Home  Regio  leuven  leuven blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Leuven?
Laat het weten aan: Stef of Kristien of An
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Rijdt de bus te snel?

Indy20autobus20leuven201In Leuven hebben drie chauffeurs van De Lijn een rijverbod van acht dagen gekregen omdat ze aan de Naamsepoort en de Naamsesteenweg geflitst werden toen ze een rood licht negeerden. Ze mogen acht dagen niet rijden en misschien zelfs nog meer want het Openbaar Ministerie gaat wellicht beroep aantekenen. Daardoor riskeren de chauffeurs hun bus zelfs een maand aan de kant te moeten laten staan. Ook De Lijn neemt maatregelen en start een interne tuchtprocedure. In Leuven leeft al langer de idee dat de chauffeurs van de openbare vervoersmaatschappij wel eens wat te snel durven rijden. Dat is vooral het geval op de Bondgenotenlaan, waar het lijkt alsof de bussen met een rotvaart voorbij zoeven. Een kwestie van perceptie, zeggen het stadsbestuur en De Lijn, want in realiteit is het bijna onmogelijk om meer dan 30 km/h te rijden.

Wat vindt u? Razen de bussen te snel door de binnenstad? Voelt u zich veilig als u zich met uw fiets op de Bondgenotenlaan waagt? Of komt u vooral graag op tijd met de bus en mogen de chauffeurs dan wel doorrijden?

Reacties

Ik woon aan de naamsesteenweg,ben mindervalide ex-autocarchauffeur en meen dagelijks de bus.
In Leuvenstad is het normaal niet mogelijk om hoge snelheden te halen of het zou in de avonduren moeten zijn.
Heb nog nooit gezien dat er een chauffeur door het rode licht rijdtDe lichten aan de naamsepoort blijven amper 2.5 minuten op rood staan, ik denk eer dat ze tevroeg vertrokken zijn.Tijdens de spitsuren staan ze daar geregeld vier a vijfmaal voor het rood voor ze het kruispunt over zijn.
Pas de rittijden een beetje aan ,zodat de chauffers wat meer spelling krijgen.
Hierbij nog een pluim voor de Leuvense chauffeurs van de Lijn,ben heel tevreden over hun rijstijl en vriendelijkheid.

 Bornain Jean op 20 maart 2008 om 09:27

De ergernis over het rijgedrag van de lijnbussen is zeer groot in Leuven. Je kunt als fietser niet meer door de stad rijden zonder door een bus van de weg of van het fietspad te worden gereden. Bussen razen tegen 50 km en meer door straten met zone 30. Als de chauffeurs daarop worden aangesproken reageren ze onbeschoft en arrogant. Ze wanen zich heer en meester op de weg. De overvloed aan lawaaierige bussen brengt de leefbaarheid van veel straten in het gedrang. Trop is teveel en teveel is trop : bussen zijn in toenemende mate een bron van overlast, meer een probleem dan een oplossing. Als De Lijn de klachten daarover blijft negeren en hautain wegwuiven zal de frustratie daarover zich meer en meer ventileren in agressie tegen de bussen en hun chauffeurs. Niet goed te keuren, wel enigszins begrijpelijk.

 joran l.biezemans op 20 maart 2008 om 09:47

Buschauffeurs rijden soms als gek
daarom neem ik alleen maar de bus als ik echt naar de stad moet voor een kleine boodschap. Ik heb ooit eens gevraagd aan de chauffeur of hij dacht dat hij op Francorchamps was! dat was de lijnbus nr.2 van Kessel-Lo naar Leuven

Nog een ander incident was dat de chauffeur mij de ganse tijd in het oog hield en mij niet liet uitstappen aan de halte waarvoor ik gebeld had
hij beweerde dat ik "zwart aan het rijden was, terwijl de vorige busschauffeur mij buskaart niet goed had afgerekend. Hoe kon ik dat weten!

Ik was volgens hem de schuldige niet de vorige chauffeur. Per slot van rekening was hij ook in fout was hij heeft mij toch op de bus gelaten.

Triestig als je zoiets meemaakt en dus maak ik zo weinig mogelijk gebruik van de Lijn.

 aerts op 20 maart 2008 om 10:25

Ik neem dagelijks de bus in Leuven en in Brussel. Het is in beide steden altijd weer een even groot avontuur. Het opstappen op de bus doet me vaak denken aan het touwenklimparcours dat we vroeger in de turnles moesten doen. Stevig vastgrijpen van paal tot paal om maar niet op de grond te vallen.

Ik heb ontzettend veel bewondering voor de buschauffeurs die wachten om op te trekken tot de bejaarde vrouwn, moeder met 2 kindjes of zijn/haar andere minder stabiele passagiers neerzitten om zo te vermijden dat ze tot aan de achterste bank gekatapulteerd worden. Jammer genoeg heb ik slechts zelden dit gevoel.

Ik heb het ook al meegemaakt dat ik aan de bushalte sta met mijn 2 kindjes en dat ze zelfs niet stoppen. Wellicht willen ze zo vermijden om nog meer achterstand op hun tijdschema op te lopen.

Het is volgens mij vooral dat krappe tijdschema dat hen aanzet om sneller te gaan rijden en eventuele vertragingen in te halen. Vandaag nog stond de bus (in Brussel) even in de file. Kort daarna was hij aan het scheuren rond de basiliek van Koekelberg, alsof hij rond reed met een vracht patatten ipv mensen. Ik heb het overleefd, maar een aantal medepassagiers heeft er zeker blauwe plekken aan over gehouden.

 l.de op 20 maart 2008 om 11:59

mijn hart stond stil toen we op Naamsestraat uit restaurant Notre DAME kwamen,zoontje van vier liep voorop bus kwam in volle vaart naamsestraat afgereden gelukkig kon ik hem, op tijd inhalen één stapje opzij(nochthans wij liepen tegen kant)en hij was meegesleurd ik denk dathet stuk alleen voor bussen,toegankelijk ismaar heel gevaarlijk

 MONIQUE op 20 maart 2008 om 12:53

mijn hart stond stil toen we op Naamsestraat uit restaurant Notre DAME kwamen,zoontje van vier liep voorop bus kwam in volle vaart naamsestraat afgereden gelukkig kon ik hem, op tijd inhalen één stapje opzij(nochthans wij liepen tegen kant)en hij was meegesleurd ik denk dathet stuk alleen voor bussen,toegankelijk ismaar heel gevaarlijk

 MONIQUE op 20 maart 2008 om 12:53

Ik woon in het centrum van Leuven en kan elke dag van dichtbij het roekeloze gedrag van bepaalde (niet allemaal) buschauffeurs meemaken. Door het rode licht rijden , voorrang van rechts negeren, geen rekening houden met zebrapaden, enz... Kortom het recht van de sterkste. Ik zou graag eens een parlementaire vraag zien aan de minister van mobiliteit hoeveel mensen er jaarlijks gedood of gewond worden en hoeveel er met blijvende invaliditeit achterblijven door toedoen van de Lijn. Dan zullen de ogen van Mevr. Brouwers opengaan! Woont zij wel in Leuven of niet?

 Hans op 20 maart 2008 om 14:03

Onlangs stapte ik op de bus op aan de blijde inkomsstraat te Leuven. De bus was 7 minuten te laat. De chauffeur onthaalde me vriendelijk, ik was wat minder vriendelijk, want had een paar minuten in de regen staan wachten. Ik zette me naast een man die begon te klagen: 'De bussen rijden nooit eens op tijd, ze staan altijd in de file'. Ik beaamde wat de man zei, maar maakte hem er attent op dat de bus ook niet over de auto's heen kan en dat de chauffeurs weinig tijd hebben om in te halen. Hij vond dat ze dan maar sneller moesten vertrekken op een eindhalte terwijl ik het gevaarlijk vond dat de chauffeur zijn lunch niet zou kunnen nuttigen of dit al rijdend moet doen. Deze mensen hebben ook recht op wat versterking van de innerlijke mens toch?
Wat later vertrokken we aan het station, er stapte veel volk op en niet iedereen zat toen de bus vertrok. De lieve man naast mij klaagde omdat de bus niet wachtte. Ik vroeg hem wat hij wou? Als een hoffelijke chauffeur wacht tot iedereen zit, rijdt hij gegarandeerd te laat. Als hij te laat rijdt, is het ook niet goed.

Misschien moeten ze maar eens nadenken over de werkdruk en de stress die er bij de bestuurders ligt en wat die op een dag te horen krijgen van verwijten.

Ik neem iedere dag de bus en de ene dag zijn de chauffeurs vriendelijker dan de andere, maar bent u dat zelf ook niet?
Bedankt aan alle chauffeurs, want ik zou niet met een bus door Leuven willen met al die gekke fietsers en voetgangers die niet uitkijken voor ze oversteken!!(en ja, daar ben ook ik er soms één van)

 lies op 20 maart 2008 om 14:03

Ik kan daar maar één ding aan toevoegen, de bussen van de Lijn rijden veel te hard, het excuus van op tijd te zijn, neen!!! Zet meer bussen in, en zeker in het WEEKEND, probeer eens op een Zondag met de bus of de de Lijn van Leuven naar Wommersom te gaan, Te voet ben je sneller, want er zijn geen bussen, en wat de Bongenotenlaan betreft, ik ben namelijk bijna 2 maal aangereden door een bus toen me die negeerde op een voetgangersoversteekplaats of zebrapad, terwijl de chauffeur claxoneerde en de vinger opstak, De Lijn??? Minder de Prijs, en recruteer de gepaste mensen, en meer bussen tijdens het weekend

 Leuvenaar op 20 maart 2008 om 20:04

Ik heb vorige zomer een e-mail aan De Lijn gericht:
ik moest om 17.00 u ter hoogte van Fonske opzij springen omdat een dubbele bus langs het Margarethaplein aan hoge snelheid de helling kwam opgereden, om op het Fochplein aan te schuiven aan de bushaltes.
En wanneer komen er zeebrapaden aan de busterminal aan het station?

Herman op 20 maart 2008 om 20:59

De Lijn oefent in Leuven-centrum een regelrechte terreur uit. Dat dit een bijverschijnsel is i.p.v. intentioneel, maakt in de praktijk geen verschil.
Zelfs als de bussen gemiddeld dertig halen betekent dit, dat ze regelmatig veel harder rijden omdat ze zeer vaak moeten stoppen.
De chauffeurs van De Lijn zijn waarschijnlijk gemiddeld niet slechter dan andere chauffeurs. Een stuurfout met een bus heeft echter veel zwaardere gevolgen dan met een personenwagen. Men lijkt zich daar niet genoeg van bewust te zijn.

Een bus is objectief veel gevaarlijker dan een auto bij dezelfde snelheid, wegens zijn breedte, lengte, logheid, lange remweg, het slechtere zicht van de chauffeur. Dit is géén perceptie, zoals onze schepen ons meent te moeten voorhouden.
In de Bondgenotenlaan zijn geen fietspaden of stroken. De bedoeling zou zijn dat er menging van fietsers en gemotoriseerd verkeer plaatsvindt en dat de snelste en sterkste zich aanpast aan de langzaamste en kwetsbaarste.
Dit werkt hier niet. De Lijn heeft het zo niet begrepen. De bussen verdringen de fietsers gewoon: het recht van de sterkste, de snelste en de zwaarste.
Het ergste is nog dat er krankzinnig veel bussen door Leuven rijden. Er zijn 3.000 (drieduizend!) busdoorgangen per dag. Dit komt volledig op het conto van De Lijn. Daar kunnen die chauffeurs niets aan doen, netzomin als aan de timing die zij moeten respecteren.
De verdediging en begunstiging van De Lijn door het Leuvens stadsbestuur is bijzonder ergerlijk. Men moet zich waarachtig gaan afvragen, waar voor dit bestuur de prioriteiten liggen.

Karel op 20 maart 2008 om 22:12

Je moest eens weten hoeveel dossiers er in de ziekenhuizen van Leuven te vinden zijn over busincidentjes (voornamelijk passagiers). Zoals l.de het al zei komt dit vaak doordat de passagiers nog voor ze een zitplaats hebben naar achter gekatapulteerd worden bij het vertrek van de bus. Net als Herman vraag ik me af waarom er geen zebrapaden zijn aan de busterminal van het station.
Ik vraag me eigenlijk af waarom er op sommige lijnen met een tijdschema wordt gewerkt als er ongeveer om het kwartier een bus passeert. Waarom niet aan de haltes een dynamisch bord waarop te lezen valt hoeveel haltes de volgende bus verwijdert is? Dan kan de buschauffeur minder gehaast rijden en hebben de passagiers toch een idee hoelang ze nog moeten wachten.

Stef Nighthawk op 21 maart 2008 om 13:20

Volgens mij rijden de bussen in Leuven niet per se te snel (een bus is een groot voertuig, het lijkt altijd alsof deze sneller rijden dan werkelijk het geval is), maar schort er duidelijk wat aan de rijstijl van sommige chauffeurs. Zo worden fietsers vaak in de berm gereden door bussen die per se voorbij willen steken, ook al is er geen plaats. Ook "vergeten" sommige chauffeurs dat er aan de zijkant van een bus ook spiegels hangen die bijna 40 cm uitsteken. Verder houden sommige chauffeurs totaal geen rekening met het comfort van de passagiers. Als er mensen moeten rechtstaan in de bus, lijkt het alsof ze er plezier in hebben om zo hard mogelijk te versnellen of te remmen, om toch maar iemand te doen vallen. Dit kan heel eenvoudig opgelost worden door een beetje meer te anticiperen op de verkeerssituatie in kwestie, maar blijkbaar wordt dit niet meegegeven aan chauffeurs in opleiding...

 Jan op 21 maart 2008 om 23:08

Niet te snel???
Kom dan maar eens enkele uren op de pakenstraat kijken...voorrang van rechts voorbijrazen tegen 40a50 per uur met zon gevaarte??? Dat hier nog geen zware ongevallen gebeurt zijn...
Comfortabel reizen is het ook niet met al de brutte maneuvers dat de chaufeurs doen...
Maar de uizonderingen bevestigen de regel...soms heb je WEL een rustige busrit.

 JM op 22 maart 2008 om 09:43

Comfortabel met de bus rijden mag je in Leuven vergeten, alhoewel uitzonderingen (vaak in de avonduren?!) bestaan. Kwetsuren op lopen in een bus is dagelijkse kost; kan daar een enquete over gedaan worden? Mijn man is daar o.a. ook een zwaar slachtoffer van geworden. Maar die chauffeur 'weet van niets' volgens de Lijn, wat onze mening dat de brute chauffeurs hun 'zonden' niet toegeven en blijven racen alleen maar bevestigt. Dus deze oproep: PAS DE RIJTIJDEN AAN, zeker op spitsuren! zodat de chauffeurs zich rustiger aan hun schema kunnen houden en laat de veiligheid IN en ROND de bus primeren a.u.b. dan zal de agressie niet escaleren !!!

 Tina op 26 maart 2008 om 15:54

Electrische tram of stinkende bussen ?

Uiteraard komt Leuvens schepen en lid van de raad van beheer van "de lijn" Mevrouw Brouwers op voor deze maatschappij met monopolie in Vlaanderen.
Ik ben een fervent voorstander van het openbaar vervoer. Met "De lijn" heb ik wat meer moeite!
Wat de snelheden in de Bondgenotenlaan betreft vraag ik langs deze weg aan de "Verkeersorganisatie" van de Leuvense politie om langs beide zijden van voornoemde laan ter hoogte van Justus lipsius een electronisch bord te plaatsen met "Uw snelheid is"! Mevrouw Brouwers en meteen ook de buschauffeurs kunnen dan makkkelijk aflezen hoe snel sommige chauffeurs WEL rijden.Wanneer wordt het Europees project voor een lage vloerstram (Staat op papier en is te raadplegen in de provincie Vlaams brabant) eens ter kennis gebracht van het grote publiek..?Of gaat men van 1500 bussen per dag naar 2000 ?

Jef de FLoche op 28 maart 2008 om 18:21

...als reactie op alles wat ik gelezen heb wil ik als buschauffeur zelf eens de kant van de chauffeurs verdedigen en zeggen waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren, natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn op mijn mening. De tijdsschemas zijn vaak niet goed en dwingen de chauffeurs om sneller, minder comfortabel en agressieve rijstijl aan te houden (snelle optrek, bruusk remmen, niet wachten op een passagier tot dat hij/zij gezeten heeft). Er zijn lijnen die we moeten rijden die je met volle snelheid in de rust van de avond moeilijk kan halen, laat liggen tijdens 't spitsuren.

Aan de kant van de medeweggebruikers is er ook een verantwoordelijkheid, auto's die niet goed geparkeerd zijn, met de helft op de straat, parkeren waar het niet mag, of gewoon auto's die gewoon voor de bus stoppen om rap in een winkel iets te gaan halen (geen parkeerplaatsen), fietsers die niet de verantwoordelijkheid nemen en niet plaats willen maken voor een bus die al een tijdje achter hem/haar zit..mensen die opstappen en niet willen zitten omdat ze aan de telefoon zijn of nog iemand zien en een goeidedag willen zeggen...Ergernissen en factoren die invloed op 't rijstijl hebben zijn er te veel om op te noemen.

Nu wil ik ook iets zeggen over de politie in Leuven, vaak zie ik heb voorbij een verkeerd geparkeerde auto of een verkeerssituatie voorbij wandelen zonder er iets aan te doen, Geldenaaksebaan, richting Heverlee Kazerne staat er bij elke rit zeker een x-aantal auto's verkeerd geparkeerd die vaak vertraging als gevolg hebben...

Vriendelijkheid komt ook langs twee kanten, als er bij mij per dag 100 mensen op de bus komen en ik groet hen allemaal dan zijn er hoogstens 10 die iets terug zeggen, vaak bekijken ze u raar en wandelen verder zonder iets te zeggen......

Siçrasiyor op 3 april 2008 om 00:07

Ik lees hier bijzonder weinig over één aspect van de bussen: ze zijn vervuilend, zowel qua uitlaat als qua geluid... Het zijn er veel te veel, en ze rijden te veel langsheen woonwijken: het centrum maar ook de vesten!
Na het mobiliteitsplan en de lightrailstudie gelezen te hebben, lijkt het me duidelijk dat:
- Er een tram op de vesten moet komen, waarbij de auto's naar één rijvak gaan.
- Er meer kleine bussen moeten komen: minder vervuilend en wendbaarder
- Er meer parkings buiten de stad moeten komen, in aansluitend met tram of kleine bussen

Dank u.

 Sven op 8 december 2008 om 16:21