Home  Regio  ninove  ninove blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Ninove?
Laat het weten aan:
Hans of Liesbeth
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Actie voor dienstencheques aan Centrumlaan

Op zaterdag 8 maart organiseert Vrouw & Maatschappij Ninove samen met ACW Ninove een actie aan de Centrumlaan om het debat rond de dienstencheques aan te wakkeren.

'De inhoud van onze actie is tweeledig: ten eerste willen we aandacht vragen voor het dienstencheques-systeem op zich. Vandaag de dag gaan meestal beide partners werken en kiezen vrouwen vaak noodgedwongen voor parttime werk. De reden is eenvoudig: het is immens moeilijk om werk en gezin te combineren. We hebben zoveel te doen dat vaak de tijd ons ontbreekt. Hulp is dan wenselijk en de dienstencheques zijn daarbij een uitstekend hulpmiddel, zegt Veerle Cosyns, regiovoorzitster Vrouw & Maatschappij.

'Ten tweede vragen we via deze actie ook aandacht voor diegene die tewerkgesteld is in het dienstencheques-circuit. De meerderheid van deze werknemers zijn vrouwen en vaak moeten zij werken in moeilijke werkomstandigheden voor een lage verloning. Hun arbeid wordt onvoldoende gewaardeerd. Daarom vragen wij om de arbeids- en loonsvoorwaarden te herbekijken en deze werknemers optimaal te ondersteunen door een goede opleiding en begeleiding te voorzien', aldus Veerle Cosyns, regiovoorzitster Vrouw & Maatschappij".

Reacties

Geachte wettelkes

Een actie in Ninove van Vrouw en Maatschappij of met andere woorden de moderne werkende boerinnenbond.

Alleen een groot verschil met de boerinnen waarvoor mijn respect, deze gestresseerde groep ACW wijven onder leiding van het plaatselijke cultuur-en therapeut Veerle Cosyns INTELLECT, werkt niet graag of gaat liever terug naar de tijd van De Dames van Zichem.

Zonder verder in detail te treden van deze dienstencheque, het is een betaalmiddel voor meestal geen academisch geschoolde wettelkes, die in onze moderne tijd door Vrouw en Maatschappij gebruikt worden om 2 zaken.

Namelijk mevrouw Cosyns is overspannen ( gestresseerd ) volgens haar CDV dokters collega's JAN EN HANSKEN, omdat ze teveel werk op zich neemt DIE ZE NIET AANKAN. Zoals eerst voor haar gezin zorgen, want ze heeft er een, dan voor haar professionele werkzaamheden zorgen, en dan voor Vrouw en Maatschappij zorgen en maken dat ze binnenkort op cultuur terecht komt waar al jaren lang, zieke en uitgedoofde ambtenaren rondlopen, waar meer dan een crisismanager nodig is en geen cultuurcoördinator. Maar dat is hier bekend.

Waarom hebben de vele gecloonde militanten van Veerle Cosyns een dienstencheque nodig, OM EEN KUISVROUW OF POETSVROUW OF SANITAIRE HELPSTER in dienst te nemen omdat ze zelf TE LUI IS of liever zich met teveel ander zaken bezig houdt, dan wat ze fysisch en psychisch nog aankunnen.

En binnenkort moet ze op observatie naar het ziekenhuis, weer van de sociale zekerheid, waar de andere wettelkes dan wel voor zorgen.

En ten 2de, het is al een voordeel dat je haltijds van je werk mag wegblijven, misbruik het systeem niet moderne boerinnen van het ACW, door je op te stellen als madamme de pompadoer, ten opzichte van de werksters. Aangezien het meestal familiale hulp is.

Je kan niet alles doen, en zeker niet goed, voor je moeder of vader zorgen en dan nog ....met VROUW EN MAATSCHAPPIJ GAAN ACTIE voeren...met als thema recht op BAAS IN EIGEN BUIK EN HUIS, dankzij de DIENSTENCHEQUE.

Met dienstencheques en condoom is het logo van van het ACW van dit GROENE SYNDICALE PATRONAAT.

Is het niet toevallig dat prins FREDDY ik wil burgemeester worden en kan het ...ergens zich niet onbesproken laat in de PWA en aanverwante ACW - ACOD - VSOA en PATRONAAT verdoken VZW en plaatselijke baronieën.

En mevrouw Cosyns, dergelijke systemen maar reanimeren, in het leven houden ....Wiens brood men eet wiens ....

Ik weet niet of de boekhouding van VROUW EN MAATSCHAPPIJ van Ninove is onderzocht, maar dit zal zeker geen feitelijke vereniging zijn, en dan stel ik mij de vraag, welke paljas durft deze Tanja De ...van de CDV haar werkingsmiddelen onderzoeken.

Maakt ze gebruik van dienstencheques, en zou ze niet beter in de raad van bestuur van Solva gaan zetelen. Dat vraagt minder stress, en kan ze op de eerste plaats zelf poetsen en strijken.

Toch nog een ding meegeven, hoeveel van die academisch geschoolden, zijn opgenomen in het circuit van de dienstencheques...veel veel veel...nee ik bedoel als hulp...weinig weinig weinig.

Niet toevallig gaat madam Veerle Cosyns in Ninove actie voeren op het ogenblik dat een franstalige ACW er daar wat zit te brullen op het kabinet....de Jean Luc Dhaene van de franstaligen.

Mevrouw Cosyns vraag een mandaat in het OCMW dat is rustiger, efficieënter wegens je opleiding en kan je zorgen voor je familie als ze je nodig heeft. Misschien soms een langs lopen bij aangetrouwde...maar laat de wettelkes van Ninove gerust met je actie...tenzij ze niet beter weten....of wiens brood men...en waarschijnlijk is dat de bedoelingen van vele paljassen op de centrumlaan een ook van die verdoken grijze organisaties zoals Vrouw en Maatschappij.

Na Kitz en cash - Vrouw en cheque. Veerle Cosyns - Madamme de Pompadour van Ninove V&M.

Ik zal je knuffelen madame met je cheque als je mij bevraagt, hopelijk heb je nog lekkere parfum in je hals. Want een zweetgeurtje van het poetsen moet ik niet verwachten en gelukkig is de koeienstank ook uit je kleding verdwenen.

SUIDIVO

 SUIDIVO op 5 maart 2008 om 21:43

Beste Suidivo,
Als voorzitter van de kunstenraad ben ik een groot voorstander van dichterlijke vrijheden en een persoonlijke schrijfstijl. Maar zoals dat voor wel meer zaken geldt: met mate. Uw epistel is zo'n chaos dat de clou me volledig ontgaat, om nog te zwijgen van de sgreifvouten.
Wat wil u nu eigenlijk zeggen?

Groeten,
PVP

Pierre VP op 6 maart 2008 om 09:39

PVP begint al te reageren op zijn eigen verzinde personage(Suidivo), nu nog SpleetOOg en Ovidius, zijn ander twee kameraden en nog wat mensen door het slijk halen , plezant, he...laat uw foefroeken nog wat bijknippen want ik denk dat ge "spleetogen" moet trekken om uw denkbeeldige vriendjes te zien!

 zatte Rita op 6 maart 2008 om 10:01

Ik ben blij dat uw LUCIDUM INTERVALLUM is aangebroken zat Ritaken, eindelijk nog ne keer een helder moment en dat valt bij u niet veel meer voor dunkt me, ja westmallekens komen zwaar aan. Maar voor de rest ... slaat ge de bal COMPLEET MIS. Van Vrouw & maatschapij hebt ge waarschijnlijk geen KAAS gegeten hoewel V&M elk jaar een kaas-en-WIJNavond organiezeert en Den D... mischien eens de opdracht moet geven aan Corijn om de boekhouding van V&M uit te pluizen want mischien streiken ze onrechtmatige subsides van t stad op en daar kunnen de witte ridders niet mee lachen en de tsjeven worden al genoeg geplaagt door schandalen na Danny Lebeau en Wimmeken Van Laethem. Want het zou toch spijtig zijn als we nog eens zes jaar opgescheept zitten met Antoing Callebout en het wordt tijd dat er kulturele orde op zaken word gesteld in Ninove en daarbij sommige medewerkers hebben dringende ambulante geestelijke verzorging nodig die hen dan gratis kan verstrekt worden door mevrouw Cosyns. Dan is er tenminste nog EEN schepen die iets nuttig doet en een tegenprestasie levert voor zijn PREE. Mischien kunnen er daarvoor DIENSTENSEKS - ekskuseer dienstenCHEQUES- gebezigd worden als ekstralegaal voordeel kwestie van de doden tot levenden te wekken en Lieven Meert kan mischien een studie uitvoeren hoe dat het best kan geimplimenteert worden als hij beschikt over de verijste parameters. En mischien zal mevrouw Cosyns niet vergeten van een subside in de begrooting in te schrijven voor de Kunstenraad want koken kost geld en anders komt er geen eten op tafel. En dat kultuurbeleidsplan is om te lachen want men kan niet eens zeggen wat er van gerealiseert wordt.

 Spleet OOg op 6 maart 2008 om 10:19

En laat Pierre er BUITEN die word al genoeg TEGENgewerkt.

 Ovidius op 6 maart 2008 om 10:22

@Suidivo, kunt u de reacties kort houden aub?

 Jan Muylaert op 6 maart 2008 om 10:26

V&M brengt in mijn ogen een rare boodschap. Enerzijds vind men huishoudhulp via dienstencheques een goed initiatief, vooral voor tweeverdieners. Anderzijds pleit men voor betere arbeids- en loonvoorwaarden (wat de prijs van dienstencheques voor de gebruikers zal verhogen) voor wie in dit systeem werkt.
Een actie die de tegengestelde belangen van werknemers én werkgevers wil verdedigen is weliswaar bewonderenswaardig, maar weinig realistisch.

Galaxi op 6 maart 2008 om 10:54

Geachte voorzitter van de kunstenraad

Vermits JAN VAN BRABANT mij gevraagd heeft om het kort te houden, ga ik het deze keer wel doen.

Waarom, omdat ik niet over cultuur in het algemeen en de werking van de kunstenraad in het bijzonder ga uitwijden, toelichten en bevragen, als het hier dienstencheques betreft.

Waarvoor een openbare aktie door paljaske Veerle Cosyns en toekomstig schepen van Cultuur wordt op gang gezet.

Daarom kunnen we best bij de les blijven, en lees maar eens goed wat medewerker GALAXI over deze rare boodschap van V&M schrijft.

Je mag die van mij ook lezen.

En om af te sluiten, het is hier geen nederlandse les of eindexamen licenciaat Germaanse. Spijtig dat de democratie ons heeft leren schrijven en lezen. Als we me maar bij de les blijven en kunnen volgen, en blijkbaar is dit niet voor iedere medewerker steeds het geval.

Niet mierenneuken over de tekst, maar over de inhoud zou ik zeggen. Blijkbaar zijn hier toch een paar medewerkers, waarvan het ook is opgevallen dat het paljaske van de centrumlaan een RARE BOOSCHAP brengt / bracht.

Toch geen kritische geest, die GALAXIE die werd weggestemd uit de kunstenraad, door de culturele palaskes van onze geliefde wettelstad?

Suidivo

 SUIDIVO op 6 maart 2008 om 11:35

Suidivo,
Ik ben niet 'weggestemd uit de kunstenraad', laat staan dat ik zou weten wat die 'kunstenraad' is.

Galaxi op 6 maart 2008 om 11:54

Swidivi euh suidivo,er zit mist in uw glazen bol,
mischien iemand vragen om hem eens uit te kuisen,en laat je hersentjes(?)ook meteen eens spoelen.Dit mag je betalen met dienstencheques.

 x op 6 maart 2008 om 12:11

Hoe kunnen we hier nu op een serieuze manier diskuteren als er zijn die nog niet weten wat de KUNSTENRAAD is. Als het maar over sport gaat daarvoor is er altijd geld genoeg maar voor kultuur schande! Op kulturele evenementen stuuren de paljassen en HANSworsten van de CENTRUMLAAN nog niet eens hun KAT. Als ik zie waar de komende schepenen van KULTUUR zich bezig houdt houd ik mijn hart vast. En ik die dacht dat het beter zou worden na Callebout.

 Spleet OOg op 6 maart 2008 om 12:23

Spleet OOg,
Mijns inziens gaat het hier niet over sport, noch over die zogenaamde kunstenraad, maar wel over het systeem van dienstencheques (een sociale tewerkstellingsmaatregel).

Galaxi

Galaxi op 6 maart 2008 om 12:33

Veerle Cosyns is toch de komende schepen van kultuur niet? Maar van KULTUUR heeft ze precies geen KAAS gegeten want wat is ze van plan voor KULTUUR te doen, ik heb ze daarover nog niets zien vertellen. En ja die kastelen op den ECHEL vragen heel veel poetswerk en wie doet dat nu graag en als KARRIEREVROUW heeft COSYNS zo haar EIGEN prioriteiten zeker en dan komen DIENSTENCHEQUES goed van pas en de NIEUWE MAN die moet zeker bij de TSJEVEN maar niet alleen daar NOG UITGEVONDEN worden.

 Spleet OOg op 6 maart 2008 om 12:51

@ Galaxi
Die boodschap van V&M is misschien zo raar nog niet niet. Men kan de prijs van de dienstencheques opdrijven wat dan inderdaad zorgt voor betere arbeids- en loonvoorwaarden. Als men dan anderzijds het bedrag verhoogd dat men kan aftrekken bij je inkomstenbelasting is iedereen geholpen.
Jij bent hier één van de weinige die hier blijkbaar het debat over het onderwerp wenst te voeren.
De rest gebruikt het hier weer om Veerle Cosyns eens door het slijk te halen. Een hoogdag voor Suidivo en zijn vriendjes die blijkbaar in hun discussie beperkt zijn tot Kultuur en kaas eten.

Een ninovieter op 6 maart 2008 om 13:02

Dag Ninovieter,
Blij dat er nog iemand on topic antwoordt op deze blog.
De prijs van de dienstencheques én de fiscale aftrekbaarheid verhogen lijkt misschien evident, maar het zou niets uithalen. Reden: het stuk dat de overheid moet bijpassen zou even groot blijven en net daar wringt het schoentje. De realiteit is immers dat het systeem, door zijn eigen succes, te duur is geworden. Als ik me niet vergis zal de prijs (door de overheid) sowieso al opgetrokken worden, omdat het systeem anders niet meer betaalbaar blijft. Men stelde eerst zelfs voor om de cheques niet langer fiscaal aftrekbaar te maken, maar daar was teveel weerstand tegen.
Conclusie: ik blijf de actie van V&M een beetje vreemd vinden. Naast de inhoud van de actie / eisen vind ik ook de plaats bijzonder vreemd. Bij mijn weten is noch het groeiend aantal 2-verdieners (een maatschappelijk fenomeen), noch het systeem van de dienstencheques een gemeentelijke bevoegdheid. Een actie in Brussel zag de Ninoofse afdeling van V&M waarschijnlijk niet zitten ...?

Los van mijn inhoudelijke bedenkingen vind ik het wél zinvol en lovenswaardig dat verenigingen actie voeren en op een positieve manier debat willen stimuleren. Daarvoor verdient V&M een pluim.

Galaxi

Galaxi op 6 maart 2008 om 14:02

Vroeger (30 jaar geleden)bleef de vrouw thuis om het huishouden te doen en kinderen op te voeden(ik zeg niet dat het toen beter was,maar kijk eens wat er soms mis gaat in onze maatschappij) , maar heden moet je met twee gaan werken wil je het hoofd boven water houden in deze immer duurder wordende maatschappij,kijk vanavond eens naar Koppen op VRT, daar gaat men eens laten zien hoe het met de koopkracht van de mensen gesteld is...niet goed voor velen!
En hulp in het huishouden is altijd welkom en meer nodig dan men denkt!Werk en gezin zijn moeilijk te combineren , maar men kan niet anders en dan is hulp in het huishouden altijd welkom en niet alleen bij senioren!(en als betaling zijn die dienstencheques een prachtig initiatief om mensen aan een job te helpen, maar ze moeten er dan ook naar behoren betaald worden)

En nog iets , Suidivoken met uw klein veloken(en zijn twee vriendjes), hou eens op met mensen die iets "positief"doen voor mens en maatschappij door het slijk te halen, anders ga naar de site www.azijnpissers.be , daar is uw plaats!

 zatte Rita op 6 maart 2008 om 15:33

En uw plaats is bij de TSJEVEN want ge weet de KLEPEL niet hangen en hebt van VROUW en MAATSCHAPPIJ geen KAAS gegeten.

 Spleet OOg op 6 maart 2008 om 15:47

Heb die website www.azijnpissers.be niet gevonden zatte Rita. Weeral teveel westmallekes achterovergekapt zeker?

 Ovidius op 6 maart 2008 om 16:51

t was kasteelbier Ovidius.

 Spleet OOg op 6 maart 2008 om 16:56

@ galaxi en zatte rita

Inderdaad, Er is wat onduidelijkheid. Maar ik heb mij ondertussen een beetje verder geïnformeerd.
Op de website http://www.dienstencheques-rva.be kan je zeer uitgebreide informatie vinden over dienstencheques. Er staan heel wat zaken tussen wat ik niet wist.
Als ik de persmededeling herlees spreekt men inderdaad van:” om het debat rond de dienstencheques aan te wakkeren”. Ze vragen inderdaad een debat rond het thema. Een pluim waard als mensen op een positieve manier een debat willen aanwakkeren. Ik heb ook vernomen dat V&M al van vorige week in heel Vlaanderen actie hierrond voert.
Waarschijnlijk is dit dus de lokale afdeling van V&M hier in Ninove dat hier deze actie verder zet.
Het wordt inderdaad moeilijker en moeilijk om arbeid en gezin te combineren. Dus laat ons hier op een constructieve manier (eventueel bij een stukje kaas) aan dit debat meedoen. Iemand voorstellen om dit probleem aan te pakken?

Een ninovieter op 6 maart 2008 om 17:02

Nu hebt ge spijt zeker , het wordt tijd dat ze diene website (azijnpissers.be)voor Suidivo, Ovidius en SpleetOOg maken, dan kunnen hier de normale mensen verder bloggen! Aan V&M nog heel veel succes met jullie initiatief en ik zal zaterdag zeker eens langs komen!

 zatte Rita op 6 maart 2008 om 18:46

Een beetje positief denken kan inderdaad geen kwaad. Er is al genoeg verzuring in de maatschappij. En voor alle duidelijkheid ben ik geen 'tsjeef' of lid van Vrouw en Maatschappij.

 Bechamel op 6 maart 2008 om 19:24

Bechamel,je bent een positief denker en dat heb ik graag,je schrijven is ook altijd aangenaam om te lezen!
Tot ziens en nog een fijne avond,

Zatte Rita
(maar niet zo zat als ze denken, hoor)

 zatte Rita op 6 maart 2008 om 20:57

Ben blij dat er dienstencheques bestaan.Inderdaad met 2 werken is nodzakelijk,en houshoudelijke taken is een fulltime job.Ook een dikke pluim voor de mensen die deze volwaardige job willen doen.Veerle mijn steun heb je voor 300% en ook ik kom zaterdag zeker eens langs.

 werkende vrouw op 6 maart 2008 om 21:08

Aan den Ninofieter en de andere wettelkes

Je schrijft het volgende ..

Het wordt inderdaad moeilijker en moeilijk om arbeid en gezin te combineren. Dus laat ons hier op een constructieve manier (eventueel bij een stukje kaas) aan dit debat meedoen. Iemand voorstellen om dit probleem aan te pakken?


Een ninovieter op 6 maart 2008 om 17:02


En ik vermoed dat je toch geen socioloog of economoom moet zijn om te weten waar het probleem deze madam Veerle Cosyns en haar V&M gekloonde tweeverdieners mee kampen ...dit zijn de vaststelingen ....

Madame de pompadoer heeft de volgende taken op 24 u te doen net als u en ik,

Voor een gezin te zorgen

Professioneel haar werk te doen en zich bij te scholen.

Actief bezig zijn in het debat van de politiek en vereninigsleven

En binnenkort een schepenwedde van Kultuur gaan opstrijken (zonder visie of enige kennis ter zaken, behalve van horen vertellen van familie of schoonfamilie )

En nu kom ik ter zake op je vraag wat zijn de voorstellen...dat deze madam geen 2 keer en meer langs de kassa passeert voor het niet verlenen van DIENSTEN en spreek dan nog niet van WERKEN..omdat zij al het fiscaal wil recuperen..via haar inkomsten en verder opnieuw inkomsten geniet via haar schepenloon ...ook door de wettelkes betaald.

Zie je geen oplossing voor deze madam ? Ik wel, en vermeld er meteen bij dat dergelijke profiteurs van dit goed bedoelde systeem, misbruik maken...en dat heeft niets met azijnpisserij te maken ....maar met een zekere afstandelijkheid ...het debat kritisch volgen...en dat weten hier andere paljassen ook wel...tot spijt van wie het benijdt...ook misters en missen paljassen uit wettelstad.

Ik hoop ninofieter dat we niet verder in detail moeten gaan, wat betreft deze madam de pompadoer van V&M Wettelstad.

Suidivo

 SUIDIVO op 6 maart 2008 om 22:15