kopen alleen al omdat ze een zelfstandig beroek uitoefenen..enz..
Wat die goedkope huurprijzen betreft laat men iedere maand de leegstand gaan innen!! denk dat al die eigenaars hun panden automatisch goedkoper verhuren.
Wat met die bouwwoede die is er al lang heel lang ,appartementen, huizen het kan niet op.
Maar overal staan ze leeg,en dan maar vragen om goedkope woningen!!! laat de leegstand beboeten!!!
Word vanzelf goedkoper en moeten er geen bijgebouwd worden.
Wat het jong talent laat ze maar komen, maar laat ze eens luisteren naar de behoefte van véél ouderen , die neutraal van kleur zijn en iets voor hun stad hebben.

 jean-marie op 26 februari 2009 om 08:58

Een levendige stad vergt levendige bewoners!

Volgens mij moet de stad meer inspanningen doen om de jonge generatie te bereiken. Jonge mensen komen nu eenmaal vaker buiten, vullen cafés en concertzalen. Een heel goede opportuniteit die Kortrijk op dat gebied heeft is zijn hoger onderwijs. Stimuleer studenten die enkele jaren hier op kot zitten om er te blijven! Zo blijft Gent jong, Kortrijk moet dit ook in zekere mate kunnen.

Daarnaast, wat iedereen ten goede zou komen, is wat meer groen in de stad. Maak een groene long langs de boorden van de oude Leie, veeg die foeilelijke parkings langs de oever weg (aan het Broelmuseum, aan de overkant en idem bij het 'hospitaal'). Een groene, Kortrijkse Graslei moet het worden!

Daarop aansluitend: verwar design en moderne architectuur niet met het aanleggen van steenwoestijnen, zoals aan het nieuwe gerechtsgebouw, het schouwburgplein en aan het College. Een stad moet fris zijn, maar ook gezellig!

Leg het stationsplein opnieuw aan! Voor heel wat mensen is dit het eerste wat ze van Kortrijk zien; moest ik hen zijn, ik vlucht onmiddellijk terug het (ook niet zo mooie) stationsgebouw terug in!

 Bart op 26 februari 2009 om 20:29

Laat mij dat stationsgebouw eens onder handen nemen, ik zal het tot onzichtbare kuns' herleiden.

MVG

Adelbert, kunstenaar/nachtburgemeester.

Adelbert op 26 februari 2009 om 23:37

22 uur. We landen in Het Fonteintje, een bruine eetkroeg. "Sorry mensen, de keuken is dicht." Tekenend.

De Vlasmarkt. Geen vijf jaar geleden nog een jong broeierig nestje. Tot een handelaar van dezelfde kleur als de burgervader is beginnen klagen over geluidsoverlast. Nu een stadskanker.

De Raadskelder. In Duitsland vind je ongeveer onder elk middeleeuws stadhuis een café. Het gemeentebestuur in Kortrijk vond de huuropbrengst niet nodig. Ligt er nu bestemmingsloos bij.

Toegangswegen. Ten behoeve de verhoopte toeloop naar K in Kortrijk worden over zowat vier kilometer de voet- en fietspaden op één hoop gegooid. En volgepoot met obstakels: verkeersborden, lantaarnpalen, en jawel reclameborden. Je loopt niet langer veilig, met de fiets kom je nauwelijks nog vooruit.

Voetbal. Het is acht uur. Met tweeduizend vijfhonderd staan ze één zaterdagavond op twee achter Mollez. Achthonderd van hen zingen. Na de eerste ongelukkige pass zijn dat er nog 100. De rest staat vanaf het begin met een bitter gezicht in meer of mindere stilte te kankeren.

Fluitsignaal. De klamme stilte is overgeslagen op het spel en het resultaat is navenant. Nul. Een twintiger gooit een cylindertje met verdacht zware inhoud richting de eerste die beweegt en niet van de Veekaa is. Malinwa, c'est du caca.

Over eigen spelers geen woord. Geen hoera en geen caca. Ze worden doodgezwegen. Het is kwart voor tien. En het is vijf voor twaalf.

Kortrijkzanen, geef mekaar eens een beetje moed.

 XIX VII MCMLIV op 27 februari 2009 om 17:54

TAV BART

De jongeren komen meer buiten ???
Ze vullen café's en concertzalen ????
De ouderen onder ons voor u misschien + 40 hebben de mogelijk bijna niet meer om erop uit te gaan , en als er dan een zaak is die ok is voor ons dan word deze binnen de kortste keren overrompeld door jongeren die dan in meestal bezopen toestand een slechte reputatie geven aan die zaak.10 talen voorbeelden terug te vinden in stad die op de duur hun deuren moesten sluiten.
Concerten moet men niet heef ons maar een rustig café waar we kunnen praten en luisteren naar elkaar zonder oorverdovend geluid voor de (jongeren)...een terras op de markt waar we een pintje kunnen drinken op ons gemak, zonder dat we onze plaats moeten afstaan voor de jongeren die OOK ouder worden,doe maar eens den tour van kortrijk waar er plaats was voor de studenten en jongeren wat er nu nog van overblijft.
Zie maar aan de Pentascoop en zoveel andere plaatsen,die door overlast van lawaai,vandalisme,wildplassen ..enz uit het straatbeeld zijn verdwenen.
Nu deze tijd komt er nog geweldpleging ,verkrachting,drugs,inbraak..enz erbij, wat niet bevorderend is tot het starten van een nieuwe zaak .

 jean-marie op 28 februari 2009 om 09:32

Ik sluit mij zeker aan bij de meeste opinies hierover. Het wordt tijd dat Kortrijk eens nadenkt hoe de stad weer levendig wordt.

Soms heb ik het gevoel dat men van Kortrijk een oude-meetjes stad wil maken. Ja, de al van ouds bestaande tavernes op de Grote Markt, die blijven bestaan.

Kortrijk heeft geen goede naam bij jongeren. Voor studenten zijn er ocharme 4/5 studentencafés. Die zullen al niet blijven plakken/terugkeren om de goede studentensfeer in kortrijk. (Natuurlijk kan dit wel).

De gezelligheid van een Vlasmarkt, Buda-eiland enz, daar wordt geen gebruik van gemaakt. Integendeel, deze plaatsen sterven uit, om met tijd ook weer saaie, levenloze wijken te worden.

Hasselt. Een stad die ik persoonlijk altijd als rivaal, of misschien beter, tegenhanger van Kortrijk heb gezien. Hasselt komt meer en meer in de pers, media aandacht etc. De stad slaagt erin om zichzelf te marketen naar alle groepen van de bevolking toe. Kortrijk? Daar hoor je nooit iets van.

Om een levendige stad te creëren moet je eerst levendige mensen hebben. En daarvan zijn er al een heleboel weggetrokken naar betere oorden.

Er zijn natuurlijk nog altijd gezellige en interessante plaatsen om naar toe te gaan. De Vlasmarkt (nog steeds), Petit Paris, Heule plaatse (neem daar eens een vb aan)...

Het wordt tijd dat het Kortrijks bestuur eens denkt aan vernieuwing, samenwerking met jeugd en inrichten van gezellige ontmoetingsplaatsen en evenementen.

Ikzelf ga ook minder en minder 1 drinken in 't stad. Vroeger woonde ik in het centrum, en zelfs dan zocht ik andere oorden op. Ik denk dat er velen zo denken als ik. Als er niets te doen is en niemand te ontmoeten valt in het centrum van Kortrijk, dan gaan we ons maar elders amuseren.

En vaak blijkt dat het daar beter is.

 bert op 12 maart 2009 om 21:19

Ze hebben inderdaad de laatste 15-20 jaar Kortrijk tot een groot ouderentehuis omgevormd.

Tot begin jaren 90 was de Kapucijnenstraat dé 'place to be' waar je gegarandeerd iedereen tegenkwam. In volle New Beat periode waren daar zelfs de gasten van de Antwerpse Confetti's daar vaak te bespeuren.

Laatst liep ik nog even door de legendarische Kapucijnenstraat ... en daar waren vroeger de hippe jongeren café's waren (Peanut Republic, Osiris,...) zaten nù een reeks oudjes aan het raam van de refter van hun rusthuis een soepje of een papje te slurpen terwijl ze doelloos voor zich uit zaten te turen. Het is tekenend voor wat er met Kortrijk gebeurd is: men heeft voor de derde leeftijd gekozen en de jongeren weggejaagd.

Ook de KULAK zou meer mogen doen: nu wordt het door de KULeuven enkel beschouwd als een opstapje naar Leuven, maar ik zou pleiten voor een aantal richtingen die je volledig in Kortrijk kunt afwerken. Zo krijg je ook meer blijvers in Kortrijk: een categorie van jonge universitairen die de stad weer de nodige schwung geven.

Stef op 17 maart 2009 om 07:41