Home  Regio  leuven  leuven blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Leuven?
Laat het weten aan: Stef of Kristien of An
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Voelt u zich geviseerd als fietser?

FietsEen online-petitie op Facebook slaagt erin om erg korte tijd de harten van duizenden mensen te beroeren in Leuven. Niet verwonderlijk, want de petitie vraagt expliciet om meer redelijk van de Leuvense politie wanneer het gaat om het uitschrijven van boetes voor verkeersovertredingen. In een fietsstad zoals Leuven is dat een heikel thema, merkt de initiatiefnemer terecht op. Herinnert u zich deze nog van het koppel dat liefst driehonderd euro kwijt was omdat ze een straat inreden terwijl dat niet mocht?

Een overzicht van de boetes:
150 euro om zonder licht te rijden
150 euro om door het rode licht te rijden
100 euro om niet handsfree te bellen op de fiets
75 euro om in een tegengestelde richting te rijden
50 euro om op het voetpad te rijden
50 euro om met je handen van het stuur te rijden

Vindt u dat de politie te streng optreedt tegen fietsovertredingen? Of is de wet de wet? Voelt u zich als fietser wel eens geviseerd of overdrijven de initiatiefnemers van de petitie?

Reacties

Wel wel wel...

Als onze brave studentjes zich eindelijk eens aan de regels zouden houden in het verkeer, dan zou Leuven een aangenamere stad worden en moet de politie niet optreden!!!

Elk jaar hetzelfde liedje...ocharme die studentjes toch....

Ne leiveneir op 14 juni 2008 om 07:53

dat die fiesters eens de wegkode leren implaatst het middelvingertje op te steken, met drie en vier naast elkaar de tiensestraat op fietsen het moet maar eens gedaan zijn wij <

 ne schauveur op 14 juni 2008 om 08:41

zijn voetgangers dan geen zwakke weggebruiker? probeer maar eens een zebrapad over te steken, wie stopt er ? auto's ja, maar fietsers, die rijden u liever overhoop. door het rode licht rijden is een zware overtreding, ook voor fietsers!

tante no op 14 juni 2008 om 08:46

Ik ben geen student meer maar ik voel me niet alleen geviseerd door de politie maar door het hele stadsbestuur en de regels aangaande het fietsen in de stad.
Als ik al naar Leuven centrum fiets, ik ga liever niet want je moet altijd wel ergens afstappen en te voet verder gaan om altijd weer een andere weg te nemen om op de bestemming te geraken of je wordt niet gerepecteerd door koning auto vanwege afslaand verkeer dat geen rekeing met je houd, maak ik ook bewust verkeersovertredingen om er te komen.
Ook de kinderen zijn al meer dan eens geviseerd door het vreemde optreden van de politie. Trouwens, de politie heeft een voorbeeld funktie te vervullen en mag zeker niet arrogant en beter wetend overkomen. Ik ken ontelbare feiten waarbij de agenten zelf ook in overtreding waren.
Als men het fietsverkeer in Leuven nu eens serieus benadert en duidelijkheid schept over de manier waarop je wel en niet in de stad mag fietsen om rechtstreeks (het voordeel van de fiets in een stad!) naar de plek van bestemming te kunnen fietsen zou ook ik meer respect kunnen hebben voor de bekeurende politieagenten en de verkeersregels!

NB: trouwens, een fietstocht op de Bondgenotenlaan is goed voor Kamikaze fietsers, niet alleen vanwege de onduidelijke oversteekplaatsen en inh(houdende)alende en stilstaande auto`s maar ook vanwege de vele uitlaatgassen van de bussen!

een fietser op 14 juni 2008 om 08:56

De boetes zijn nog te laag. De studenten denken dat ze alles mogen. Ik gebruik mijn fiets ook dikwijls en als ik stop voor rode seinlicht rijden de studenten op voetpad zebrapad en zo door rode licht.En zo hinderen ze het autoverkeer met de nodige files als gevolg.Ik zie natuurlijk ook dat voetgangers studenten ook het rode voetgangerslicht negeren. Ze denken wij zijn met velen wat kan de politie doen

 peigneur op 14 juni 2008 om 09:48

tjezus wat zijn jullie een groepje verzuurde mensen

op 14 juni 2008 om 10:02

Zij die deze boetes nog te laag vinden, zijn mensen die nooit met hun fiets rijden in Leuven.
Wel, test het eens uit, dan ontdek je zelf wel hoe heimelijk de politie zich achter paaltjes verstopt om je te betrappen op een fout!
En je zal een fout maken hoor, want de "wegcode" is helemaal niet overal duidelijk aangegeven: een straat in fietsen, waar het niet mag... dat is zo gebeurd!

Een fietser op 14 juni 2008 om 10:25

Weet iemand misschien of je de petitie nog kan ondertekenen?

 Fietser met boete op 14 juni 2008 om 10:28

ja hier: http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=26442096137&ref=mf
maar je moet wel lid zijn van facebook
ze zitten al aan 3240 op iets meer dan 60u!

student op 14 juni 2008 om 10:42

Als bij het verlaten van de aula zelfs de proffen waarschuwen dat de politie zich verdoken opstelt om zo veel mogelijk studenten op de bon te zwieren, dan lijkt het mij inderdaad te ver gaan. Bovendien is het niet altijd even duidelijk waar het toegelaten is om te fietsen, en waar niet.

Als voetganger in Leuven ondervind ik trouwens meer hinder van de bussen dan van de fietsen.

Student in leuven op 14 juni 2008 om 10:47

Geboren, gestudeerd en wonende in Leuven. Ik heb geluk gehad, nooit gepakt, al heb ik ook mijn deel gedaan in de stommiteiten. Als ik nu als oudere fietser en automobilist in Leuven rijd vind ik dat bvb. de Tiensestraat naar beneden fietsen wel degelijk andere mensen in gevaar brengt. Als oudere krijg je een ander zicht op wat gevaarlijk is. Vanuit mijn standpunt mogen de kinderen de regels proberen te veranderen maar als ze gepakt worden moeten ze maar betalen (en niet de ouders).

 Joris Van Laer op 14 juni 2008 om 10:47

Niet alleen de studenten worden geviseerd door de politie, en niet alleen de fietsers. Boetes voor mensen die ziek worden?! Een boete voor spuwen? Boodschap; slik alle binnenvliegende insecten in!
Eigen ervaring; een parkeerboete terwijl de zgn "bewonerskaart" correct én geldig achter de voorruit lag, en bij een klacht hierover bij de politie sturen ze een zeer kortaf geformuleerde "dreigbrief".

Als geboren, getogen en gestudeerde Leuvenaar deel ik de verontwaardiging over de steeds driester wordende politie waartegen geen verhaal mogelijk lijkt. Of hoe een politiestadsstaat geboren wordt.

Jo op 14 juni 2008 om 12:23

Ik fiets elke dag naar het werk. Of de boetes te hoog liggen of er wordt onredelijkheid ervaren, ... Dat kan ik af en toe nog wel begrijpen. Ik stel echter vast dat er te weinig wordt opgetreden op specifieke plaatsen ook buiten de stad. Ik kom elke dag voorbij een punt waar bijna iedereen door het rood licht rijdt, en dat vind ik niet kunnen. 'Waar is de politie nu?' denk ik dan. Ik zie het zelfs ouders doen met kinderen achterop... Er schort natuurlijk iets aan de timing van het groene licht, akkoord, maar toch, ...
Wat ik ook heel erg vervelend vind en soms tot gevaarlijke sitauties leiden kan: studenten die richting centrum rijden (bijv. langs de Aarschotsesteenweg) met meerdere naast elkaar (geen probleem, dat mag) maar die niet uitwijken als er een tegenligger komt..., die tegenligger zelfs arrogant aanstaren alsof ze zeggen willen: 'mens, wat doe jij hier nu in tegenovergestelde richting om 8u 's morgens?'
Zo'n dingen zouden wel eens tussenkomst verdienen van iemand met autoriteit, al dan niet gekoppeld aan boetes, dat laat ik nog in het midden...

 een lezer op 14 juni 2008 om 12:43

Mijn zoon reed enkele weken geleden voor het eerst naar Leuven mat zijn B-klasse bromfiets . Per ongeluk rijdt hij een straat in , enkel toegelaten voor fietsers en A-classe bromfietsen . Na 50 m wordt hij tegengehouden door 2 agenten in burger . resultaat : 150 Euro boete ! Als hij een illegaal was gewest op een gestolen fiets had men hem gewoon laten gaan .

 jan bleys op 14 juni 2008 om 13:15

Niet alleen de fietsers worden geviseerd door de politie. Studenten die uitgaan ook. Dat er opgetreden wordt tegen mensen die 's nachts voor geluids-en andere soorten overlast zorgen kan ik begrijpen.
Maar het overdreven preventieve optreden waar men mensen die buiten wat bekomen omdat ze teveel gedronken hebben, zonder dat ze voor overlast zorgen, onmiddellijk meenemen om een nacht in de cel te blijven, of fietsers die zonder reden moeten bewijzen dat het hun fiets is, vind ik schandalig. OVERDAAD SCHAADT! (=> http://www.youtube.com/watch?v=_qtnFublo6U&eurl=http://www.facebook.com/group.php?gid=26442096137)

Waarom kon het vroeger wel allemaal zonder al die politie en nu niet meer? Zijn het de studenten die plots erger zijn geworden of zijn het de mensen die onverdraagzamer zijn geworden?

De studenten moeten de inwoners respecteren, maar omgekeerd ook!

Student leuven op 14 juni 2008 om 14:37

Het probleem dat door deze petitie wordt aangekaart heeft weinig te maken met het al dan niet respecteren van de verkeersregels, maar eerder het aanvoelen van de studenten dat ze door de politie en de stad leuven geviseerd worden... Veel straten in het centrum zijn eenrichtingsverkeer, ook voor fietsers, hoewel het verkeer er niet door gehinderd zou worden mocht er wel in 2 richtingen gefietst worden.. (bv de vaartstraat of de vital decosterstraat)

Studenten worden makelijker tegengehouden (ook op klaarlichte dag) om hun licht te controleren of omdat ze in de verkeerde richting rijden. Hoe fair is het werkende of oudere bewoners door te laten fietsen terwijl je als student een boete aan je been hebt? Foutgeparkeerde wagens worden voorbijgestapt door nachtelijke politiepatrouilles, terwijl studenten of jongeren die !rustig! een pintje op straat drinken een boete van 75€ wordt aangesmeerd.

een student op 14 juni 2008 om 14:47

Héél veel verzuurde mensen hier, ongelooflijk.

Wanneer in een éénrichtingsstraat de studenten op weg naar de les worden tegengehouden en een boete krijgen en een vrouw op weg naar haar werk
doorgelaten wordt, dan is dat onrechtvaardig.
Wanneer een student wordt bekeurd voor het fietsen in de verkeerde richting, en 1 minuut later de politie alleen maar eens kijkt naar de oude man die hetzelfde doet, dan is dat onrechtvaardig.
Wanneer de politie met troepjes voorbij komt gewandeld, en begint te lachen als ze zien dat een paar collega's er weer een paar op de bon zwieren, dan vind ik dat niet kunnen.
En als er zoveel onafhankelijke meldingen zijn van verborgen politie, dan zullen die toch niet allemaal verzonnen zijn, lijkt me.

Er wordt door de inwoners van Leuven enkel maar geklaagd over de studenten, altijd de zelfde kant van het verhaal wordt verteld. Dan vind ik dat de andere kant van het verhaal ook verteld mag worden.
Dat fietsen in een éénrichtingsstraat die te smal is niet mag is begrijpelijk. Maar dat zoveel 1-richtingsstraten ook voor fietsers gelden, is niet normaal.
Door het rood rijden (of stappen) is fout, dat je daar een boete voor krijgt is ook normaal. Hier in België toch. Ga naar een ander land en de mensen steken allemaal over als er even geen auto's komen.
Fietsen zonder licht 's nachts is ook fout. Daar mogen ook boetes voor worden gegeven.

Dus, beste verzuurde mensen, de student heeft zeker respect voor de verkeersregels, maar wij worden er niet blijer van als we geviseerd worden.

De regels moeten ook helemaal niet afgezwakt worden. Boetes moeten zeker blijven, maar zo'n immens grote boetes gaan erover. Er zijn op de groep op Facebook al enkele zeer constructieve voorstellen geweest. Als voorbeeld: in het begin van het jaar, bij een boete voor zonder licht rijden een (lichte!) boete laten betalen, en dan fietslichtjes erbij geven. Wij zijn blij omdat we dan licht hebben en geen bekeuring meer kunnen krijgen. De politie is blij omdat ze haar werk heeft gedaan, en vooral: we zijn vanaf dan veilig met ons licht in het donker. Want daar gaat het uiteindelijk toch om? Veiligheid?

Bey op 14 juni 2008 om 15:09

OM 00h03 buiten staan met een pintje voor de nachtclub waar ge 5 minuten buiten staat om frisse lucht te scheppen en dan terug naar binnen te gaan kreeg ik ook een boete die kan oploppen tot 250 euro. 1 woord: schandalig
een waarschuwing had meer dan voldoende geweest!

Nico Buelens op 14 juni 2008 om 16:01

Je moet eens dringend gaan kijken naar het nieuwe fietspunt aan het station, de 'oplossing' voor het tekort aan fietsstallingen. Dan kan je met eigen ogen zien hoe mankementig het fietsbeleid in Leuven is. Als je er naartoe fietst moet je eerst een verbodsbord negeren, en als je er vandaan komt, naar het Martelarenplein toe, is het fietspad plots verdwenen en rijdt je over het zebrapad. Allemaal situaties die precies zijn aangelegd om zoveel mogelijk fietsers te kunnen beboeten. Met veiligheid voor fietsers en voetgangers heeft dit niets te maken, integendeel.

 Erik Daems op 14 juni 2008 om 16:27

Aan politie Leuven.
Pers en communicatie !

Graag hier publicatie graag van de cijfers m.b.t de maand mei 2008 met het aantal Pro Justitia in de stad Leuven (met apparte vermelding van de bekeuringen via de flitspalen ):

1. Fietsers
2. Bromfietsers
3. Voetgangers
4. Automobilisten.
Enkele "plic ploc" bemerkingen bij de "feiten" hierboven weergegeven!
De wet is er voor iedereen: Ook voor de niet "verzuurden".(Deze laatsten hebben het blijkbaar altijd moeilijk met wet en orde)
Bij mijn weten treden agenten in burger nooit op in het verkeer.( Dus ook niet tegen foute fietsers.)
De zoon van jan Bleys kreeg duidelijk te snel zijn brommerke. Hij rijdt nog teveel "per ongeluk" de verkeerde straat in.
Parkeren op een bushalte mag gewoonweg NIET.

Als de heren hierboven zo flink studeren als ze de waarheid geweld aan doen, komt het dik in orde!
De fiets wordt duidelijk gebruikt als politiek wapen....door..Groen en de Vlaamse primitieven.
Proficiat aan alle mensen van het Leuvens politiekorps , die ondanks de onterechte kritiek (er zijn altijd wel uitschuivers)in een verdomd moeilijke stad met zovele kandidaten-betweters, er toch maar in lukken de stad veilig te houden voor iedereen. Wees fier op Uw werk, en straal dit uit door een voorbeeldige houding! Verzorg Uw uniform (ook het hoofdeksel maakt hiervan deel uit!) Laat U door dit protest niet opjutten. Diegene die zich hier roeren zijn (vooral ) de kandidaat - relschoppers !

Jef Matrak op 14 juni 2008 om 16:31

Studenten liever kwijt dan rijk is die boven mij zijn levensmotto zeker?

Wij, de studenten zijn het beu om geviseerd te worden door de politie leuven.
Het enige waar wij volgens het stadsbestuur goed voor zijn is om de gemeentekas te vullen.

Volgens de politie geld de nultolerantie t.o.v. fietsers er om het aantal ongevallen met fietsers te doen dalen. Als dat werkelijk zo is dan vraag ik me af waarom er binnen de ring amper een fietspad ligt, ik heb het nog niet over degelijke fietspaden. Maarja de hand in eigen boezem steken is moeilijker dan de student nog maar eens via de kassa te laten passeren.

Of kan je het verdoken opstellen van agenten (achter schuttingen, standbeelden, zijstraatjes,...) enkel en alleen maar om fietsers te pakken. Het weghalen van fietsen omdat ze niet in het voorziene fietsenrek staan voor de aula ( of de acco), simpel weg omdat het voorziene fietsenrek ontoereikend is.
Het weghalen van fietsen aan het station midden in de vakantie enkel maar aangeven met een brief opgehangen aan het station.
Je fiets afnemen omdat je niet kan bewijzen dat hij van jou is.(wat je uberhaupt niet moet, een niet gegraveerde fiets is eigendom van die erop zit).
Nog normale praktijken???

En als we nu nog konden zeggen dat de politie vriendelijk is,...

Maarja wij hebben geen stemrecht in leuven dus wij kunnen keihard aangepakt worden, hadden we stemrecht was leuven nooit de politiestaat van nu.
En was heel wat toffer leven voor de student dan het nu is in Tobbackograd.

Student op 14 juni 2008 om 18:55

mijn dochter 16 jaar moest 15o euro boete betalen omdat ze in vekeerde richting fietsteen hadt een rasta kappsel.

 vanhinsberg miet op 14 juni 2008 om 20:21

LOL, de stad veilig...

Al maanden wordt er in koten ingebroken, de ene na de andere laptop gestolen.
Je gestolen, gegraveerde fiets terug vinden gaat ook nuet.

maarja dat zijn maar studenten, dat is geen prioriteit.

Fietsers die zonder werkend licht rijden op klaarlichte dag, dat is de topcriminaliteit.

beu op 14 juni 2008 om 20:49

Dat Leuvense studenten geviseerd worden door de politie is al meermaals gebleken uit de feiten. Het is niet correct dat een student in verhouding frequenter beboet wordt dan iemand anders, ook al hebben beiden dezelfde misstap begaan. Het feit dàt er gestraft wordt, is niet meer dan juist, maar dit moet zowel bij student als niet-student gebeuren.

Ik stel me ook de vraag waarom de boetes zo prijzig moeten zijn. Zou een boete van €25 niet voldoende zijn om iemand er op te wijzen dat hij fout zat? Of dienen de superboetes dan toch om de stadskas van dhr. Tobback te spijzen?

Zelf ben ik twee maal beboet geworden: eenmaal voor het fietsen in de Diestestraat en andermaal voor het fietsen in de tegenovergestelde richting in de Tiensestraat. Kostprijs: €225. Het sturen van brieven naar de gerechtelijke administratie van de Leuvense politie met de vraag of er eventueel in schijven betaald kan worden, mag gezien worden als verloren moeite aangezien de geadresseerde de moeite niet neemt iets van zich te laten horen.

Het Leuvense politiebeleid is naar mijn mening nog niet op punt gesteld. Laat de burgers (én de studenten) mee beslissen in de pijnpunten waar er op politioneel niveau extra op gefocust moet worden. Een enquête die doelt naar de mening van de student over het politieoptreden zoals gestuurd via Toledo enkele maanden geleden, is een stap in de goede richting.

T.H. op 14 juni 2008 om 23:58

Aan de heer onder het pseudoniem Jef Matrak:

Een agent in burger is niet hetzelfde een agent 'off the job', zoals u het precies misvat. Deze mensen hebben dan gewoon geen uniform aan, maar doen dus wel degelijk de zaken die zij anders ook doen.

En waarom zijn al de sceptici toch zo blind voor honderden onafhankelijke getuigenissen van wangedrag van de arm der wet?

Bey op 15 juni 2008 om 00:07