Home  Regio  wetteren  wetteren blogt!
     
Meebloggen? Mail ons!

Heb je nieuws voor deze blog?
Leuke foto's van Wetteren?
Laat het weten aan:
Marc
Zet als startpagina Voeg toe aan favorieten
Deze blog verhuist!

Vanaf nu verschijnen de artikels van deze blog op de gemeentesite op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Deze artikels blijven bewaard als archief, maar er zullen geen nieuwe berichten meer verschijnen. Daarvoor kunt u terecht op www.nieuwsblad.be/ gevolgd door de naam van uw gemeente.

Hetzelfde nieuws, gebracht door uw vertrouwde correspondent(en). Maar vanaf nu op een andere plaats, in een nieuw kleedje. Laat ons gerust weten hoe u er over denkt.

Wat is het mooiste Wetterse woord?

Gemeentearchivaris Jeroen Trio gaat op zoek naar de betekenis van oude woorden, speciale figuren en namen. Zijn zoektocht start hij naar aanleiding van de Open Monumentendag op 14 september. Die dag heeft plaats in De Warande. Het sport- en recreatiedomein is bij (vooral oudere) Wetteraars ook gekend als LACOURT. Vanwaar komt die naam, vraagt Jeroen zich af?

Wij doen hier ook onze duit in het zakje!
We gaan op zoek naar het mooiste Wetterse woord, de mooiste Wetterse uitdrukking of zin!

Op het gemeentehuis gaven een aantal mensen alvast de aftrap.
Dit zijn (enkele) van hun bijdragen:

• Burgemeester Marc Gybels: ‘Van den beeweg geschupt’ (die is lelijk gekleed).
• Poetsvrouw Yvette Cattoir: ‘Allee da schoup’ (als men met iemand medelijden heeft)
• Gemeenteontvanger Johan De Mol en zijn echtgenote Nadine De Graeve:
‘Niet oote pitoten’ (zoveel als: geen sprake van)
• Schepen van Sport Alain Pardaen: ‘Mijn oore piero’ (Amaai! Ik trek het me niet aan!)
• Schepen van Cultuur Lieve De Gelder:’Als ge welt, he’
(Een positieve afsluiter van een gesprek, zoveel als: tot binnenkort, tot ziens, we zien mekaar, ...)

WAT IS UW LIEVELINGSWOORD, -ZIN OF -UITDRUKKING?

Laat ze ons kennen!
Binnenkort gaan we ze oplijsten en kan u stemmen!


TrackBack

TrackBack URL van dit bericht:
https://www.typepad.com/services/trackback/6a00d8341c782453ef00e553baf4a78834 Listed below are links to weblogs that reference Wat is het mooiste Wetterse woord?:

Reacties

Kzieda van hier jong. (iets dat niet kan)

 Van de Velde M op 17 juli 2008 om 08:28

Zijn jullie wel zeker van de betekenis van de uitdrukking 'nie oote pitoote'? Ik, heb het, gevoel dat dit niet klopt.

Een ander oud woordje: 'flokhout' ofwel een kurk

Terry Dutrieu op 17 juli 2008 om 09:43

"hij hé (heeft) en (in) mijn raupen (rapen) gescheten"
Betekenis : hij heeft mij een loer gedraaid, mij onrecht aangedaan.

 Wim De Keyzer op 17 juli 2008 om 10:13

Schaverdeinen : schaatsen
G'et er gij nog reerlijk goe van : ben je op uw kop gevallen?
nen bak mee alèm : gereedschapskist
een lameine : een roddeltante (ook iemand die graag stroop aan de mouwen wrijft)
Tot en den droai : tot binnenkort
Affetuuret-ou nie é manneken : Waag het niet hé vriendje

 Wesley Poelman op 17 juli 2008 om 10:20

- nen oetel: in de uitdrukking ' wa is da hier voor nen oetel": Complete wanorde, slordig

Bestaat ook nog in de overtreffende trap met dezelfde betekenis:

nen oetel de woetel.

In Wetteren niet door iedereen gekend, in Massemen gebruikelijk.

- een affel: een handjevol. Vooral toegepast in de uitdrukking. Een affel schijtkessen: zeer goedkoop...

 Lieven Vagenende op 17 juli 2008 om 11:51

nog een mooie die heel goed klinkt:

hij is ne roesoesoe: een onbekommerd, ietwat sloridge persoon

hij is ' steeg van afgang": een gierigaard

 Lieven Vagenende op 17 juli 2008 om 13:13

En nog een klassieker

Santé mijn ratsen = ja goe wére! = uitroep van verwondering

 Wesley Poelman op 17 juli 2008 om 13:38

verdesteleweeërd: verfomfaaid,verkreukeld,in de war
verprospereerd: chiquer, mooier geworden ('prosperus' voortvarend)

Gossye Lieve op 17 juli 2008 om 14:49

Brooskes=korte kousjes, sokjes

 Els De Smet op 17 juli 2008 om 17:27

Enkele woordjes die ik vroeger nogal eens hoorde bij mijn grootouders.

Ne vliegenbout = vlinder
Ke(i)rnen = beweging die men maakt wanneer men maar net aan de pedalen van zijn fiets kan.
Ne Petakker = aardappel
Ne mutten = 1. jonge stier, 2. oen


 Tom op 18 juli 2008 om 10:05

Nog ientsen:

Een sietekerre = een sidecar van een motorfiets

 Tom op 18 juli 2008 om 10:08

lochting / en d'n hof / tuin

 lucia op 19 juli 2008 om 08:09

fluitenier / wesp

 lucia op 19 juli 2008 om 08:11

een verneukeld joeng dwz klein schepsel

alain van den bosch op 19 juli 2008 om 13:09

mijn reeke pakken dwz mijn hark vast pakken

alain van den bosch op 19 juli 2008 om 13:12

ik heb op u staan tutten, maar ge zaagt mij nie.
dwz ik heb op u geklaxoneerd maar u zag mij niet

alain van den bosch op 19 juli 2008 om 13:13

ne pezenwever dwz krenterig persoon

alain van den bosch op 19 juli 2008 om 13:14

kletsoren dwz dadels

alain van den bosch op 19 juli 2008 om 13:18

een tsuupe kaffee dwz een kopje koffie

alain van den bosch op 19 juli 2008 om 13:19

vermangelen dwz omruilen
pierootjen dwz prentjes
krawietelen dwz kriebelen
ik heb serieus wa zeu dwz ik heb enorm last van maagzuur

alain van den bosch op 19 juli 2008 om 13:24

die ende daare serieus wa trein gevoerd dwz ,die hebben daar sereis wat lawaai gemaakt

alain van den bosch op 19 juli 2008 om 13:25

wellen we sullekenplets mauken
d w z willen we zurkelstamp maken

da me dinke mij
dwz me dunkt dat.....

 uyttenhove guido op 19 juli 2008 om 19:45

ei he zeine keukeleire gezet dwz hij is overleden

alain van den bosch op 19 juli 2008 om 21:33

'k sleege mij doar een aat(ik ben gevallen)
een sazewanne geven (iemand slaan)
-tupperste (de zolder) ne ka pla (koude schotel)
-nen triep (bloedworst) olédutsen (oliebollen )
-een calle (lolly) gekapt (gehakt)
-ne spek(snoep)een cremmeken (ijsje)

Ingelbinck M.L op 20 juli 2008 om 20:10

noespertoe al over de koater (kouter) : zonder omwegen