Home  Regio  leuven  leuven blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Leuven?
Laat het weten aan: Stef of Kristien of An
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Gsm-antennes; de reacties blijven komen

Celestijnenlaan Blijkbaar hebben we met onze artikels en bijdragen op deze blog een erg gevoelige snaar geraakt bij de Leuvenaars. De reacties naar aanleiding van de berichten over gsm-antennes op de Celestijnenlaan blijven immers toestromen. Zo maakte Mijnheer Léonard uit de Celestijnenlaan een foto van de inderhaast opgezette panelen op de rand van het dak van het gebouw op nummer 63/65. De eigenaars van de dakappartementen worden volgens hem beroofd van een deel van de waarde van hun eigendom. De werken op het dak zijn nog steeds bezig. En wat meer is, de eigenaars van de dakappartementen werden niet op de hoogte gebracht van de werken, noch ervoor vergoed. De teksten die de werken beschreven stelden de gevolgen voor als minimaal. Maar volgens de nieuwste plannen zouden de antennes geplaatst worden op enkele centimeters van de verschillende dakterrassen. Mijnheer Léonard heeft meteen ook een brief gestuurd naar burgemeester Louis Tobback.
Nieuws is er ook van Christa Verhaegen en Philip De Wilde, die twee weken geleden de kat de bel aanbonden. Op 31 december wordt hun zaak gepleit voor de rechtbank van Eerste Aanleg in Leuven. Aanvankelijk was het de bedoeling om de zaak eerder te starten, maar Mobistar heeft om uitstel gevraagd. Wel heeft de zaak een en ander in gang gezet. Zo gaat een student een eindverhandeling maken over electromagnetische straling en begint ook de lokale politiek interesse te hebben voor het thema.
Kent u nog van deze voorvallen? Klinkt deze gang van zaken bekend in de oren? Laat het ons dan weten.

Reacties

Met enig verzet kunnnen we dit misschien toch nog tegenhouden, hoor. Maar dan moeten de (vele) bewoners in de buurt een beetje wakker gemaakt worden. In Haasrode is er ook al eentje niet doorgegaan las ik. De manier waarop dit allemaal gedaan wordt, zonder de omwonenden ook maar in te lichten, kan eigenlijk toch zomaar niet ? En waarom moet voor een dergelijke aanpassing van het uitzicht het akkoord van de buren niet gevraagd worden ? Probeer als particulier eens een "kippenhok" in je achtertuin te zetten en de hele straat moet voor akkoord tekenen.

Boze bewoner op 27 december 2007 om 12:02

Ik zag dat er het gebouw hiernaast ,op het dak rond de lifkoker werken bezig waren ,daar ik op de hoogte was van de zeer kleine lift,ging ik ervan uit dat ze aan vergroting toe waren;maar nu lijkt dat men hier wel met" gsm masten plaatsen" bezig is
dit is toch onmogelijk ;er is wel een petitie rondgestuurd,maar daarin werd vooral van het schooltje gesproken,maar nergens dat dit zou plaatsvinden bovenop het gebouw van Celestynenlaan 63,mijn naaste buur.Er word geen rekening meer gehouden met de mensen en hun rechten.we hebben alleen maar plishten en als we ziek worden zijn we een last voor de maatschappij

 jacobs m-j op 27 december 2007 om 14:24

Ik zag dat er het gebouw hiernaast ,op het dak rond de lifkoker werken bezig waren ,daar ik op de hoogte was van de zeer kleine lift,ging ik ervan uit dat ze aan vergroting toe waren;maar nu lijkt dat men hier wel met" gsm masten plaatsen" bezig is
dit is toch onmogelijk ;er is wel een petitie rondgestuurd,maar daarin werd vooral van het schooltje gesproken,maar nergens dat dit zou plaatsvinden bovenop het gebouw van Celestynenlaan 63,mijn naaste buur.Er word geen rekening meer gehouden met de mensen en hun rechten.we hebben alleen maar plishten en als we ziek worden zijn we een last voor de maatschappij

 jacobs m-j op 27 december 2007 om 14:24

Dat illustreert nog maar eens hoe zelfs de zéér nabij omwonenden compleet NIET geinformeerd werden. Gelukkig is het nog niet te laat om te reageren. Laat u niet afschrikken door de snelheid van de plaatsing, men probeert u te doen geloven dat het al een voldongen feit is en dat het geen zin meer heeft u te verzetten.
Niets is minder waar. Die dingen horen niet vlak bij een school, en eigenlijk toch ook niet midden in een woonwijk ?

  op 27 december 2007 om 17:23

Hier zijn toch geen woorden voor, te gek om los te lopen. Midden in een woonzone met talrijke appartementen plus enkele scholen in de buurt, worden zomaar (de bedoeling althans) zware UMTS antennes geplaatst dit ook nog zonder de minste toelichting naar de buurtbewoners toe. Proficiat stadsbestuur, goe bezig.
Verzekeringsmaatschappijen weten dat elektromagnetische velden (zoals UMTS-antennes en gsm antennes)in staat zijn om schade te veroorzaken. Zij kunnen de risico's ervan niet verzekeren!!! Dat zegt tochwel voldoende dacht ik. Blijkbaar is de gezondheid van de bevolking hier van ondergeschikte aard. Als de stadskas er maar door gevuld geraakt. Dank u wel stadsbestuur. Wij zullen nog van ons laten horen.

Ontgoocheld maar niet hopeloos.

  op 27 december 2007 om 21:26

In de buurt doen de wildste verhalen de ronde, gaande van "de eigenaars wisten zelf van niets" tot "de eigenaars worden er vet voor betaald". Kan me moeilijk voorstellen dat de eigenaars het niet wisten. Moet zoiets niet goedgekeurd worden door de mede-eigendom of zo ? Fijn dat je als eigenaar zoiets zou mogen beslissen zonder de bewonders (veel verhuur daar) of de buren er in te betrekken.

 Buurtbewoner op 28 december 2007 om 11:12

WIR HABEN ES NICHT GEWUST.
Is nogal gemakkelijk om te zeggen dat ge onschuldig
bent aan al de miserie die ge veroorzaakt aan uw medemensen. Gaan de GSM-Operatoren en diegenen die het plaatsn van deze antennes in deze druk bevolkte zone als deze ook zo reageren wanneer er mensen door de bestraling van hun antennes kanker, hersenletsels of andere ziekten oplopen.
Denk ook eens aan de buurtbewoners en de scholen die hier niet om gevraagd hebben

buurtbewoner op 4 januari 2008 om 00:18

Erg is dat er nu al een zekere gelatenheid optreedt, mensen denken dat het "te laat" is om nog te reageren, want "het staat er nu toch". Niet waar hoor ! Blijven reageren mensen. Dit hoort juiste bij de strategie van de operatoren: iedereen op snelheid kloppen. Goedgekeurd door de mede-eigenaars in november en reeds uitgevoerd in december !!!! Voor andere "werkzaamheden" moeten we meestal véééél langer wachten. Laat u horen, liefst massaal ! Dit kan echt NIET !

 Nog buurtbewoner op 5 januari 2008 om 13:51