Home  Regio  leuven  leuven blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Leuven?
Laat het weten aan: Stef of Kristien of An
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Hoe moet het nieuwe Fochplein heten?
Fochplein_buildings_Leuven

Burgemeester Louis Tobback lanceert een opmerkelijk voorstel. Als het van hem afhangt krijgt het Fochplein, na de herinrichting over enkele jaren, een nieuw naam. De huidige naam verwijst immers naar de Franse generaal - later maarschalk - Ferdinand Foch. Die heeft volgens Tobback honderdenduizenden soldaten hun dood in gejaagd tijdens de Eerste Wereldoorlog. Een plein naar zo iemand noemen vindt de burgemeester gedateerd. Professor Krijgsgeschiedenis Luc De Vos is het met Tobback niet eens, en vindt dat Foch net wel een plein verdiend.  


Uit een rondvraag bij verschillende Bekende Leuvenaars blijkt dat 'Tobbackplein' het niet slecht doet. Al vindt professor Rik Torfs dat er voorlopig geen plein in het centrum inzit, maar eerder eentje in Heverlee, Kessel-Lo of Wijgmaal. 

Update: Groen!-Leuven stelt inmiddels voor om het Fochplein te noemen naar Sophie Scholl, een moedige jonge Duitse vrouw die zicg geweldloos verzette tegen het Naziregime. Volgens Groen! zou dat van een grote symbolische waarde getuigen. Zo zou Leuven in het hart van de stad een echt vredesplein krijgen. 

Update 2: Wie Facebook een beetje kent weet dat het niet ongebruikelijk is dat er groepen ontstaan die voor of tegen een beslissing of evolutie zijn. Zo is er al een Facebookgroep TEGEN een nieuwe naam voor het Fochplein. En nog een andere steunt los daarvan de tegenstem. Een andere groep stelt voor om het plein om te dopen in het Karl Von Draisplein, naar de man die de voorloper van de fiets uitvond. Zoals dat hoort heeft ook Groen! een Facebookpagina voor haar voorstel voor het Sophie Schollplein. Als u het allemaal niet meer weet, raden we aan de opiniebijdrage van onze collega en mede-historicus Marc Reyndebeau er op na te slaan. 
 
Maar wat vindt u? Heeft u suggesties voor een nieuwe naam van het plein? Moet het een plein van vrede worden, van de universiteit of van de Leuvense folklore? Of steunt u het voorstel van Groen!? Een naam die suggereert aan fietsen of gewoon geen nieuwe naam? Blijf uw suggesties insturen, dan maken we volgende week in de krant een handig overzicht. 

Reacties

De naam kan misschien veranderd worden in "Leopold II-plein". Dit is geen massamoordenaar, maar onze meest vredelievende koning. :-)

 Johan BUYSE op 18 februari 2009 om 09:34

in plaats van de eenvoudige benaming :"Leopold II-plein", is de benaming:
"Burgemeester Louis Tobback plein" of "Burgemeester Tobback plein"

 WILLEMS Josée op 18 februari 2009 om 09:51

"PLACE LOUIS plein", dit herinnert aan de huide franse naam van het plein.

 WILLEMS Josée op 18 februari 2009 om 09:53

Als ik Mynh. Robbeets goed begrepen heb dan wordt het huidige "Fochplein" een verlengde van de "Grote Markt". Om de verwarring kompleet te maken zouden we dat plein gewoon "De Nief Mèt" kunnen noemen...

 Martine op 18 februari 2009 om 10:25

Noem het plein gewoon : FONSKE .

Het beeldje van de eeuwige student staat er centraal.

Mylle Ronny op 18 februari 2009 om 10:52

Dit is een voorstel die op zéér veel verontwaardiging zal stuiten. En niet alleen in Frankrijk! dat er door zijn toedoen 100000den slachtoffers zijn gevallen in de oorlog is ronduit belachelijk! Alsof een andere Generaal dit had kunnen vermijden. Een geluk dat Louis zelf zo'n grote held is. Hou die naam maar zo, als niemand volgens Louis nog weet wie Foch is, is het des te belangrijker dat de naam behouden wordt. Die vele slachtoffers hebben wel gevochten voor onze vrede. Het is niet alleen oneer tegenover Foch maar ook tov alle gesneuvelden.
Shame on YOU!!!

Marnix op 18 februari 2009 om 11:05

En als we consequent zijn dan moet Tobback ook maar de Leopold I straat van naam veranderen; Die man heeft ook mensen de dood ingejaagd voor eigen gewin en aanzien.

 stefaan op 18 februari 2009 om 12:25

Naamwijziging Fochplein.

De naamwijzigingen van straten en pleinen was tot voor enkele jaren onderworpen aan het advies van een Provinciale en Koninklijke Vlaamse commisie van Advies voor Plaatsnaamgeving.Deze commissie diende zich te referen aan het "Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen; (Decreet 28 jan 1977 (BS 7.4.77 Hoofdstuk III (Voorschriften betreffende het vaststellen en het wijzigen van de naam van openbare wegen en pleinen). Hierbij werd vooral rekening gehouden met de toponomie.
Naamkunde (toponomie) onderzoekt de herkomst- toponomische betekenis- van woorden, familie- en achternamen of plaatsnamen en de geschiedenis.) Aangezien deze voorschriften het bepaalde politiekers moeilijk maakten hun zin door te drijven werd deze commissie gewoon afgeschaft.Dit is een heel interessant verhaal...
Ook dit nog..
"Het mag nooit zo zijn in de politiek, dat mensen bang hoeven te zijn, uit te komen voor hun mening!" Jan peter Balkenende...

Ernst Von dwarsliggers op 18 februari 2009 om 12:42

Waarom niet Jef Scherensplein of Poeske Scherensplein.
Deze beroemde en populaire Leuvense sportfiguur werd 100 jaar geleden geboren en werd zevenmaal wereldkampioen snelheid wielrennen.
Het plein is jaarlijks het centrale punt van de jaarlijkse wielerwedstrijd.

 Jozef Hamels op 18 februari 2009 om 14:02

De nieuwe naam voor het Fochplein: JEAN JAURESPLEIN; naar de vakbondleider met pacifistische idealen, vermoord op 31 juli 1914.
Totaal tegengestelde idealen dan die van Foch dus.

 Guido Lasters op 18 februari 2009 om 16:41

Ik vind dat de naam moet blijven.
Waarom een nieuwe naam zoeken? De meeste gaan het toch gewoon het Foch blijven noemen.

 Laura op 18 februari 2009 om 20:54

Louis heeft het weer eens in zijn sterre gekregen. Weer gaat het eindigen met die man?
Foch blijft Foch, en zet er voor mijn part zelfs een standbeeld voor de gevallen soldaat bij.... Of misschien heeft Louis misschien liever het RosaLuxemburgPlein? Da was ook een rooie. TS !

Mattii op 19 februari 2009 om 01:54

Hoe belachelijk! Laat de naam van het Fochplein zoals hij is. Hoe is dat nu toch mogelijk dat iemand, zijnde ons aller burgervader, daar problemen over maakt!

Danny op 19 februari 2009 om 09:29

Waar blijven die groenen het halen ?? Laat ons dan liever kiezen voor het Stella Santé - plein.
Klinkt toch ook vredelievend niet, samen de pint heffen met echt Leuvens nat ??

 Paul op 19 februari 2009 om 13:12

Burgervader Tobback krijgt wat hij wil :AANDACHT.
En ook ík kan het niet laten te reageren.
Laat Foch toch Foch blijven.
De meeste mensen gaan die naam inderdaad blijven behouden, zoals er nog steeds mensen zijn voor wie de Bondgenotenlaan nog steeds de Statiestraat is, maar dan in het Leuvens.
Indien onze burgervader toch zijn zin wil doordrijven zou ik er het "Floch"plein van maken en zet er met Leuven Kermis een "molenke"

 lucky op 19 februari 2009 om 16:03

Veel mogelijkheden:
Fred Vansinaplein, Justine Heninplein, Martin Luther King Plein, Mannen van 't jaar plein, het zeven wonderen plein, Anne Frankplein, Paep Toon plein, ...

 Bart op 19 februari 2009 om 16:25

Waarom niet "democratieplein? Ik vind het eigenaardig dat er zo vele straten en pleinen vernoemd worden naar vogeltjes, bloemen, enz, terwijl ons hoogste goed, de democratie, en dus ook onze vrijheid, hier nauwelijks aan bod komt.
Bovendien sluit deze naam goed aan bij "bondgenotenlaan": tenslotte hebben die bondgenoten gevochten voor het herstel van de democratie in Belgie.

 karelke op 19 februari 2009 om 17:30

Wel, als het een "held" uit de Eerste Wereldoorlog moet worden, dan liefst een echte held: een kleine man die zichzelf in een crisissituatie oversteeg om grootse dingen te presteren ten bate van anderen. Het zou nog mooier zijn als het om een Leuvenaar zou gaan.

Ik gun de oorlogsveteranen hun plein, maar misschien kunnen we ergens een andere mooie plek in de stad vernoemen naar hedendaagse helden: mensen die een band hebben met Leuven en die hun leven te dienste stelden van derden en daarbij het leven lieten. Ik denk bijvoorbeeld aan die jonge politie-agente.

Koen Vleminckx op 19 februari 2009 om 21:21

brullende kabouter plein

 jul op 19 februari 2009 om 21:45

brullende kabouter plein

 jul op 19 februari 2009 om 21:48

Busplein zou goed zijn of eerder mazoutplein.
Of, Louis Fonske plein?
Dan maar liefst Foch.

 Andre op 19 februari 2009 om 22:05

waarom niet Maria Jacques plein?
zij heeft toch een aantal boeken over leuven geschreven. De schreeuw van Katelijn speelt zich af net naast het fochplein.
en ze is pas overleden....

 Nicky op 21 februari 2009 om 11:57

Plein zonder Haat.

Onze burgervader is bevallen van een nieuw idee. Ik laat het aan de goegemeente over wat ze in dit verband over hem denken en menen te moeten "bloggen".
Na het leger van kleine Tobbackjes en een kleine (dik) kop in 3 D is dit weer een prachtige stunt om in het nieuws te komen. Proficiat!Goed gevonden!
Dat de groene "communisten?" hem hierbij links voorbij steken is niet nieuw.
Dat er nog heel wat namen zullen vallen is ook zeker.
Zelfs Jozef De Veuster ofte Pater Damiaan kan nog in aanmerking komen. Ware na "Straat zonder haat" in deze "Plein zonder haat" niet de meest aangewezen naam! Wat een vredesboodschap! Dan kunnen meteen ook onze Europese bondgenoten uit het Oosten, zelfs de nakomelingen van de links-radicale en militanten van de beweging Revolutionärer Kampf van Joska Ficher (Die grüne) zonder complexen van onze mooie stad komen genieten.!

 Ernst Von dwarsliggers op 21 februari 2009 om 14:35

Ik vind de naam "Sophie Scholl-plein" toch wel goed gekozen. Haar naam en haar heldendaad zijn veel te weinig gekend en mogen zeker in het daclicht staan. Misschien moeten we het beeld van Fonske dan wel verplaatsen naar een meer studentikoze buurt waar het beter en veilger zijn "rituele functie" voor het studentenleven kan vervullen...

 Frederik Verhoeven op 23 februari 2009 om 10:41

What is in a name? Waar legt de politieke klasse van Leuven haar prioriteit? Een vraag rond een nieuwe naam voor een plein is een anekdote. Daarmee naar de burger gaan is een afleiding van de kerndiscussie: wat moeten we met dat plein? Daar zou de stadsgenoot zich liever over uiten? Het idee er een ondergrondse stalling voor fietsen te bouwen is prima. Lieft een bewaakte stalling. In Maastricht lukt dat prachtig.
Ook zou het plein meer ruimte moeten bieden om te rusten, te zitten, te genieten van de omgeving.
Dus effectief is daar geen behoefte aan mega-bussen die aaneengesloten in een sliert door het centrum razen.
In dit mooi zicht is ook geen behoefte aan een monsterlijke krantenboetiek. Die kan misschien geintegreerd worden in de fietsenstalling op de ondergrondse verdieping. Of in een van de panden op het plein.
Eens het plein in orde wordt de discussie rond de naam met plezier vele jaren verder gezet vanop een bank met zicht op het stadhuis. We zullen dan elke keer onze conversatie beginnen met "...ooit was er eens sprake van de naam te veranderen van dit plein.. wie was toen weer burgervader? O,ja Louis Tobback..."

  op 23 februari 2009 om 18:24