Home  Regio  leuven  leuven blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Leuven?
Laat het weten aan: Stef of Kristien of An
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Een dakloze in Leuven

GerdLeuven begint steeds meer grootstedelijke allures aan te nemen. En dat hebben we het niet over de indrukwekkende gebouwenrij aan het station, of de grote werken aan de Martelarenlaan voor de Kop van Kessel-Lo. Helaas is het een ander grootstedelijk fenomeen dat stilaan zijn opwachting maakt in de univerisiteitsstad. Maak kennis met Gert Bueken, de eerste 'echte' dakloze die we konden opsporen in de stad. De man woont in een inham van de parkeergarage onder de Philipssite en is daar naar eigen zeggen best gelukkig. Aan geld komt hij door te 'schooien' in de Diestsestraat. De politie zegt dat ze alles heeft gedaan dat ze voor hem kunnen doen, het OCMW wil hem opnieuw uitnodigen voor een gesprek zodat een oplossing voor hem kan gevonden worden en de directie van Sportoase begrijpt Buekens situatie maar heeft eigenlijk liever dat hij elders gaat overnachten. Bueken woont er al twee maanden, maar bleef al die tijd redelijk anoniem. Nochtans moeten al honderden mensen hem hebben zien liggen wanneer ze 's avonds terugkomen van een bezoekje aan Sportoase. Wellicht is die 'onverschilligheid' ook eigen aan de grootstad? De foto is van onze fotograaf Johan Van Cutsem.

Verbaasd het u dat er in Leuven een heuse dakloze woont? Of vindt u dat een logische gang van zaken gezien de steeds stijgende woningprijzen in de stad? Wat kunnen we voor mensen zoals Gert doen?

Reacties

Geachte,
Daar ik Dhr Bueken persoonlijk ken, verbaasd het mij dat u nergens melding maakt van het feit dat hij een diploma van bakker op zak heeft! En daar is nochtans genoeg vraag naar.
Kempeneers Geert

Geert Kempeneers op 16 april 2008 om 07:45

Hier is het duidelijk om een eigen vrije keuze.
Ik werk op de Philipssite en kan bevestigen dat Gert niemand last bezorgt noch hindert.Laat hem dus rustig bekomen van de gezinsproblemen. Als hij dan wil gaan werken zal hij wel werk kunnen vinden. Hij wordt ook geduld door de politiemensen van de Philipssite.

 Pablo Jansen op 16 april 2008 om 11:53

DE eerste 'echte' dakloze in Leuven?... Het klinkt alsof het eerste Kievitseiei van deze lente in het centrum van Leuven werd gevonden! DE eerste 'echte' dakloze in Leuven die men 'ontdekt' zou ik zeggen! Er zijn nog zo een paar 'echte' daklozen in tal van Leuvense uithoeken en zelfs in het centrum van Leuven terug te vinden, neem maar eens een kijkje in de omgeving van het Engels Plein, de vaartzone, onder de brug van de viaduct,de omgeving van de St-Gertrudiskerk, de kiosk in het stadspark, de omgeving van de Carrefour in Heverlee... ook daar waren en zijn mij al sedert 2006 dergelijke onderkomens bekend. Daklozen die de winter in open lucht doorbrengen op een dichtgeplooide kartonnen doos.Leuvenaars die voorlopig een onderkomen zoeken in bouwvallige gebouwen, verlaten opslagplaatsen en houten garageboxen en die ook daar binnenkort weer uit verdreven zullen worden voor megalomane projecten rond diezelfde vaartkom en wachten op het beste dat waarschijnlijk ook nog voor hen moet komen...

Valere Oversteyns op 17 april 2008 om 14:03

Het verbaasd me, dat niemand er aan denkt, dat hij wel eens ziek zou kunnen zijn.Een man van 30 jaar met een bakkersdiploma die de hele wereld aan zijn voeten had, leefde als God in Frankrijk.
Genoot van alles wat het leven te bieden had, die
van vandaag op morgen besluit om op straat te gaan leven. Is dat normaal? Ik denk het niet.
Familiale problemen, die hij zelf creëerde. Zelfbeklag brengt hem nergens. Hij heeft tal van hulp aangeboden gekregen,die hij steeds weigerde. Wat wil hij bewijzen? Geen enkel normaal mens kiest er voor om vrijwillig op straat te gaan wonen, zeker niet als je een diploma op zak hebt voor een vak waar ernorm vraag naar is. Vooral, omdat hij een uitstekende bakker is en harde werker. Hij kan WEL bij het OCMW terecht, en ik zie niet in hoe hij alleen uit deze ellende zal geraken zoals hij zegt. Wie neemt iemand aan in zijn toestand? Niemand! Nog enkele maanden, en dan? wat is er dan veranderd? Niets! Hij, die zegt, niemand tot last te willen zijn, is de hele gemeenschap tot last. Leven van de gulheid van de mensen, de instanties die steeds proberen te bemiddelen... Om te bewijzen, dat je het alleen aankan moet je niet op straat gaan leven, dat kan op een andere manier. En niemand nodig hebben is hier zeker niet van kracht, want zonder de giften van de mensen kan hij niet in leven blijven. Hij hoeft geen maanden meer vol te houden, hij kan morgen al aan de nieuwe fase in zijn leven beginnen, maar daar is lef voor nodig en ik denk dat hij dat niet heeft!

 papillon op 17 april 2008 om 20:29

het verbaasT mij dat er zo'n gigant van een spellingsfout staat, maar enfin, dat er ook daklozen in onze stad wonnen verbaast mij niet, nee, waarom? Zouden wij anders zijn dan andere steden misschien? Hij heeft het er duidelijk gezellig gemaakt, en zolang hij niemand in de weg zit, maakt het toch niet uit? Ik moet zeggen dat ik bijna wekelijks in de Sportoase kom maar hem heb ik daar dus nog nooit gezien en NEE ik ben niet onverschillig!

 Leen op 18 april 2008 om 12:43

Geachte,
Daar ik deze man zeer goed ken, moet ik toch enkele vaststellingen doen .Zoals reeds in andere reacties werd vermeld ,is Bueken Gert in het bezit van een diploma Bakkerij .Wanneer hij echt de intentie heeft om van zijn leven nog iets te maken , zou hij beter gebruik maken van zijn diploma en gaan werken .Ik weet maar al te goed over welke familiale problemen Mr Bueken het heeft .Deze problemen zijn echter door hem zelf veroorzaakt . Zijn gedrag ten opzichte van zijn ouders en naaste familie was niet meer te houden . De mensen die het goed met hem voor hadden , heeft hij het leven zuur gemaakt .De periodes dat hij werkte , leefde hij als God in Frankrijk . Is alleenstaande , verdiende heel goed zijn brood , hij moest hard werken maar werd ook beloond voor zijn prestaties . Heeft nooit iets te kort gehad , verre reizen gemaakt ( waar andere mensen alleen maar kunnen van dromen ),materieel kon hij zich permiteren wat hij wou ! Op een zekere dag zijn dan zijn stoppen doorgeslagen en is hij ziek geworden in zijn hoofd . Zijn ouders hebben alles in het werk gesteld om hem te helpen en hem erdoor te halen . Niks heeft mogen helpen . Het ging van kwaad naar erger . Dan is hij in contact gekomen met de politie en het gerecht .De politiediensten hebben hem doorverwezen naar de nodige instaties om hulp te zoeken . Hij werd er zelfs aan de deur afgezet . Er werden oplossingen aangereikt , die hij echter weigerde.Deze hebben alles gedaan wat binnen hun mogelijkheden lag , om hem te helpen . Hij beweert dat hij niet in aanmerking komt voor het OCMW .Dat klopt niet,zoals de voorzitter van het OCMW van Leuven reeds ter kennis bracht .Als hij gaat werken , zoals iedereen, dan heeft hij het OCMW en de goedheid van andere niet nodig . Hij kan alles alleen aan en heeft niemand nodig . Zonder de goedheid van de mensen , overleeft hij niet .Als hij wil kan hij morgen al aan een nieuwe fase in zijn leven beginnen . Ik heb sterk mijn twijfels of dit wel zijn bedoeling is . Ik heb de indruk dat hij op deze manier probeert om de mensen , die volgens hem de oorzaak van zijn problemen zijn, tracht te kwetsen . Hij bereikt juist het tegenovergestelde . Nee , ik ben niet onverschillig . Er zijn meer dan 1 dakloze in Leuven , die niet gekozen hebben voor hun situatie . Help hen , niet iemand die van slechte wil is en geen hulp aanneemt .Medelijden opwekken is gemakkelijk , tot het hele verhaal , de andere zijde van de medaille , tevoorschijn komt.Iedereen heeft goede en slecht periodes in zijn leven .Bij de pakken blijven zitten is heeft geen nut .Ik begrijp niet dat de mensen zich zo kunnen laten gaan !

Bucky op 18 april 2008 om 18:02


Wat een hard geschreeuw hier.
Ik dacht dat iedereen vrij was om voor het daklozenschap te kiezen?
Is Gert Beukens dood ofzo? Hoe negatiever de klank, hoe meer zijn naam in de verleden tijd wordt gespeld.
Welke belasting brengt hij voor de gemeenschap? Daar ben ik echt benieuwd naar. Hij werkt niet, betaalt geen belastingen en ontvangt niets van de staat. Wie hem iets wil geven, geeft. Wie dat niet wenst hoeft maar weg te kijken. Lijkt dat niet meer op het woord neutraal?
Beslissen om op beton te gaan slapen vind ik moedig.

Al wie zijn wijsvingertje opsteekt zou beter eerst es voelen van waar de wind komt.

Met vriendelijke groet

Kirsten op 24 april 2008 om 16:07

Al 's avonds eens gaan kijken in de Kinepolis galerij ? Daar lopen ook steeds meerdere daklozen rond ...

Wat zou Gertje nu de eerste in Leuven zijn ? ...

 stefaan op 16 september 2008 om 20:58

ik lig plat me jullie. God in Frankrijk, wijsvinger, .. ik ben 16 en dakloos

  op 28 september 2010 om 15:45

Hoezo overlast?

Deze heer is een van de weinige mensen die mij 's morgens bij het fietstochtje tot mijn werk vriendelijk groet!

 Melanie op 13 december 2010 om 14:17