Home  Regio  oostende  oostende blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Oostende?
Laat het weten aan:
Dominique Jauquet
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
REAGEER: stad legt alcoholverkoop op kerstmarkt aan banden

Dsc00456_2De chalets op de kerstmarkt mogen geen sterke drank en jenever meer verkopen voor 18 uur. De lokale politie gaf gisterennamiddag hierover een burgemeesterbesluit af aan alle uitbaters. De beslissing tot het verbod op alcoholverkoop is gevallen na verschillende vormen van overlast die woensdagnamiddag werden vastgesteld door de dienst Integrale Veiligheid van de stad. Het ging onder meer om vechtpartijen, wildplassen en -braken en sluikstorten als gevolg van alcoholmisbruik van minderjarigen . Dsc00464 Een jongere werd bovendien in comateuze toestand overgebracht naar het ziekenhuis. In het burgemeesterbesluit staat te lezen dat ' door verschillende standhouders herhaaldelijk sterke en geestrijke dranken werden geschonken aan minderjarigen, en aan minderjarigen die al dronken waren'. De chalethouders betwisten dit. 'Woensdagnamiddag was geen zo'n goede dag voor ons. De minderjarige jongeren kochten hun drank niet bij ons, maar gingen om een fles jenever in de winkel of de supermarkt', klonk het .
De gevolgen voor de horeca-uitbatingen waren gisteren meteen zichtbaar.
Enkele ogenblikken nadat de politie rond 16 uur het burgemeesterbesluit had afgegeven, stonden de chalets die op dat moment heel wat bezoekers hadden zo goed als leeg.

Wij zijn benieuwd naar uw reactie rond het burgemeesterbesluit. Vindt u de maatregel terecht of eerder te drastisch. Laat het ons weten op deze blog…

Reacties

Vechtpartijen oplossen doe je niet met de kerstmarkthandelaar een papiertje onder de neus te schuiven. De politie was beter tussengekomen in die gevechten. Nu wordt niet alleen de handelaar gestraft, ook de volledige bevolking én het imago van de Oostendse kerstmarkt krijgt een deuk. Kerstmarken en jeneverkraampjes, ze horen nu eenmaal samen. Maar ja, de Oostendse politie is het nu eenmaal gewoon van de langestraat om snel rechtsomkeer te maken als ze allochtone jongeren zien vechten..

Johan Demuts op 19 december 2008 om 13:03

Zijn ze nu helemaal gek geworden. Kevin heeft 200% gelijk ivm de jongeren, ieder jaar na de examens is het zo. Dit was al zo toen ik nog school liep.
Ik heb woensdag ook rondgewandeld met een kleintje omdat wij Plop wilden zien in het Beach House. Verschillende jongeren liepen idd rond met flessen jenever en wijn en blikken bier in hun handen.
Dit is schandalig. Ze zouden beter de jongeren hun pas vragen indien minderjarig en alcohol in de hand, hup combi in naar huis! Hardwerkende mensen die na hun werk met collega's 1tje willen nemen op de kerstmarkt moeten nu boeten.... pfff waar gaat dat naartoe met Oostende

 Zeebroek Gwenny op 19 december 2008 om 15:13

Binnenkort zal er niets meer mogen en zullen we allen als konijnen in een hokje moeten zitten braafje.Denk niet er één handelaar op de kerstmarkt zomaar volle flessen jenever verkoopt aan die jonge gasten ze brengen deze gewoonweg mee gekocht in een of ander buurtwinkel of grootwarenhuis das de realiteit !! Dit moeten ze eens controleren!

 broux op 19 december 2008 om 21:39

de meeste brengen gewoon hun eigen alcohol mee-ik denk niet dat de schuld aan de kerstmarkt ligt!
Hetis trouwens ieder jaar prijs na de examens (niet alleen met kerst)
ik persoonlijk heb eens meegemaakt dat een tiener (en ik was dan zelf ook nog tiener toen)een overdosis alcohol naar binnen had gespeeld en gewoon niet meer wakker kwam-iemand heet dan de 100 moeten bellen en ze hebben hem meegenomen en zn maag gepompt.
Er zou strengere controles op alcohol verkoop zijn aan jongere in het algemeen vind ik!

 nakeli op 20 december 2008 om 10:09

Er was inderdaad overlast van dronken jongeren op de kerstmarkt. En ik heb persoonlijk gezien dat de politie meer dan aanwezig was en die jongeren heeft aangepakt, maar het liep er vol van. Ofwel moeten de ouders er voor zorgen dat hun kinderen na de examens thuisblijven of de school moet maar geen vrijaf geven zodat dat probleem al is opgelost. Want blijkbaar kunnen die jongeren zomaar in een supermarkt sterke dranken kopen ... wat volgens mij verre van wettelijk is: als de politie misschien die jongeren eens laat bekennen waar ze die drank gehaald hebben, dan kunnen ze diegene die de drank verkocht heeft beboeten! Bedankt jongeren en proficiat: nu kunnen de verstandige mensen zelfs geen glaasje meer drinken overdag op de kerstmarkt en hebben jullie tal van marktkramers die hoge standprijzen moeten betalen voor de kerstmarkt hun inkomen afgepakt! Misschien kunnen we jullie belonen met een buis op jullie rapport??

 michèle op 20 december 2008 om 16:31

Nogal wat zelfstandigen (kruideniers/dagbladenwinkels/nachtwinkels...)die normaliter géén alcoholische dranken mogen verkopen à minderjarigen doen het tóch. Vaak met het excuus "als ze het hier niet kopen dan doen ze het ergens anders (en dan ben ik dié winst kwijt)".
JE BENT WAT JE DOET : integer/plichtsbewust/rechtschapen OF niet.

 fiers op 20 december 2008 om 18:27

kwestie dat ieder wat zijn "gezond verstand" gebruikt zowel jong als ouderen en dan is er geen probleem!

 broux op 20 december 2008 om 19:20

Waarom geen medewerking tussen de uitbaters van de Kerstmarkt, de politie en de mensen van de Stadswacht te maken en zo de dronken jongeren in te grijpen. Het zijn die dronkkaars die het slechte voorbeeld tonen en ik vindt dat zij alleen daarvoor zware boeten moeten betalen. En als het de ouders zijn die het moeten betalen, dan moeten ze het maar beter uitleggen dat men kan plezier nemen zonder dronkend te worden. Ik heb kinderen en zouw nooit aannemen ze dronkend te zien.

 Lamesch op 22 december 2008 om 11:32

weer typisch oostende he. De politie doet hier nooit iets als er gevochten word en daar hebben we al allemaal de resultaten van gezien maar als iemand dronken is zijn ze er met de pinken bij. Als het meneertje de burgemeester niet aanstaat moet hij maar geen kerstmarkt organiseren. Bij een kerstmarkt hoort nu eenmaal jenever.

 bjorn op 22 december 2008 om 18:52

Bij dergelijke toestanden probeert de Politie de gemoederen te bedaren, wetende dat één of enkele amokmakers de ganse toestand kunnen uit de hand doen lopen, dronken of niet.
Zulke situaties kan je overal aantreffen, niet enkel op kerstmarkten(al betwijfel ik sterk dat deze standhouders volop drank aan minderjarigen schenken).... gewoon een supermarkt binnenwippen en daar fleskes kopen....no big deal,maar dan zit je met de gebakken peren
Laten we de goeie kerstsfeer niet verzieken, door enkele leeghoofden.... we leven nu al in een maatschappij vol stress, geniet gewoon van een leuke kerst en een fijn eindejaar
Het allerbeste aan de mensen van goede wil

 Hans op 23 december 2008 om 11:17

Wat voor onzin is dat,als ze het niet krijgen op de kerstmarkt dan gaan ze wel ergens anders.misschien gaan jongeren nu meer iets drinken op de kerstmarkt want ze zijn in geen enkel café meer welkom,want niets mag nog ,zelfs geen cigaretje opsteken,eindelijk zoeken jullie de problemen,want hoe meer je verbied ,hoe meer ze het op andere plaatsen gaan zoeken,laat de mensen toch genieten van het leven,er zijn al problemen genoeg,en misschien helpt genieten de moraal van de jeugd te herstellen.je zou voor minder agressief worden.volgens de wet moeten we gewoon thuis blijven en ons afsluiten van de gemeenschap,want als je buiten komt wordt je geconfronteert met alles die niet mag.vroeger werd er gelachen in een aangenaam gezelschap,nu is alles voorbij,een mens zou er depressief van komen,wetten maken is gemakkelijk,maar waarom zijn er geen café's waar er wel mag gerookt worden,de mensen die daar niet tegen kunnen ,gaan gewoon ergens anders,iedereen is gelijk voor de wet en laat de mensen kiezen waar ze hun het beste voelen om eens een gezellig avondje door te brengen.doe zo verder en schaft maar alles af,dan pas zal je zien wat er nog meer gebeurd.iemand die onder druk gezet wordt,haalt meestal nog meer stomiteiten uit.
Dit moest ik even kwijt

 beatrice op 24 december 2008 om 22:39

Deze betutteling van onze regering en andere gaat wel ver,dan moet men de supermarkten en alle andere plaatsten waar men drank kan bekomen ook sluiten enz..Dit is wel helemaal absurd en zo worden de onderliggende problemen niet opgelost ,kansarme jongeren en andere die enkel nog miserie en geweld om zich heen zien ,die kan men niet zo tegenhouden,de andere mensen die graag eens een warme hasselste koffie drinken of een gluhwein ,met of zonder kerstmarkt zal dit probleem niet veranderen ,de samenleving en de ouders dragen verantwoordelijkheid voor de kinderen .Die kinderen hebben hoop nodig ,en moed en vooral veel liefde maar blijkbaar is daar ook al geen tijd meer voor ,dit is enkel een ramp voor die mensen die een fortuin betalen aan alcoholtaks enz en staangeld om daar te kunnen staan en dan zo weer letterlijk en figuurlijk in de kou staan voor niks...Same old story ......Liliane