Home  Regio  oostende  oostende blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Oostende?
Laat het weten aan:
Dominique Jauquet
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
REAGEER: Hoe veilig is Oostende?

PolitiezoneHet Nieuwsblad is vandaag gestart in de krant met een nieuwe reeks: Het Grote Veiligheidsrapport. Het dossier ‘Veiligheid in jouw gemeente’ brengt tot en met zaterdag inzicht in de veiligheid en onveiligheid in de 308 Vlaamse gemeenten. Ook in Oostende!

Hoe veilig is Oostende? Hoe goed kent u uw wijkagent? Gaat het in Oostende om echte onveiligheid of is het een onveiligheidsgevoel? Welke criminaliteit scoort het hoogst?

-

Laat het ons weten door op deze blog uw mening te geven!

-

Er werd ook een nieuwe poll gelanceerd rond het thema veiligheid op www.nieuwsblad.be/oostende (rechterkolom).

Reacties

In de uitgaansbuurt is het door de verhoogde politie-aanwezigheid alvast een stuk veiliger uitgaan. Een goede zaak!

 Thoma op 21 mei 2008 om 15:22

Hallo
Denk dat je nu nergens meer veilig bent het is je lot mevr Debrock Nadine

 nadine op 22 mei 2008 om 07:39

De langestraat is en blijft toch een gevaarlijke buurt om rond te lopen. Vorige week dinsdag zag ik trouwens 3 allochtonen een meisje aanranden daar in de omgeving. Dat de sossen eens uit het kot komen 's avonds en aan dat krapuul eens iets doen.

 bertje op 22 mei 2008 om 12:32

Het onveiligheidsgevoel in Oostende is vooral gebaseerd op de vele jongeren die 'luidruchtig' en 'drinkend' op straat rondlopen!
Ga eens een avond stappen in de Langestraat. Hoeveel cafeetjes en dergelijke zijn er nog voor de jeugd. Terwijl je er bent, bekijk ook eens de prijslijsten! Is het niet logisch dat jongeren iets gaan kopen in een nachtwinkel en het dan in een park, op straat of op het strand gaan uitdrinken. Op die manier is er inderdaad meer beweging op straat en brengen ze allemaal hun muziek mee! Maar wat is er op straat te doen? Na enkele malen slaat de verveling natuurlijk toe.
We leven ook in een maatschappij waar jongeren via muziek veel stoerdoenerij ingepompt krijgen, maar meestal weten ze dit niet te staven en gaan ze zich in het stoer doen tegenover elkaar gaan meten, wat meestal ontaard in agressiviteit en vandalisme.
Hiermee wil ik zeker niet alles goedpraten, maar het beleid van Oostende moet dringend eens iets doen in haar beleid voor de jongeren van Oostende. De acties voor jongeren in de vakanties zijn maar momentopnames! misschien eens in de jeugdclubs gaan luisteren en SAMEN met de jongeren de problemen aanpakken!

rebekka op 22 mei 2008 om 18:59

oostende is nu eenmaal redelijk onveilig en heeft ook een hele slechte reputatie in die zaken. Als je in antwerpen of limburg zegt dat je van oostende bent en hier graag uitgaat bekijken mensen je echt raar en krijg je meestal de vraag ben je daar dan niet bang. Als ze dan nog bart neersteken is de reputatie helemaal om zeep. Misschien is het wel zo erg als de andere mensen zeggen maar zijn wij er aan beginnen wennen. Een vechtpartij meer of minder in de langestraat, niemand die erom geeft.

bjorn op 23 mei 2008 om 06:52

De Langestraat is natuurlijk "De" beruchte straat van Oostende waar toch wel veel meer veiligheid aanwezig zou mogen zijn. Het onveilig gevoel als men ginder uitgaat is zeer hoog. De discotheek in de Madridstraat oa zou dicht mogen gaan, dit zou al veel problemen oplossen. Jongeren (de nieuwe generatie dus) voelen zich onveilig tijdens het uitgaan. Ik moet eerlijk toegeven dat ik al jaren uitga in Oostende, ik maak dat ik steeds met 2 ben om naar mijn auto of parking terug te keren, en dit sinds het laatste jaar.Er loopt enorm veel uitschot in Oostende, letterlijk! Oostende wil culturele hoofdstad worden in 2012 en volk trekken...doe er iets aan!!

 Swatten op 23 mei 2008 om 08:04

Ik ben het eens met Rebecca. Er is té weinig aanbod (lees AFBOUW). In de zomer wordt het onveiligheidsgevoel gevoedt door wat jij noemt die luidruchtig uit verveling (en geldnood)rondhangende jongeren, in de winter lijkt Oostende een verlaten spookstad waar sommigen zich ook onveilig bij voelen. Zolang Oostende éénzijdig de kaart van het toerisme trekt, geen forum biedt aan inwoners die heel het jaar door dynamiek in de stad willen ( botst met de vele gepensioneerden, bejaarden die rust willen) geraakt dit probleem onopgelost !

krtch op 23 mei 2008 om 12:30

Er is ook een zéér groot, absoluut niet te onderschatten drugsprobleem in Oostende. Een stevige analyse zou hier niet misstaan en ik bedoel dan niet stevige repressie maar een analyse van de achtergronden! Volgens mij komt het neer op armoede en tewerkstellingskansen die beperkt zijn omdat niet iedereen zich geroepen voelt om aan de band te staan bij Daikin, chauffeur te worden bij Maenhout of pannekoeken+koffie te serveren. Een beperkte arbeidsmarkt, typisch kuststadprobleem.

krtch  op 23 mei 2008 om 12:36

Het is mij ook opgevallen dat de laatste tijd er bijzonder veel marginale gevallen rondlopen in mijn geboortestad. Soms is het net of ik mijn stad niet meer herken...!
Als je nog 's avonds laat wandelt in bvb. de Kapellestraat of zelfs de Alfons Pieterslaan overvalt je toch een beklemmend gevoel. Maar natuurlijk is de Langestraat nog steeds het epicentrum van de onveiligheid. Zelfs overdag dien je alert te zijn !
Wat een contrast met Leuven, waar ik deels woon in het kader van mijn beroep op onze nationale luchthaven !

 Johan op 23 mei 2008 om 23:46

een buurtagent wel van gehoord nog nooit gezien!
en tis niet alleen de langestraat, je moet eens gaan wandelen in t'bosje, regelmatig zien we er illegalen die er slapen en eten, politie op een fiets heb ik er al eens zien voorbij(vliegen) crossen en voor de rest trek je plan,de vernielingen(vandalenstreken) in het bosje zijn er een normale zaak er zou veel meer politie zichtbaar aanwezig moeten zijn en niet om hun konditie te testen op hun crossfiets.

 polidor op 26 mei 2008 om 09:48

geachte
twee weken geleden rond de middag was ik in het bosje aan het wandelen met de hond.
er kwam een jongen op zijn brommer voorbij gereden tot tweemaal toe als ik uit het bosje kwam stond die zelfde jongen richting gouwlozestraat met zijn broek helemaal naar beneden naar mij gericht en te mastruberen een jongen tussen 16 en 18 jaar!!!!
in paniek ben ik dan naar huis gelopen, en dit heb ik voorval verteld bij onze buurtbakkerij, die vertelde mij dat dit niet de eerste maal is dat ze van zulke voorvallen gehoord had, onze politie waarschijnlijk niet......

 jeannine op 26 mei 2008 om 10:13

Een ooggetuige vertelde dat deze morgen, de Madridstraat in Oostende vol was met geparkeerde politiewagens. Ze zouden een kijkje genomen hebben met de speciale brigade o.a. in de daar gelegen dancing. Twee groepen van verschillende allochtone afkomst zouden gevochten hebben, Engelesen zouden zich er ook mee gemoeid hebben. De ooggetuige vertelde dat hij een 60-tal mannen de polite zag achteraan lopen met ijzeren staven, om er op te kloppen, tot verschillende straten verder. Ze zouden mijn deur voorbijgelopen zijn met een hels lawaai. Ik heb niets gehoord, ik was achteraan lekker vast aan het slapen. We vragen ons af of we er iets van in de kranten gaan lezen. Want er zijn nog veel zaken gebeurd, die gewoon in de doofpot getoken worden.

 Lange Nele op 2 juni 2008 om 02:37

Zeer gevaarlijk voor het autoverkeer op de steensedijk richting torhoutseteenweg , verboden doorgangs verkeer richting torhoutsesteenweg alsook het afsluiten van de oogststraat kom je in een gevaarlijke omstandigheid .
Doordat je in een hoek terecht komt en niet meer weet waar naar toe moet je RECHTS OMKEER MAKEN OP DE RIJWEG , met het verkeer die uit de richting torhoutsesteenweg komt is dit zeker niet verantwoordt.
Oostende denkt het goed te doen voor een veilige verkeer maar ze zijn op vele punten verkeerd.
Ik ben inwoner van BREDENE maar kan het niet nalaten , om te zeggen dat het veiligverkeerd in OOSTENDE zeker de wensen overlaat .

 Deschacht Roland op 7 juni 2008 om 11:25

Het is waar!!!
Toen ik mijn legerdienst vervulde in het militair hospitaal als ambulancier 79/80 gingen we s'avonds ook uit naar De Langestraat in Oostende het was er wel tof in de meeste dancings maar wel vrij duur in dietijd al! 40 bef voor een pintje en een soldaat millicien kreeg toen per dag 75 frankes en daarmee kon je het doen, dus dronken wij ook eerst enkele pinten in de kazerne voor we uitgingen.
Er liep inderdaad ook veel gespuis rond in de Langestraat, je moet wel bedenken er is een luchthaven een treinstation, busstation, en de kusttram, dus ze kunnen van overal komen.
Toch vond ik het wel een beetje spannend om door de Langestraat te lopen met mijn vrienden, toen nog in de Dancing The KIng, ofwel wat verder Nero's Palace of Eurodancing 2000, allemaal tof voor die tijd dan wel waren ze daar voor op hun tijd!!!
Ook mooie herineringen blijven me bij!!
Het gebeurde dikwijls dat we s'morgens de zon reeds zagen opkomen en mochten lopen om het appel te tekenen, anders kreeg je op je donder!

 gino op 14 november 2008 om 20:40

Ik ben jarenlang verschillende keer per week uiutgeweest in de Langestraat in Oostende. Als bijna 50-er trek ik nog enkele keren per jaar naar de Langestraat, ik heb nooit problemen gehad. Veel hangt af van je eigen mentaliteit. Ik moet wel toegeven dat de Langestraat nu nog slechts een 6e rangs uitgaansbuurt is. De SPa bende met Vandelanotte op kop is er in geslaagd om de levendige uitgaansbuurt totaal kapot te maken.

 Daniël Panisechi op 18 juli 2011 om 11:10

Ik ben jarenlang verschillende keer per week uiutgeweest in de Langestraat in Oostende. Als bijna 50-er trek ik nog enkele keren per jaar naar de Langestraat, ik heb nooit problemen gehad. Veel hangt af van je eigen mentaliteit. Ik moet wel toegeven dat de Langestraat nu nog slechts een 6e rangs uitgaansbuurt is. De SPa bende met Vandelanotte op kop is er in geslaagd om de levendige uitgaansbuurt totaal kapot te maken.

 Daniël Panisechi op 18 juli 2011 om 11:10

Ik ben jarenlang verschillende keer per week uiutgeweest in de Langestraat in Oostende. Als bijna 50-er trek ik nog enkele keren per jaar naar de Langestraat, ik heb nooit problemen gehad. Veel hangt af van je eigen mentaliteit. Ik moet wel toegeven dat de Langestraat nu nog slechts een 6e rangs uitgaansbuurt is. De SPa bende met Vandelanotte op kop is er in geslaagd om de levendige uitgaansbuurt totaal kapot te maken.

 Daniël Panisechi op 18 juli 2011 om 11:10